اخبار داغ

هنرمند عکاس میبدی:

عکس باید حامل پیام برای مخاطب باشد

عکس باید حامل پیام برای مخاطب باشد
هنرمند عکاس میبدی عکس خوب را عکسی می داند که با مخاطب ارتباط برقرار کرده و حامل پیام برای او باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود و تاریخ هم تنها برای عبرت نگرفتن است، عکس‌ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه، راوی تاریخ می‌شوند. لحظه کوتاهی که در قاب کوچک عکاس‌ها ثبت می‌شود، آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند خشم، زیبایی، لذت، ظلم، مهر، امید و اندوه نهفته در دورن خود را به چشم‌هایی که نظاره‌گر آن هستند، منتقل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

حسین آقایی هنرمند عکاس میبدی ضمن تبریک روز جهانی عکاسی به همه هنرمندان این رشته در گفتگو با خبرنگار میبد خبر درباره آشنایی خودش با این هنر بیان داشت: ۱۰ ساله بودم که رفتم منزل مادر بزرگ دکتر محمد آقایی میبدی و برای اولین بار با وسایل عکاسی آشنا شدم.

, میبد خبر,

, ,

 

,

وی در مورد پیگیری این هنر گفت: سال ۶۷ و در سن ۱۷ سالگی با حضور در کلاس عکاسی انجمن سینمای جوان زیر نظر محمد حسین حاجی ده ابادی به فراگیری این فن و هنر پرداختم . در ادامه کارگاه های آموزشی دیگری که در کشور زیر نظر اساتید این هنر برگزار می شد شرکت کردم.

,

آقایی میبدی در مورد موفقیتهایی که در این هنر کسب کرده اظهار داشت: سال ۶۸ و در اولین سال حضورم در مسابقات عکاسی استانی با کسب عنوان رتبه برتر استان در جشنواره دانش آموزی  کشوری شرکت کردم و در مسابقات کشوری هم با کمی بی عدالتی رتبه سوم کشوری بدست آوردم. در همان سال در جشنواره استانی رده بزرگسالان موفق به کسب رتبه دوم شدم. چند رتبه استانی و کشوری دیگر نیز دارم ولی در کل اعتقاد و اعتماد به مسابقات و جشنواره ها ندارم.

,

عکاس میبدی در مورد اولین عکس خود گفت: اولین عکس را در سال ۶۷ و از نارین قلعه گرفتم. عکسهای زیادی و از نقاط مختلف ایران و حتی خارج از ایران گرفتم که عکس کلیسای سرکیس در شهر معلولای سوریه و طبیعت شمال را  بیشتر از همه دوست دارم.

,

وی در مورد موضوعات غالب عکاسها بیان کرد: از ابتدا دوستدار عکاسی از ابنیه تاریخی و باستانی بودم و در ادامه عکاسی اجتماعی، سیاسی و طبیعت را هم تجربه کردم. 

,

آقایی میبدی در مورد عکاسی دیجیتال و آنالوگ بیان داشت: امروزه دنیای عکاسی فراگیر شده و هر کس با دوربین گوشی موبایلش یک عکاس هست که این به خاطر انقلاب تکنولوژی عکاسی دیجیتال هست ولی من هنوز دوستدار عکاسی  آنالوگ هستم و به خاطر همین بنده عکاسی آنالوگ را ارگانیک می دانم.

,

, ,

 

,

هنر مند عکاس در مورد ویژگیهای یک عکس خوب اذعان داشت: عکس خوب عکسی است که با مخاطب ارتباط برقرار کند و سوای از مسائل فنی حامل پیام برای مخاطب باشد. عکسی که گرفته می شود حتما باید تاثیر گذار باشد وگرنه تنها می توان به آن بعنوان عکس موفق یاد کرد. مثل عکس دیدار همافران ارتش با امام(ره) که در زمان خودش باعث سست شدن پایه های نظام شاهنشاهی شد و تاثیر آن به نحوی بود که دستگاه حکومت شاهنشاهی مجبور شد واکنش نشان دهد و آنرا جعلی بخواند لیکن تاثیر خودش را بر روی نیروهای ارتش گذاشت.

,

وی درباره موفقیت در رشته عکاسی عنوان کرد: عکاسی هم فن هست و هم هنر، کسی که بخواهد در عکاسی موفق باشد باید از یک طرف فن آنرا فرا بگیرد و از طرفی صاحب سبک و ایدئولوژی باشد. من سوژه ها رو می بینم و بعضا با سفر به دست می آورم.

,
آقایی میبدی افزود: امروزه هرعکس با گرفتن عکس می تواند به ثبت وقایع کمک کند ولی به عکاسی به عنوان یک هنر نه، عکاسی ساز و کار خودش را دارد و هر کس که عکسی گرفت عکاس نمی شود. بنده در این رشته از عکاسان برجسته کشوری در زمینه کارهای مستند و اجتماعی حسن غفاری، طبیعت نیکول فریدنی و استعارهای حسین زارع را بیشتر از همه دوست دارم.
,
وی در مورد مهمترین خاطرات دوران عکاسی خود بیان داشت: یکی از عکسهای جالب برای من عکس دو وزیر بود که به شهرستان میبد آموده بودند را گرفتم که هرد دو آنها در هنگام بازگشت به پایتخت در مجلس استیضاح شدند. خاطره دیگرم در کشور سوریه بود زمانیکه در کلیسا می خواستم عکس بگیرم که مدام تذکر می دادند عکاسی ممنوع هست و اگر می دیند که عکس می گیرم دوربین رو توقیف می کردند. آهسته و بدون اینکه به ویزور دوربینم نگاه کنم سر دوربین رو به طرف سقف گرفتم تا از اون عکس بگیرم راهبه مسیحی فهمید دوان دوان به طرفم آمد فهمیدم که آمده دوربینم را بگیرد و ازآنجا اخراجم کند بلافاصله سرم را پائین انداختم و به رسم مسیحیان دستم رو به چپ و راست سینه و بعد از اون بالا و پائین که واقعا نمی دونم درست انجام دادم یا نه حرکت دادم، فکر کنم راهبه قانع شده و رفت. اولین دوربین من زنیت و آخرین دوربینم نیکون است.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
آقایی میبدی از فعالیتش در زمینه عکاسی گفت: از سال ۷۳ تا ۸۹ مسئول و مدرس عکاسی انجمن سینمای جوانان میبد بودم که تعداد زیادی هنرجوی عکاسی داشتیم لیکن با لطف دوستان انجمن کشور و همت رئیس وقت ارشاد اسلامی شهرستان میبد برای همیشه انجمن منحل شد. در چندین دانشگاه از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، دانشگاه علمی کاربردی، دانشکده خبر، دانشکده فرش و هنرستان تجسمی پسران و دختران میبد نیز تدریس داشتم. برپایی چندین نمایشگاه عکس، اردوی عکاسی، عکاسی  برای چند کتاب  میبد، همکاری با نشریات کشوری و محلی، تهیه پکیج عکس میبد و جمع آوری عکسهای قدیمی از جمله دیگر فعالیتهای بنده در این رشته می باشد.
,
عکاس میبدی در مورد دنیای عکاسی و آینده این هنر بیان کرد: چون عکاسی هنر فردی است و شخص با داشتن یک دوربین و سفر می تواند هنر خود رو به نمایش بگذارد و به ثبت وقایع همت بگمارد را هنر قابل تحسین می دانم. آینده عکاسی در گرو کار عکاسان و تکنولوژی روز است که بسیار شتابان به پیش می رود و امروزه بدون عکاسی خیلی از فعالیتها از جمله خبرنگاری، مطبوعات، تبلیغات و موارد دیگر معنایی ندارد.
,
وی در مورد مشکلات هنر عکاسی گفت: شما بگویید از چه هنری و هنرمندی حمایت می شود تا بنده بگویم مشکل هنر عکاسی در میبد چیست. متولیان هنر در راه ارتقاء هنر گامهای اساسی و محکمی برنداشته اند و تامین مالی و امکانات مهمترین دغدغه های هنرمندان در شهرستان ها می باشد.
,
آقایی میبدی در پایان گفت: در حال حاضر به همت فرماندار محترم در صدد برپایی یک موزه عکس در شهرستان میبد هستم و امیدوارم که هر چه زودتر به نتیجه برسد.
,
انتهای پیام/اد
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه