اخبار داغ

مسئول میراث فرهنگی سرایان خبرداد

پایان فصل دوم مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق سرایان

پایان فصل دوم مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق سرایان
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ازپایان عملیات مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق خبر داد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عرب مسئول میراث فرهنگی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: با توجه به آسیب دیدگی شدید پشت بام ، سبک سازی و بام سازی بنا در اولویت برنامه های مرمت بنا قرار گرفت و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به ارتفاع بیش از یک متر انجام شد که  به دلیل عدم سبک سازی و انجام چندین مرحله اندود کاهگل ، گنبد ها از روی بام قابل مشاهده نبود و پشت بام بنا بصورت کاملا تخت در آمده بود که با توجه به خیز زیادگنبد ها این موضوع نشان از وارد آمدن بار نسبتاً زیاد به عناصر باربر بنا داشت ، پس از سبک سازی ، پوشش مجدد قسمت های تخریب شده و آسیب دیده ، دوغاب ریزی با ملات شن و گچ در دو مرحله ، استحکام بخشی سقف ،مرمت دیوارهای دور تا دور بنا ، شیب بندی،  قوره گل و اندود کاهگل در دولایه انجام شد. به گفته عرب : مرمت بادگیر بنا و استحکام بخشی دیوارها و پوشش های ضعیف از دیگر برنامه های مرمتی بود که در مدت دو ماه با مشارکت مالک و با اعتبار 200 میلیون ریال انجام گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود: مرمت سردر ورودی و ترمیم و اجرای اندود فضاهای مسقف ، کف سازی و ... ازر دیگر نیازهای مرمتی این بنای تاریخی ارزشمند می باشد که در صورت تأمین اعتبار در سنوات آینده انجام خواهد شد.  

,

مسئول میراث فرهنگی سرایان اظهارکرد: در راستای حفظ میراث فرهنگی و حمایت از مالکین بناهای تاریخی ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکین بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و  با اختصاص اعتبارات ملی  با مشارکت مردم  ، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری ، مرمت و بازسازی و احیاء می شوند.

,

عرب گفت : خانه کلانتر در داخل بافت تاریخی روستای بسطاق به سبک چهار صفه دارای ویژگیهای معماری ایرانی منطبق بر شرایط ویژه اقلیمی  منطقه است. بنا شامل سردر ورودی، ، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای متعدد، و انبار است. محور اصلی بنا در جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار دارد که از مرکز حیاط میگذرد و چهار ایوان یا چهار صفه بنا در چهار ضلع  حیاط واقع شده اند. ایوانها دارای طاق جناغی بوده و پوشش آنها به صورت طاق و تویزه میباشد. 

,

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اصول شناخته شده معماری ایرانی در جهت تطبیق با شرایط اقلیمی، فرهنگی، مذهبی، در طراحی این بنا مهمترین ویژگی این بنا است که به عنوان یک بنای مسکونی و هماهنگ با شرایط منطقه ارزش مطالعه و بررسی کامل را دارد. همچنین طرح چهار صفه بنا مهمترین ویژگی این بنا است.این بنای تاریخی با شماره  29941 و در سال 89 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه