اخبار داغ

پس از 10 سال؛

همت جوانان روستایی به کوشک خاتم حیات دوباره داد

همت جوانان روستایی به کوشک خاتم حیات دوباره داد
روستای کوشک که زمانی به دلیل سرسبزی به عنوان بهشت روستاهای هرات شهرت داشت، یکی از روستاهایی است که بر اثر خشکسالی و خشک شدن قنات 10 سال خالی سکنه شده بود و اهالی مجبور به مهاجرت به شهر شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طنین خاتم؛ شهرستان خاتم یکی از شهرستان های خوش و آب و هوای استان یزد است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی، یکی از شهرستان های به شمار می‌رود که بیشترین تعداد قنات‌ها را در خود جای داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین خاتم,

خاتم با دارا بودن 750 منبع آبی که 145 منبع به چشمه و قنات و 605 منبع چاه اختصاص دارد به عنوان یکی از شهرستان های پرآب استان یزد به شمار آید.

,

اما خشکسالی های چندین ساله در این شهرستان باعث کاهش ذخایر آب های زیر زمینی شده است و قنات‌‎ها که میراث زنده‌ تاریخ پنهان درون خاک هستند و نقش مهمی در تأمین آب دارند، یکی پس از دیگری خشک می شوند و همین موضوع سبب شده روستایی که حیاتش به قنات گره خورده  متروکه و خالی از سکنه باشد.

,

, ,

بازگشت آبادانی به روستا پس از 10 سال

, بازگشت آبادانی به روستا پس از 10 سال, بازگشت آبادانی به روستا پس از 10 سال,

طنین خاتم نوشت: روستای کوشک که زمانی به دلیل سرسبزی به عنوان بهشت روستاهای هرات شهرت داشت، یکی از روستاهایی است که بر اثر خشکسالی و خشک شدن قنات 10 سال خالی سکنه شده بود و اهالی مجبور به مهاجرت به شهر شدند.

,

اکنون بعد از گذشت 10 سال و با جاری شدن قنات،اهالی علی الخصوص جوانان دوباره به زادگاه خود برگشته‌اند و حیات و شوق به زندگی در رگ‌های روستا جاری شده است.

,

, ,

همت جوانان جانی تازه به روستا داد

, همت جوانان جانی تازه به روستا داد, همت جوانان جانی تازه به روستا داد,

دهیار روستای کوشک در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم درباره احیا دوباره روستا اظهار داشت: روستای کوشک یکی از روستاهای آباد سالیان گذشته بخش مرکزی است و دیرباز به دلیل وجود باغهای بسیار به کوشک یعنی بهشت شهرت داشت .

,

عبدالرضا کشاورز گفت:حیات روستا به قنات آن وابسته است.در چند سال گذشته که قنات به دلیل خشکسالی های پیایی خشک شده بود اهالی نیز به مرکز شهر مهاجرت کردند و تقریبا روستا خالی از سکنه شد ولی اکنون با احیا دوباره قنات جوانان به روستا برگشته و روح تازه به روستا بخشیده اند.

,

, ,

وی افزود: در این چند ماه از احیا قنات،به همت جوانان روستا کشاورزی و دامپروری در روستا رونق گرفته است و اهالی رفته رفته به روستا نقل مکان میکنند.

,

کشاورز از ساخت حسینیه در این روستا خبر داد و خاطر نشان کرد: با وجود خشکسالی های اخیر و خالی بودن روستا در این ده سال،اهالی ماه محرم در روستا جمع  و دسته جات عزاداری برپا میکردند و هیچوقت در باور جوانان روستا نمیگنجید که روستا را به فراموشی بسپارند.بنابراین امسال با احیا قنات تصمیم گرفتیم که در روستا حسینیه بسازیم که خدا روشکر به همت جوانان،امسال مراسم عزاداری سید الشهدا در حسینیه کوشک با خیل عاشقان اباعبدالله برگزار خواهد شد.

,

, ,

انتهای پیام/ف ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه