اخبار داغ

یادداشت؛

فرجام یک عدالتخواه خام

فرجام یک عدالتخواه خام
مروری بر دگردیسی های اندیشه ای حشمت الله طبرزدی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نسیم زنجان، سید مهدی دزفولی در یادداشتی نوشت: در سال های اخیر بحث های پیرامون عدالت خواهی، بارها و بارها در جامعه ما مطرح و موافقین و مخالفین بسیاری داشته است و دارد. شعاری زیبا که می تواند باعث جلب نظر بسیاری شود و توجیه گر خیلی از اقدامات هم باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

پیشینه این بحث به ابتدای پیروزی انقلاب باز میگردد که با باز شدن فضای سیاسی کشور عده ای که طرفدار گفتمان چپ بودند عدالت خواهی را بهانه ای برای منویات سیاسی خود قرار دادند. اما نمونه بارز انقلابی آن در دهه هفتاد بود که جریانات سیاسی به خصوص در دانشگاه را دستخوش تغییراتی کرد.

,

حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی فرهنگی در دانشگاه که نشریه "پیام دانشجوی بسیجی" را منتشر می کرد و طیف وسیعی از دانشجویان ارزشی کشور مخاطب وی بودند، برای اولین بار در سال 71 در نشریه خود شعار "خامنه ای امام است، رهبر شیعیان است" را منتشر کرد و باعث موجی در کشور شد و همه او را به عنوان یک فعال فرهنگی ارزشی و انقلابی می شناختند که دغدغه اصلی وی عدالت خواهی است. وی که در همان سال ها به جمع منتقدین دولت سازندگی و رئیس دولت یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی پیوسته بود، حمایت های تند و غیر طبیعی از رهبری انقلاب میکرد.

,

طبرزدی بارها و بارها از طرف دفتر رهبری به دلیل انتشار مطالب شاذ در نشریه خود از روابط عمومی دفتر رهبری تذکر دریافت کرد و مجبور به حذف عنوان بسیجی از نشریه خود شد تا سرانجام از سال 74 این نشریه تنها با عنوان پیام دانشجو منتشر شود.

,

م آرام با پایان یافتن دولت سازندگی، طبرزدی از انتقاد به دولت به انتقاد به نظام و رهبری رسید و با شروع عصر اصلاحات در کنار اصلاح طلبان منتقد جدی رهبری انقلاب شد و در جریانات 18 تیر 78 و کوی دانشگاه تهران نقش محوری ایفا می کرد.

,

کار به آنجا رسید که یک فعال فرهنگی رسانه ای عدالتخواه بسیجی از حامی سرسخت نظام و رهبری به مخالف سرسخت و تند و بی منطق رهبری و نظام تبدیل شد که بارها به دادگاه و زندان رفت و در سال های اخیر منتقد اسلام و مروج سکولاریسم نیز شده است و اساسا بحث های مربوط به امپریالیسم و ... را هم نفی می کند.

,

عدالت خواهی اساسا در ذات خود اگر با فکر و منطق صحیح و معنویت همراه نباشد می تواند کاملا به ضد خود تبدیل شود همان گونه که در بین گفتمان چپ نیز همین اتفاق رخ داد و مارکسیست های عدالتخواه تبدیل به مستبدترین و خشن ترین افراد در دوران خود شدند.

,

مراقبت از خود و پایبندی به شعارهای زیبا همراه با منطق و پایبندی به معنویت می تواند راه گشا باشد . در غیر اینصورت نقض غرض حاصل خواهد شد که اساسا موضوع را پاک کرده و باعث ایجاد چالشی جدی میشود که فرد را از ریشه و اصالت خود نیز دور خواهد کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه