اخبار داغ

مدیرجهادکشاورزی سرایان خبرداد

مرمت قنات روستای خورزاد سرایان

مرمت قنات روستای خورزاد سرایان
مدیر جهادکشاورزی سرایان از احیا و مرمت قنات اصلی روستای خورزاد خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی سلیمانی مدیر جهادکشاورزی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: برای اجرای عملیات احیا و مرمت و بازسازی قنات اصلی روستای خورزاد به میزان ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی ازمحل کمک های فنی واعتباری اختصاص یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

 وی افزود:همچنین بهره برداران و مالکان قنات نیز در تامین بخشی از هزینه ها ۱۵ درصد مشارکت کرده اند و سهم خودیاری آنان۷۹ میلیون ریال بوده است .

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان اظهارکرد: قنات روستای خورزاد با طول بیش از ۶۰۰ متروعمق مادر چاه به میزان ۴۵ متر و اراضی تحت پوشش ۶ هکتار با توجه به خشکسالی های چند ساله و تخریب و مسدود شدن پایین دست قنات افت بسیار شدیدی پیدا کرده بود و دبی آن به ۴ لیتر بر دقیقه کاهش پیدا کرده بود و همان آب اندک آن نیز از سنگ چین های قدیمی هدر می رفت که به تبع آن کشاورزی و کشاورزان بخصوص زعفران کاران روستا با مشکلات عدیده ای مواجه شده بودند .

,

سلیمانی گفت :جهادکشاورزی سرایان گام های موثری در خصوص مرمت قنوات و حفظ و احیای آنها بر داشته است و سعی در افزایش دبی آب قناتها نموده است تا در مقابل پدیده خشکسالی پایداری نمایند .

,

وی  خاطرنشان کرد: قنات روستای خورزاد از جمله قنواتی است که با احیا و مرمت آن دبی آب از ۴ لیتر بر دقیقه به ۲۰ لیتر بر  دقیقه ارتقا یافته است و دبی آن افزایش ۵ برابری داشته است که این افزایش ارتقا سطح تولید را به همراه دارد .و باعث خواهد شد تا کیفیت و کمیت محصولات تولیدی افزایش چشمگیری داشته باشد .و حجم آبرسانی با تانکر کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان بیان نمود :انجام این عملیات باعث خوشحالی و ایجاد امید در زندگی و کسب و کار کشاورزان و بهره برداران روستای خورزاد شده است .مهندس سلیمانی تعداد خانوار بهره مند از این طرح را ۳۵ خانوار و تعداد افراد بهره مند  را ۱۱۰ نفر اعلام نمود .

,

سلیمانی در پایان تاکید کرد : برای جلوگیری از کم رنگ شدن رونق کشاورزی شهرستان سرایان بخصوص در مناطق کوهپایه ای تخصیص اعتبارات در راستای مرمت قنوات و حفظ و احیای آنها گام موثری جهت پایداری در مقابله با پدیده خشکسالی خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه