اخبار داغ

معضل قدیمی در هرمزگان؛

لبان خشکیده روستائیان بندرخمیر چشم به راه آب

لبان خشکیده روستائیان بندرخمیر چشم به راه آب
خشکسالی در سال های اخیر مشکلاتی را در استان هرمزگان بوجود آورده است و روستاهای بندرخمیر مانند دیگر نقاط استان، از خشکسالی رنج زیادی می‌برد و کمبود شدید آب را احساس می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ خشکسالی در سال های اخیر مشکلاتی را در استان هرمزگان بوجود آورده است و روستاهای بندرخمیر مانند دیگر نقاط استان، از خشکسالی رنج زیادی می‌برد و کمبود شدید آب را احساس می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

بی آبی در سال های اخیر در روستاهای هرمزگان به مشکلی تکراری تبدیل شده که این معضل تنها مختص استان هرمزگان نیست بلکه بیشتر مناطق کشور را در برگرفته است که اکثریت روستاهای هرمزگان را مجبور به جیره بندی آب کرده و یا در زمره  آبرسانی سیار قرار داده است.

,

جمعی از اهالی روستاهای بندر خمیر استان هرمزگان در تماس تلفنی با خبرنگار پایگاه خبری فرهنگ کده از کمبود آب شرب اظهار گلایه کردند و افزودند در صورت ادامه این روند مهاجرت روستائیان به مرکز شهر و شهرهای همجوار خارج از استان شتاب بیشتری می گیرد.

,

مسئله مهمی که در این گزارش باید بیشتر به آن پرداخته شود میزان پیگیری مسئولان به این معضل بوده و اینکه تاکنون چه میزان از این مشکلات مرتفع شده است.

,

مشکلات آب و فاضلاب روستایی شهرستان خمیر

, مشکلات آب و فاضلاب روستایی شهرستان خمیر, مشکلات آب و فاضلاب روستایی شهرستان خمیر,

آب بیشتر روستاهای شهرستان خمیر از سه منطقه تامین می شود که منطقه اول 9 روستای مجتمع کشار است که از آب آبشیرینکن  این مجتمع استفاده می کنند و در این مخزن روزانه نزدیک به 4 هزار و 800 متر مکعب آب تولید می شود که 3 هزار و 200 مترمکعب آن به یک هزار و 800 مشترک روستاهای مجتمع کشار تخصیص می یابد و با توجه به نیاز حدود4 هزار مترمکعب آب برای این روستاها اما هنوز آب در روستاهای این مجتمع تقسیم بندی می شود.

,

در این 9 روستا چند مشکل وجود دارد که در طی سال های اخیر مسئولان شهرستان و در رأس آن مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان از این موضوع واقف و چندین جلسه را نیز جهت رفع این مشکلات صورت داده اند.

,

, ,

اگر خط لوله آب منطقه کشار از مخزن به سمت روستاها انتقال داده شود بخش عمده مشکلات آب آنها مرتفع می شود همچنین کنترل آب مصرفی مردم یکی دیگر از مشکلات این منطقه است چون مصرف بی رویه و مخازن بزرگ در خانه ها یکی از علل کمبود آب می باشد که در صورت ساماندهی انشعابات مصرف مردم کمتر خواهد شد.

,

جباری یکی از شهروندان روستای کشار بیان کرد: عمر طولانی شبکه آبرسانی روستایی یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه کشار است که فرسوده شده و تاکنون هم از طرف اداره آب و فاضلاب روستایی هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

,

روستاهای شهر رویدر بندر خمیر با کمبود آب شدید مواجه هستند

, روستاهای شهر رویدر بندر خمیر با کمبود آب شدید مواجه هستند, روستاهای شهر رویدر بندر خمیر با کمبود آب شدید مواجه هستند,

 روستاهای بخش رویدر، منطقه دیگری است  همچون سایر مناطق استان با مشکلات کمبود آب  و شبکه آبرسانی دست و پنجه نرم می کنند و تنها امید اهالی روستاهای این منطقه به راه اندازی آب شرب شهر رویدر است چون آب روستاهای بناب ، گوین ، کینویه ،شهرک بناب ، تنگچ رویدر از چاه تامین می شود.

,

فریدون کورده یکی از شهروندان روستای گوین در خصوص وضغیت آب این روستا، گفت: روستای گوین یکی از کم آب ترین روستاهای بخش رویدر و حتی شهرستان خمیر است و حدود 200 خانوار گوینی به خاطر مشکلات کم آبی از این روستا مهاجرت کرده اند.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر با پیگیری شورای اسلامی حدود یک میلیارد تومان از طریق خیرین و اهالی جهت اتمام پروژه آبرسانی به گوین هزینه شده و 17 کیلومتر لوله خریداری شده است ولی متاسفانه پروژه متوقف مانده انتظار می رود اداره آب و فاضلاب روستایی از چنین مشارکتی که در سطح استان کم نظیر می باشد استفاده کند و به نفع خود و مردم اقدام به اتمام پروژه نماید.

,

روستای گوین کم آب ترین روستاهای بخش رویدر بندر خمیر

, روستای گوین کم آب ترین روستاهای بخش رویدر بندر خمیر, روستای گوین کم آب ترین روستاهای بخش رویدر بندر خمیر,

این شهروند گوینی اظهار کرد: در حال حاضر آب روستای گوین از یک چاه که در وسط روستا قرار دارد تامین می شود و به تایید خود آب و فاضلاب روستایی این آب کاملا غیر بهداشتی است و در اطراف این چاه چندین چاه فاضلاب وجود دارد .

,

کورده تصریح کرد: آب روستای گوین در هفته ای نیم ساعت به نیمی از خانوارها می رسد و حدود 30 درصد مردم گوین متاسفانه از انشعاب آب محروم هستند و با تانکر آب خریداری می کنند امیدوارم مسئولان برای گسترش شبکه داخلی و تامین آب گوین چاره ای اساسی بیاندیشند.

,

دردمند یکی از اهالی روستای پرکان کیشو با اشاره به کمبود آب آشامیدنی در این روستا، گفت: تمام منازل این روستا همچون شهرها داری شبکه آبرسانی هستند اما در طول هفته فقط یک روز و آن هم پنج شنبه به مدت 20 دقیقه فرصت داریم که آب مورد نیاز خود را ذخیره کنیم و چمشه نیز نیاز به تعمیر اساسی دارد که متاسفانه به حال خود رهاشده است.

,

, ,

وی بیان کرد: مردم روستای پرکان کیشو از آب انبار جهت آب شرب استفاده می کنند و با توجه به مسافت طولانی مردم مجبور به حمل آب هستند و یا باید با به وسیله  چهارپا آب مورد نیاز حمل و تامین کنند.

,

منطقه سوم روستای جیهون و کیشی است که آب آنها از چاه نزدیک چاه ماخور تامین می شود و یکی از مشکلات این منطقه فرسودگی بیشتر لوله های آب نسبت به مناطق دیگر می باشد که تاکنون چاره ای برای حل آن اندیشیده نشده است.

,

عبدالحمیدسجلی دهیار دشت جیهون وضعیت آب این روستای تقریبا خوب توصیف کرد و اظهار کرد: دشت جیهون با بقیه روستاهای منطقه جیهون چاه جداگانه دارد و خوشبختانه وضعیت آب این روستا مناسب است و مشکلی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

,

مخزن ذخیره منبع آب روستای دشت جیهون فرسوده است

, مخزن ذخیره منبع آب روستای دشت جیهون فرسوده است, مخزن ذخیره منبع آب روستای دشت جیهون فرسوده است,

وی همچنین از تلاش های مدیر آب و فاضلاب روستائی شهرستان تشکر کرد و افزود: طی دو سال اخیر گام های خوبی در جهت رفع مشکلات آب روستاهای این منطقه برداشته شده است البته مخزن ذخیره منبع آب فرسوده و کوچک است که در این زمینه پیگیری هایی صورت گرفته و امیدوارم هر چه زودتر این مشکل نیز مرتفع شود.

,

یعقوب رستخیز یکی دیگر از شهروندان روستای تنگه دالان در خصوص وضعیت آب این منطقه، افزود: آب مورد استفاده روستاهای جیحون و تنگه دالان از یک چاه تامین می شود.

,

وی بیان کرد: عملکرد آب و فاضلاب روستایی در روستای جیحون خیلی ضعیف  می باشد و با وجود در خواست های مکرر از این اداره جهت تعویض شبکه فرسوده توزیع و انتقال این روستا هنوز این مهم محقق نشده است.

,

رستخیز خاطر نشان کرد: با این وجود قرار بر این است که آب از روستای جیحون به روستاهای احمد آباد ، کیشی ، کرمران و درواخانی انتقال یابد ولی هنوز 10 محله از این روستا فاقد شبکه آبرسانی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه