اخبار داغ

کارشناس اقتصادی :

کاهش سود سپرده بدون افزایش نقدینگی تولید بی‌ثمر است / برای جذب سرمایه خارجی بیش از استفاده از برجام ما نیاز به ثبات سیاسی و اقتصادی داریم

کاهش سود سپرده بدون افزایش نقدینگی تولید بی‌ثمر است / برای جذب سرمایه خارجی بیش از استفاده از برجام ما نیاز به ثبات سیاسی و اقتصادی داریم
کارشناس اقتصادی گفت: ما می‌خواهیم بر اساس برجام با یک سرمایه گذار خارجی مذاکره کنیم و او را علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران کنیم، حال اگر همین سرمایه گذار نگاه کند طی هشت سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانی‌ها از کشور خارج شده، چطور به ما اعتماد کند و یا با عوض شدن دولت‌ها یکباره کل سیاست‌های کشور تغییر پیدا می‌کند، بیش از استفاده از برجام ما نیاز به ثبات سیاسی و اقتصادی ذیل یک برنامه راهبردی بلند مدت نه از جنس برنامه های رویایی کنونی کشور داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حسین نعمتی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد شرق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز، در خصوص افزایش نرخ دلار گفت: بمتِ دلار به ۳۹۵۰ تومان رسید و بزودی قرار دلار مرز سقوط را شکسته و بشدت بالا می‌رود و همانطور که می‌بینید زودتر از هر کالای، قیمت لوازم ساختمانی افزایش قیمت حاصل از بالا رفتن دلار را به خود دیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز،, تهران نیوز,

نعمتی افزود: واردات نزدیک به ۳ میلیارد دلار نهاده‌ها و خوراک دام و وابستگی بالا به واردات اقلام غذایی مانند روغنهای خوراکی باعث می‌شود، هر گونه افزایش نرخ ارز، منجر به بالا رفتن بهای اقلام اساسی و مهم شود.

,

وی خاطرنشان کرد: خبر کاهش سود سپرده‌ها بانکی باعث شد تا مردم برای جبران کاهش سود به سمت خرید و فروش دلار سوق پیدا کنند که خود این عامل افزایش قیمت دلار را در این روزها سبب شده است.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دستور بانک مرکزی برای مهار نرخ سود سپرده‌ها اظهار کرد: ابلاغ این دستور در این شرایط بازار غیر علمی است، آقای کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد نباید اجازه کاهش سود سپردها را امسال امضا می‌کرد، چرا که به دلیل رکود در بازار و عدم کشش سرمایه پول و یا سپرده‌ها به جای اینکه وارد رونقو تولید شود به سمت قاچاق و دلالی پیش می‌رود.

,

نعمتی اضافه کرد: از طرف دیگر بانک‌های برای حفظ سپرده‌ها از روش‌های مختلفی مثل تبدیل سپرده کوتاه مدت به بلندمدت و تشویق مشتریان خود به حفظ سپرده با سود ۲۰درصد اجازه خروج سرمایه را از بانک نمی‌دهند .

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته عواملی چون بازدهی انتظاری، ریسک‌پذیری، میزان نقدشوندگی و سود تضمینی سر موعد از عواملی است که سبب هدایت سرمایه به سمت بانک‌ا می‌گردد، حال اگر سرمایه‌گذار بخواهد سرمایه خود را وارد بازار کند به دلیل رکود در بازارهای متعدد باید موارد فوق را در اولویت خود قرار دهد به همین منظور بازار جذابیتی برای آن‌ها ندارد حتی اگر سود سپرده کاهش پیدا کند.

,

وی عنوان کرد: همان طوری که در گزارشات می‌بینید بانک‌ها تن به اجرای دستور کاهش سپرده نمی‌دهند و همین دوگانگی در رفتار، سرمایه‌گذاران را سرگردان کرده است، و پول نه در چرخه تولید قرار دارد نه در چرخه سپرده.

,

این کارشناس اقتصادی افزود:راه درمان اقتصاد کاهش یکباره سود سپرده‌ها نیست بلکه کاهش سود تسهیلات بانکی است که تولید کننده به آن نیاز دارد، نه اینکه سود سپرده‌را کاهش دهیم بدون آن‌که نقدینگی کارخانجات را افزایش دهیم.

,

نعمتی در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی هم گفت: ما می خواهیم بر اساس برجام با یک سرمایه گذار خارجی مذاکره کنیم و او را علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران کنیم، حال اگر همین سرمایه گذار نگاه کند طی هشت سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانی‌ها از کشور خارج شده، چطور به ما اعتماد کند و یا با عوض شدن دولت‌ها یکباره کل سیاست‌های کشور تغییر پیدا می‌کند، بیش از استفاده از برجام ما نیاز به ثبات سیاسی و اقتصادی ذیل یک برنامه راهبردی بلند مدت نه از جنس برنامه های رویایی کنونی کشور داریم.

,

انتهای پیام/ م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه