اخبار داغ

یادداشت؛

همه سلایق و دیدگاه‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام

همه سلایق و دیدگاه‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام
انتخاب‌های رهبر معظم انقلاب در دوره جدید و نوع چینش اعضاء راه را برای هرگونه بهانه جویی بست و دقیقاً حاوی این پیام بود که این مجمع باید فعال‌تر و پویاتر عمل کند و با وجود همه سلیقه‌ها، این مجمع جدی‌تر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، حکم انتصاب جدید رییس و اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. مجمعی که پس از درگذشت رییس سابق آن گمانه زنی‌ها درباره اعضای جدید آن و به خصوص سکاندار این نهاد، بحث مهم محافل سیاسی و خبری بود. متن پیام منتشر شده توسط مقام معظم رهبری دارای نکات ویژه ای است که آن را از دوره‌های قبلی خود متمایز می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

در این حکم و متفاوت از گذشته، بیشتر تأکیدات امام خامنه ای بر نظارت و حسن اجرای سیاست های کلی نظام است. بر این اساس ارتقای نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت قابل تامل بوده و جایگاه این نهاد را برجسته‌تر می‌کند.

,

بازنگری در نقش مجمع تشخیص مصلحت و پررنگ‌تر شدن موضوع نظارت، سال ۱۳۹۲ تصویب و به تایید رهبری رسید. از آن مصوبه و بعد از اینکه شیوه‌های آن در سال ۹۳ در مجلس به تصویب رسید حدود ۳ سال می گذرد و هنوز هیچ گزارش نظارتی روشنی درباره سیاست های کلی نظام از جمله اقتصاد مقاومتی یا سیاست‌های فرهنگی و چشم انداز و... منتشر نشده است.

,

از این جهت تأکید رهبری در این حکم بر نظارت و اثربخشی سیاست ها اهمیت به سزایی دارد، که بدون تردید در نحوه انتخاب اعضا نیز تاثیر داشته است. مجمع در این دوره باید جدای وظیفه سنتی خود و میان‌داری بین مجلس و شورای نگهبان، به رعایت سیاست های کلی در مصوبات مجلس و اجرای آن در دولت نظارت بیشتری کند و گزارش دهد. با این توجه می توان گفت این مجمع نسبت به گذشته نقش معنادار و پررنگ‌تری خواهد داشت.

,

برخی از اعضای جدید را باید متناسب با هدف‌گذاری اصلی و پررنگ شدن حوزه نظارت ارزیابی کرد. به عنوان مثال، تجربه قضائی آقای رئیسی از جهت اهمیت نظارت بر عدلیه و تجربه تقنینی آقای توکلی از جهت نظارت بر مجلس و تجربه آقای قالیباف از جهت نظارت بر اجرا در این حکم قابل توجه است.

,

یکی از نکات ویژه این حکم تنوع سیاسی در انتصاب اعضا است.

,

ماندگاری آقایان ناطق‌نوری، انصاری و عارف اهمیت دارد. احمدی‌نژاد هم علیرغم این که رد صلاحیت شد اما در مجمع حضور دارد چراکه قرار نبوده و نیست که هرکس به کار ریاست جمهوری نیامد از تجربیاتش نیز استفاده نشود.

,

کما این که مرحوم هاشمی نیز مورد اعتماد رهبری برای ریاست مجمع بود اما مطابق قانون، مناسب اداره کشور نبود و ردصلاحیت شد و این امر جز بلوغ سیاست‌مداری در کشور نیست. آقای میرمحمدی از نزدیکان آقای هاشمی بود و سید محمد صدر هم از موسسان حزب مشارکت و از نزدیکان آقای خاتمی است. این هم پیام غیرمستقیم دیگری است به اصلاح‌طلبان و این که غیرفتنه‌گر در انقلاب جای دارد و نیازی هم به آشتی ملی نیست.

,

با این نگاه از ترکیب اعضای حقیقی جدید یک سوم اصلاح طلب‌اند و یک سوم اصولگرا و یک سوم دیگر نیز اصولگرای تحول خواه و نو اصولگرا.

,

نقش آیت‌الله شاهرودی در تغییر جایگاه سیاسی مجمع را باید جدی‌تر مورد توجه قرار داد. نکته برجسته در این حوزه ویژگی فراجناحی و سعه صدر بالا و ارتباط گسترده آیت‌الله با گروه‌های مختلف سیاسی است. از این جهت جایگاه مجمع به نقطه ایده‌آل خودش نزدیک می شود.

,

انتخاب‌های رهبر معظم انقلاب در دوره جدید و نوع چینش اعضا، همان طور که گفته شد راه را برای هرگونه بهانه جویی بست و دقیقاً حاوی این پیام بود که این مجمع باید فعال‌تر و پویاتر عمل کند و با وجود همه سلیقه‌ها، این مجمع جدی‌تر است.

,

محمد جواد محمودیان تفرشی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه