اخبار داغ

در گفتگو با روانشناس مطرح شد

نوع لوازم التحریر به تنهایی اثر تربیتی دارد/ نظام آموزشی ایران انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی نیست

نوع لوازم التحریر به تنهایی اثر تربیتی دارد/ نظام آموزشی ایران انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی نیست
کارشناس ارشد روانشناسی گفت: در داخل مدارس ایران فرهنگی انتقال پیدا می کند که این فرهنگ مناسب نیست و حتی این مسئله نه تنها از دانش آموزان بلکه از کادر آموزشی نشات می گیرد وقتی دانش آموزی از لوازم التحریر ایرانی اسلامی استفاده کرده برخوردی با این دانش آموز می شود که مناسب نیست و حتی مورد تمسخر هم قرار می گیرد زیرا هنوز ما مشکل فرهنگی در این زمینه داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   انقلاب نیوز، با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بازار خرید و فروش لوازم التحریر هم داغ شده است و سالهاست نسبت به خرید نوشت افزار ایرانی اسلامی تاکیذ می شود در این زمینه غلامحسین رشوند کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار  انقلاب نیوز، اظهار داشت: اگر شکل های نوشتاری و یا تصویری روی آثاری و یا محتوایی قرار بگیرد انتقال دهنده فرهنگ آن کشور است،  وقتی روی جلد دفتر دانش آموزان تصاویری از برنامه کودک و یا عروسک های معروف انتشار پیدا می کند در واقع نشان دهنده این است که آن کشور موفق شده فرهنگ خودش را به دیگر کشور ها منتقل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز, انقلاب نیوز,

وی بیان داشت: فاصله گرفتن از داشته های فرهنگی گذشته و فعل  در مسئله تصور سازی روی نوشت افزار  ناشی از این است که این مسئله  به دیگری خارج از فرهنگ این کشور واگذار شده است، اصلا منظور این نیست که دیگری دشمن است ممکن است سازنده این لوازم التحریر دشمن هم نباشد اما با همان اَشکال روی نوشت افزار در حال انتقال فرهنگ خود به دیگر کشورها بدون هزینه است.
,
,

این روانشناس تصریح کرد: کشور چین و ژاپن به وسیله همان تصویر سازی ها روی اقلامی مانند نوشت افزار فرهنگ خود را منتقل می کنند، بدون آنکه هزینه آنچنانی هم انجام دهد.
,
,

فرهنگ ساخت لوازم التحریر در کشور ضعیف است
,
, فرهنگ ساخت لوازم التحریر در کشور ضعیف است,

رشوند افزود: مسئله دیگر که در ایران یک ضعف عمده به شمار می رود ، این است که آنهایی که در داخل کشور نوشت افزار تولید می کنند چرا فلان تصویر هنر پیشه خارجی و یا تصویر یک برنامه کودک خارجی را روی نوشت افزار چاپ می کند همه اینها به جذابیت ها بستگی دارد که دانش آموز هم در نهایت خریدار این نوشت افزار خواهد بود.
,
,

وی گفت: یک خطا و یا به تعبیری یک غفلتی که  در صنعت لوازم التحریر رخ داده است این است که عروسک های سارا و دارا تولید شد اما این سارا و دارا با هر نوع کیفیت مورد استقبال قرار نگرفت و نتوانست در بین دانش آموزان  جا باز کند که روی جلد دفترها و نوشت افزار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
,
,

کارشناس ارشد روانشناسی بین داشت: غرب یک کار بزرگی انجام داده است که این کار کاملا سازماندهی شده و هدفمند است غرب وقت می خواهد چیزی تولید کند این تولید برای اینکه جذاب باشد و برای آن یک پذیرش اجتماعی به وجود بیاورد از آن تولید خود یک کارتون ،  فیلم و یا انیمیشن می سازد و ساخته های خود را تبدیل به یک برند جهانی می کند و به صورت گسترده منتشر می کند.
,
,

وی تاکید کرد: وقتی دانش آموز هم یک کارتون را با همه جذابیت هایش می بیند در نهایت  علاقه مند می شود و قبل از اینکه حتی لوازم التحریر آن هم به بازار بیاید کودک و دانش آموز آماده استفاده از این وسایل است ، بعد از این که  نماد های غربی روی نوشت افزار چاپ شده دانش آموزان مشتاق خرید آن می شوند، باید گفت  اینجا یک حرکت کاملا برنامه ریزی شده در جریان است.
,
,

انتقال فرهنگ از طریق هنر صورت بگیرد
,
, انتقال فرهنگ از طریق هنر صورت بگیرد,

روشوند اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما کاری که انجام می شود  این است که در عرصه هنر که رسالت وزارت ارشاد  است به این مسائل اهمیت نمی دهند، و هرگز روی یک شخصیت که نماد فرهنگ ملی و مذهبی است کار نمی کنند تا بعد از آن و به صورت انیمیشن و یا کارتن به صورت گستره منتشر شود  تا کودکان و نوجوانان را علاقه مند کند و  سپس نوشت افزار این شخصیت را وارد بازار کنند، این مسئله مهمی است که مورد غفلت واقع شده است.
,
,

این روانشناس بیان داشت: نه تنها با این فرهنگ سازی و مدیریت در داخل کشور می توان این فرهنگ را به دانش آموزان خودمان منتقل کنیم بلکه میتوانیم به کشورهای همسایه هم از طریق همین لوازم التحریر این فرهنگ را منتقل کنیم اما تا به امروز به این مسئله توجه نشده است.
,
,

وی افزود: البته یک نمونه هایی در این زمینه در کشور منتشر شد زمانی مدرسه موش ها که از تلوزیون پخش می شد مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت تا دودهه پیش این مسئله برای دانش آموزان جذابیت داشته و حتی تصاویر این شخصیت ها را روی دفاتر خود می چسباندند، در ایران مشکل  تولید محتوای بصری برای دانش آموزان وجود دارد تا بعد از آن بتواند تولید مناسب نوشت افزار جذاب ایرانی و اسلامی برای دانش آموزان داشت یعنی مشکل برند سازی وجود دارد.
,
,

برای افزایش استقبال از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی باید فرهنگ سازی شود
,
, برای افزایش استقبال از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی باید فرهنگ سازی شود,

رشوند در پاسخ به این سوال که در چند سال گذشته استقبال از لوازم التحریر منقش به نصاویر شهدا و تصاویر ملی مذهبی چگونه بود؟  تاکید کرد: اگر استقبالی هم شده باشد در همان مقطع اولیه تولید بوده است زمانی که عکس شهدا روی دفاتر چاپ می شد به جهت اینکه یک کار جدیدی صورت گرفته بود این استقبال صورت گرفت زیرا انسانها همواره از کارهای جدید استقبال می کنند اما در سالهای بعد این استقبال کمرنگ تر شد و کاهش پیدا کرد.
,
,

وی بیان داشت: الان نظر سنجی انجام شود چند درصد از مردم این دفتر را خریداری می کنند و یا دانش آموزان از ین نوشت افزار استقبال می کنند درصد بسیار کمی خواهد بود زیرا فقط قشر خاصی این کار را انجام می دهد و این مسئله برایش اهمیت دارد.
,
,

کارشناس ارشد روانشناسی افزود: در اینجا دو مسئله وجود دارد در داخل مدارس ایران فرهنگی  انتقال پیدا می کند که این فرهنگ مناسب نیست و حتی این مسئله نه تنها از دانش آموزان بلکه از کادر آموزشی نشات می گیرد وقتی دانش آموزی از لوازم التحریر ایرانی اسلامی استفاده کرده برخوردی با این دانش آموز می شود که مناسب نیست و حتی مورد تمسخر هم قرار می گیرد زیرا هنوز ما مشکل فرهنگی در این زمینه داریم.
,
,

رشوند بیان داشت: وقتی این برخورد با دانش آموز می شود مطمعنا در سالهای بعد از این لوازم التحریر استفاده نخواهد کرد و به سراغ همان لوازم التحریر غربی خواهد رفت زیرا هنور نظام آموزشی در مدارس ایران فرهنگ استفاده از این نوشت افزارها را پیدا نکرده است.
,
,

نظام آموزشی ایران انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی نیست

وی گفت: قشر نوجوان و کودک حساس هستند و سریعا نسبت به برخوردها در مدرسه واکنش نشان میدهند وقتی می بیند یک کار ارزشی انجام داده اند اما گاها همان سیستم آموزش این مسئله را مورد تمسخر قرار میدهد بنابراین رفته رفته  استقبال از این نوشت افزارها کم می شود.
,
, نظام آموزشی ایران انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی نیست,
,
,

این روانشناس تاکید کرد: یک فرهنگ یک دست در نظام آموزشی ما که فرهنگ و ارزش ها از این طریق انتقال پیدا کند وجود ندارد ، نظام آموزشی در ایران انتقال دهنده فرهنگ انقلاب اسلامی نیست که باعث تاسف است.
,
,

رشوند در پایان افزود: در همان لوازم التحریر ایرانی و اسلامی هم که تولید شده کمتر نسبت به تصاویر شهدایی که روی نوشت افزار است توضیح داده شد و در رسانه به آن پرداخته شده است تا دانش آموز نسبت به آن فهم پیدا کند و از طرفی تصاویر یک نواخت جذابیت ندارد و نوع تصویر پردازی ها روی دفاتر ایرانی و اسلامی نیز مشکل دارد و کار هنری کمتری انجام شده که باعث کاهش جذابیت خرید برای دانش آموز می شود.
,
,

گفتگو از مرضیه مهدیلو
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه