اخبار داغ

رنج ۱۰ ساله بی آبی در روستای «ایر» /مصرف آب شرب غیر بهداشتی و گلایه هایی که هنوز بی نتیجه مانده است+ تصاویر

رنج ۱۰ ساله بی آبی در روستای «ایر» /مصرف آب شرب غیر بهداشتی و گلایه هایی که هنوز بی نتیجه مانده است+ تصاویر
مردم روستای ایر به شدت از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند و تامین آب آشامیدنی از قنات روستا، سلامت اهالی را تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ با دریافت پیامهای متعدد از مردم روستای ونک و مطرح شدن مشکل آب آشامیدنی آنها در آخرین روزهای تابستان که خورشید،دامن خود را در آسمان گسترده بود پا در جاده گذاشتم تا از مشکلات کم آبی این روستا گزارشی تهیه کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر,

در مسیر گاهی شیشه‌های اتومبیل را باز کرده تا از هوای طبیعت استفاده کنم اما با باز کردن شیشه گرد و خاک تمام ماشین را فرا می‌گرفت.

,

جاده خلوت بود، پس از عبور از روستاهایی که در طول مسیر بود به یک دو راهی رسیدم، یک سمت این دو راهی به روستای چاقر- ارتگل می رفت و سمت دیگر آن به روستای ایر می رسید.

,

از سرازیری جاده، روستا را می توان دید، سبزی درختان در میان کوه ها گویای نزدیکی ما به مقصد بود.

,

در وردی روستا، مردان و زنانی با ظرف آب به سمت روستا می رفتند، کمی اطراف را نگاه کردم روستایئان را در حالی که راهی قنات بودند، دیدم.

,

, ,

از دور تعدادی از زنان که با دبه هایی در انتظار پر کردن ظرف هایشان از آب قنات روستا بودند،با لبخند بی ریایشان میزبان من شدند، به کنار آن ها رفتم.

,

زنان، هر کدام با ظرفی برای تهیه آب شرب خود از چشمه کوچکی که از زیر یک پل جوشش می کرد، تلاش می کردند.

,

, ,

تعدادی هم با سبد لباس و ظرف در نوبت بودند، از پلکانی باریک که فقط امکان ایستادن یک نفر بر روی آن بود، باید پایین می رفتی تا بتوانی ظرف آب را پر کنی.

,

رنج بی آبی، زندگی را طاقت فرسا می کند

, رنج بی آبی، زندگی را طاقت فرسا می کند, رنج بی آبی، زندگی را طاقت فرسا می کند,

با یکی از زنان روستا که مشغول شستشوی لباس بود، سر صحبت را باز کردم، این مادر روستایی در گفتگو با  فراهان خبر گفت: حدود ۱۲ سال است که این روستا با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند، با شروع فصل گرما، رنج بی آبی زندگی را در این روستا طاقت فرسا می کند.

, فراهان خبر,

, ,

وی افزود: روزها مجبوریم برای شستشو و پر کردن ظرف آب، مسیر روستا تا سر قنات را طی کنیم، مردم این روستا برای تهیه آب با مشکل جدی مواجه اند.

, برای تهیه آب با مشکل جدی مواجه اند.,

این زن ساکن روستای ایر بیان کرد: نبود آب و گذران سخت زندگی در این روستا، مهاجرت به شهرها را به دنبال داشته است.

, مهاجرت به شهرها را به دنبال داشته است.,

مردم روستا از آب غیر بهداشتی قنات استفاده می کنند

, مردم روستا از آب غیر بهداشتی قنات استفاده می کنند, مردم روستا از آب غیر بهداشتی قنات استفاده می کنند, مردم روستا از آب غیر بهداشتی قنات استفاده می کنند,

یکی از مردان روستا که با فرزندش برای پرکردن ظرف آب به کنار قنات آمده بود، با صدای بلند به ما گفت: مردم این روستا دارند از آب غیر بهداشتی این قنات استفاده می کنند، البته اما آب شرب روستا هم مشکل بهداشتی دارد.

,

وی با اشاره دست، محل چاه آب روستا که در چند قدمی قنات بود به ما نشان داد و گفت: چاه آب روستا هم در کنار اراضی کشاورزی قرار دارد، چگونه ممکن است که کود شیمیایی اراضی کشاورزی به چاه آب نفوذ نکند.

,

همراه مرد روستایی که فرزندی در بغل داشت و دیگر  مردان این روستا که در محل بودند به سمت چاه آب رفتیم، درب چاه آب روستا، بلوکه سیمانی باسوراخی در وسط آن، که به راحتی کنار می رفت و هیچ حفاظ امنیتی برای حفظ سلامت مردم روی درب این چاه تعبیه نشده بود.

,

, ,

مسئولان برای حل مشکل آب روستا فکر اساسی کنند

, مسئولان برای حل مشکل آب روستا فکر اساسی کنند, مسئولان برای حل مشکل آب روستا فکر اساسی کنند,

این مرد روستایی که از مشکلات آب این روستا گلایه های بسیار داشت، گفت: مسئولان باید برای مشکل سلامت آب این روستا، فکر اساسی کنند.

,

وی اشاره ای به فرزندش کرد و افزود: از ما که گذشت اما از مسئولان خواهشمندیم به فکر آینده فرزندان این روستا باشند.

,

, ,

, ,

ونکی افزود: به دلیل عدم توجه به این مسایل ممکن است هرگونه جانوری از جمله موش صحرایی به درون این چاه آب بیفتد و سلامتی مردم را تهدید کند.

,

از کنار قنات آب به سمت روستا رفتیم، در کنار حسینیه روستا تعدادی از مردان روستایی بر روی سکویی نشسته بودند، از ماشین پیاده شدم و با آنها در مورد مشکل آب این روستا گفتگو کردم.

,

, ,

بیش از یک دهه بحران کم آبی گریبان مردم روستا را گرفته است

, بیش از یک دهه بحران کم آبی گریبان مردم روستا را گرفته است, بیش از یک دهه بحران کم آبی گریبان مردم روستا را گرفته است,

ابوالقاسم عباسی یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از یک دهه است که بحران کم آبی گریبان گیر مردم روستای ایر شده است و این مشکل با گذر زمان نه تنها رفع نمی شود بلکه روز به روز فراگیرتر از قبل می شود.

, ابوالقاسم عباسی, ابوالقاسم عباسی, ابوالقاسم عباسی,

هر دو روز یکبار حدود یک ساعت آب شرب داریم

, هر دو روز یکبار حدود یک ساعت آب شرب داریم, هر دو روز یکبار حدود یک ساعت آب شرب داریم,

وی افزود: هم اکنون در این روستا مردم هر دو روز یکبار،یک ساعت آب شرب دارند و بقیه روز را در بی آبی به سر می برند، مردم این روستا برای استحمام باید به روستاهای همجوار و منزل اقوام بروند.

, هم اکنون در این روستا مردم هر دو روز یکبار،یک ساعت آب شرب دارند و بقیه روز را در بی آبی به سر می برند، مردم این روستا برای استحمام باید به روستاهای همجوار و منزل اقوام بروند.,

کم آبی و مهاجرت جوانها به شهرها

, کم آبی و مهاجرت جوانها به شهرها, کم آبی و مهاجرت جوانها به شهرها, کم آبی و مهاجرت جوانها به شهرها,

عباسی بیان کرد: بحران آب در این سال ها مهاجرت جوانان این روستا به شهرها برای فرار از بی آبی را در پی داشته است.

, در این سال ها مهاجرت جوانان این روستا به شهرها برای فرار از بی آبی را در پی داشته است.,

, ,

مسئولین بارها مشکلات را شنیده اند اما هنوز اقدامی نکرده اند

, مسئولین بارها مشکلات را شنیده اند اما هنوز اقدامی نکرده اند, مسئولین بارها مشکلات را شنیده اند اما هنوز اقدامی نکرده اند,

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: بارها مسئولین در روستا حضور یافته و از نزدیک مشکل ما را شنیده اند اما تاکنون اقدامی اساسی برای حل این معضل نشده است.

,

وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن منطقه عمق چاه آب روستا در حدود ۸ متر است و این چاه آب در فصل بارندگی پر می شود و با پایان بارندگی ها، آب ذخیره شده در چاه پایین آمده و دوباره مشکل بی آبی گریبان گیر مردم روستا می شود.

,

مرد روستایی ادامه داد: مردم این روستا، به دلیل کمبود آب در گرمای تابستان از نعمت کولر نیز محروم هستند و مانند انسان های اولیه با کمترین امکانات رفاهی زندگی می کنند.

,

ذخیره آب در منابع خانگی

, ذخیره آب در منابع خانگی, ذخیره آب در منابع خانگی,

ایری یکی از جوانان این روستا گفت: مردم این روستا برای گذران زندگی مجبورند که آب را در منبعی در منزل ذخیره کنند و زندگی را با مشقت بگذرانند.

,

وی افزود: از شروع کم آبی در تابستان امسال، اهالی بارها به آبفار روستایی شهرستان مراجعه و خواستار آبرسانی با تانکر به روستا شده اند، اما با بهانه های مختلف آبرسانی به روستا انجام نشده است و در طول تابستان امسال فقط چند روز گذشته یک بار آبفار روستایی شهرستان یک تانکر آب به این روستا حمل کرده است.

,

, ,

فراهانی از اهالی این روستا با اشاره به مشکل آب قنات روستا گفت: آب قنات این روستا که برای کشاورزی استفاده می شود، به دلیل ریزش دیواره چاه ها کم شده است و ریزش این دیواره ها به داخل چاه، آب چاه را با مشکل مواجه کرده است.

,

, ,

کشاورزی روستا هم از رونق افتاده است

, کشاورزی روستا هم از رونق افتاده است, کشاورزی روستا هم از رونق افتاده است,

وی اظهار کرد: سال گذشته مسئولان از نزدیک ریزش چاه های آب را دیدند اما تاکنون اقدامی برای حل این معضل نشده است.

,

فراهانی افزود: با کم شدن آب کشاورزی، باغ ها و مزارع این روستا خشک شده است و کشاورزی این روستا هم از رونق افتاده است.

,

آب غیر بهداشتی سلامت مردم را تهدید می کند

, آب غیر بهداشتی سلامت مردم را تهدید می کند, آب غیر بهداشتی سلامت مردم را تهدید می کند,

این مرد روستایی تصریح کرد: استفاده از آب غیر بهداشتی قنات این روستا، سلامت اهالی را تهدید می کند.

,

وی گفت: مشکل بی آبی این روستا را در سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به ثبت رسانده ام و امیدوارم مسئولان هم نظری به این روستا داشته باشند.

,

, ,

پس از گفتگو با اهالی روستا به سمت منزل یکی از اهالی رفتم تا از نزدیک رنج بی آبی آن ها را به تصویر بکشم.

,

درب خانه ای را زدم، صدای مادر روستایی ما را به داخل خواند، وارد حیاط شدم، مادر در کنار منبع آبی مشغول شستن لباس داخل تشت بود.

,

, ,

از او در مورد مشکلات بی آبی پرسیدم در جوابم گفت: تنها در این خانه زندگی می کنم اگر فرزندانم برای حمل آب به خانه به روستا نیایند، کسی نیست برای من یک لیوان آب بیاورد.

,

وی افزود: مشکل آسم دارم و نمی توانم مسیر روستا تا قنات را طی کنم تا ظرف آبی برای خودم بیاورم.

,

این مادر سالخورده روستایی ادامه داد: در خانه ماشین لباسشویی دارم اما آب نیست که از ماشین لباسشویی استفاده کنم و مجبورم با مشقت لباس و ظروف را پای منبع آب بشویم.

,

وی گفت: زمانی که مهمان داریم به دلیل بی آبی در عذاب هستیم و اقوام هم با این مشکلات کمتر به روستای ما سفر می کنند.

,

با دعای خیر مادر از او جدا شدم و گذری در روستا داشتم، از منبع آب در خانه ها و زنان و مردان در حال حمل آب، رنج بی آبی در گوشه و کنار این روستا هویدا بود.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

امید است با تدابیر مسئولان اجرایی دلسوز و متولیان امور آب روستایی،تدبیری اساسی و البته منتج به نتیجه برای این مردم محروم اتخاذ شود چرا که یکی از اساسی و حیاتی ترین نیازهای مردم تهیه آب شرب است و اگر این روند بی آبی ادامه داشته باشد ، سرنوشت روستا چیزی جز مهاجرت به شهر و متروکه شدن این منطقه نیست.

,

چندی پیش نیز این پایگاه خبری، گزارشی از مشکلات بی آبی این روستا منتشر کرده است که میتوانید برای مشاهده اینجا کلیک کنید.

, اینجا,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه