اخبار داغ

روایت آزادگان میاندوآبی از روزهای سخت اسارت/ از راز وحدت اسرا تا برکات وجودی مرحوم ابوترابی

روایت آزادگان میاندوآبی از روزهای سخت اسارت/ از راز وحدت اسرا تا برکات وجودی مرحوم ابوترابی
میاندوآب در هشت سال دفاع مقدس ۸۵۰ شهید، ۱۸۲ آزاده و یک هزار و ۵۳۳ جانباز و در راس همه آنها شهید مهدی باکری، فرمانده دلاور و رشید لشکر عاشورا را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است که در ادامه برشی از خاطرات دو آزاده میاندوآبی را می خوانید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر،۳۱ شهریور سال ۵۹ صدام حسین جنگی را علیه ایران آغاز کرد که هشت سال طول کشید و در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و  حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور؛ این جنگ پایان یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

در این جنگ هشت ساله که ما با نام های “دفاع مقدس” و “جنگ تحمیلی” آن را می شناسیم، ایران در دوران دفاع مقدس شاهد از دست دادن ۲۲۱ هزار و ۶۸۲ نفر از جوانان و فرماندهان خود بود و همچنین این جنگ ۵۵۴ هزار و ۸۵۸ رزمنده جانباز به یادگار گذاشت.

,

در پایان این جنگ هشت ساله حدود ۴۰ هزار رزمنده ایرانی به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و همچنین ۷۰ هزار اسیر عراقی نیز در اختیار ایران بود که بعد از دو سال از آتش بس، مبادله اسیران جنگی میان ایران و عراق، در تاریخ ۲۶مرداد ۱۳۶۹ آغاز و کار مبادله اسرا تا اسفند ۱۳۸۱ به طول انجامید.

,

به همین مناسبت ۲۶ مرداد در تقویم کشورمان یک روز خاص بوده و سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی است؛ آزادگانی که سال های اسارت را تحمل کرده وبا سربلندی و عزت به خاک ایران اسلامی گام نهادند و روزی است که بسیاری از چشمان منتظر، سرشار از اشک شوق دیدار با عزیزان خود شده و مردم ایران اسلامی میزبان فرزندان خود پس از سال ها اسارت در بند دشمن بعثی شده اند.

,

شهرستان میاندوآب هم  در دوران دفاع مقدس نقش مهمی داشته و مردم غیرتمند میاندوآب دوشادوش هموطنانمان در جبهه های نبرد حق علیه باطل حاضر شده و در لشکر همیشه پیروز و خط شکن عاشورا، حماسه ها آفریدند.

,

میاندوآب در هشت سال دفاع مقدس ۸۵۰ شهید و ۱۸۲ آزاده و یک هزار و ۵۳۳ جانباز و در راس همه آنها شهید مهدی باکری، فرمانده دلاور و رشید لشکر عاشورا را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است که سندی بر ایثارگری مردم این شهر است.

,

به مناسبت روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، پای خاطرات دو آزاده میاندوآبی که سال ها در بند اسارت دشمن بوده اند را نشسته و بخشی از آن را در زیر آورده ایم.

,

برکات وجودی مرحوم ابوترابی

,

ابراهیم منصوری، آزاده ای که در دوران اسارت هم سلولی مرحوم ابوترابی بوده و دارای  ۴۰ درصد جانبازی و هفت ماه و سه روز سابقه اسارت بوده و در عملیات های مختلفی در دوران جنگ تحمیلی از ناحیه دست و پای راست و نیز شیمیایی شدن مجروح شده است.

,

وی در مورد اسارتش اینگونه می گوید: سال دقیقش یادم نیست ولی در عملیاتی در هویزه به محاصره افتادیم ، در نتیجه درگیری ها، ساعت یک بامداد بود که من از ناحیه دست راست زخمی شدم و چند تن از بچه ها نیز شهید شدند، تا صبح در آنجا بودیم وصبح نیز ۵-۶نفر از بچه ها وبنده اسیر شدیم وبه بصره منتقل شدیم.

,

در بصره چند نفر از بچه ها را شهید کردند و فقط سه نفر ماندیم، ما را شکنجه کردند که در نتیجه آن یکی از دوستان ما که عربی بلد بود با یکی از سرهنگ های عراقی و شکنجه کنندگان جروبحث  کرد و بعدها عراقی ها به ما گفتند که وی را به موشک بسته اند و شلیک کرده اند.

,

از شدت شکنجه بیهوش شدیم، چشمم را که باز کردم و خودم را در بیمارستان دیدم، اولش فکرمی کردم در ایرانم و به یکی از اطرافیانم به ترکی و حتی فارسی گفتم پدرومادرم را باخبر کنید و در آنجا یک سرهنگ عراقی که فارسی بلد بود آمد وگفت شما در عراق هستید و من فهمیدم که اسیر هستیم و از شکنجه بیهوش شده ایم و ما را به بیمارستان آورده اند.

,

بعد از اندکی بهبودی، چشم های ما را بسته وبه یک جای ناشناسی برده و ما در سلولی انداخته و چشم ما را باز کردند، دیدم۶-۷ نفر از رزمندگان در آنجا هستند، مرحوم ابوترابی نیز بود.

,

وی خاطره کوتاهی هم از سید آزادگان نقل کرده و این گونه گفت: خیلی سید بزرگواری بود، به بچه ها و من روحیه می داد، روزی نبود که روزه نباشد وقرآن نخواند وعراقی ها هم هروقت می خواستند من و یا یکی از بچه ها را به بازجویی ببرند، اجازه نمی داد و مقاومت می کرد.

,

راز و اهمیت وحدت اسرا

, راز و اهمیت وحدت اسرا, راز و اهمیت وحدت اسرا,

مهدی اسماعیلی آزاده و ایثارگر دیگری است که برشی از خاطراتش از دوران اسارت را اینگونه بازگو می کند.

,

وقتی منافقین با حمایت صدام ملعون در عراق سکان شدند ، در سال۶۷ می خواستند از اردوگاهها نیرو جذب کنند ولی خوشبختانه نتوانستند به این هدف خود دست یابند و حتی جرات نکردند به اردوگاه های که در آن سپاهی و روحانی بودند نزدیک شوند.

,

ما در”رمادیه” از ۴ کمپ تشکیل یافته بودیم که در کمپ سوم از تعدادی از افراد نخاله و منافقین نفوذی بودند و عراقی ها آنها را عمداً آورده بودند تا در آنجا حاکمیت پیدا کنند و به بچه ها نزدیک شوند که خوشبختانه از این کمپ نیز هیچ کس به آنها نپیوست.

,

در آنجا بچه ها مخصوصاً شهید شعبانی که حق بزرگی بر گردن همه ما دارد، کاری ماندگار انجام دادند و آنها را مایوس ساختند و حتی یادم هست که در کمپ ۲و۳ نیز درگیری رخ داد که حتی برخی از بچه ها را سه تا هفت روز به انفرادی بردند و وضعیت زندان انفرادی در اسارت را آزادگان بهتر می دانند.

,

در آنجا حتی نتوانستند افراد نفوذی خود را نیز نگه دارند و حتی سردسته آنها نیز جرات نکرد به داخل اردوگاه بیاید و از بیرون و پشت سیم خاردار سخنرانی کرد.

,

ما در آنجا تاثیر وحدت و این سخن حضرت امام(ره) را که وحدت را عامل موفقیت می دانند، به عینه مشاهده کردیم و دیدیم که وحدت بین اسرا اجازه نداد منافقین کاری از پیش ببرند.

,

هم چنین رحلت حضرت امام خمینی(ره) خاطره ای است که از خاطر هیچ آزاده ای نمی رود.

,

وقتی که خبر رحلت حضرت امام(ره) در اردوگاه پیچید، ما در کمپ ۴ اردوگاه شماره ۱۰ بودیم که اسرای مختلف روحانی, سپاهی و بسیجی در آن حضور داشتند ؛ حال و هوای خاصی داشت که هیچ یک از نگهبانان عراقی جرات نزدیک شدن به اردوگاه را نداشتند.

,

این یک هفته تحمل ارودگاه واقعاً سخت بود و حال و هوای دیگر داشت ولی از سویی نیز خوشبختانه با انتخاب مقام معظم رهبری ، بچه ها آرامشی پیدا کردند و مرحمی شد بر دل زخمی ما.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه