اخبار داغ

سقاخانه های بروجرد، محلی برای ارادت به امام حسین(ع)/آئینی سنتی که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

سقاخانه های بروجرد، محلی برای ارادت به امام حسین(ع)/آئینی سنتی که در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد
سقاخانه های بروجرد، آئینی سنتی است که قدمتی دیرینه دارد، این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و در ایام محرم محلی برای عزاداری عاشقان سید الشهدا(ع) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از سفیر افلاک محرمی دیگر از راه رسیده، ماه غم و اندوه، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان و سیاه بر تن کردن و در این ایام همه عاشقان و ارادتمندان اباعبدالله(ع) از پیر و جوان، مرد و زن، کودکان در غم شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه می زنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

خیابانها و کوچه ها سیاهپوش شده، بر سر درب بسیاری از منزل بیرق های سیاه قد علم کرده و دود اسپند، عود و گلاب همه فضا را حال و هوایی خاص بخشیده و دستجات و هیات های عزاداری با سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند.

,

 

,

در گوشه و کنار هر شهری در ایام محرم خصوصا در دهه اول آئین هایی برپا می شود که برخی از این مراسم ویژه و منحصر به فرد هستند که در شهرستان بروجرد برپایی سقاخانه ها آئینی سنتی است که قدمتی بسیار دیرینه دارد.

,

نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد

, نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد,

بسیاری از بانوان بروجردی در ایام محرم یکی از بهترین اتاق های منزل را با پارچه های سیاه به یاد امام حسین(ع) سیاهپوش می کنند و در این سقاخانه منبر پلکانی وجود دارد که چراغ هایی روی آن روشن شده اند.

,

 

,

پرچم هایی منقش به نام اهل بیت(ع) در این سقاخانه بر روی دیوارهای اتاق نصب شده و عزاداران حسینی به هنگام ورود به این سقاخانه ها با احترام خاصی وارد می شوند، صاحب خانه با نصب پرچمی بر روی درب منزل نشان می دهد که در این منزل سقاخانه برپا شده و عزاداران حسینی می توانند ساعتی در شب در این سقاخانه نشسته و به عزاداری بپردازند.

,

 

,

عزاداران حسینی در سقاخانه ها با یک چای یا شربت و خرما پذیرایی می شوند و گاهی در طول ساعات شب، بانوان چندین سقاخانه را رفته و حوائج خود را زمزمه می کنند.

,

نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد

, نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد,

در بسیاری از موارد عزاداران حسینی با ورود به سقاخانه برای طلب حاجت، یکی از چراغ های روشن در این سقاخانه را برمی دارند و در صورت برآورده شدن حاجت سال بعد چند چراغ به سقاخانه می برند.

,

 

,

در سقاخانه های بروجرد بعد از نماز مغرب و عشا درب منازل باز می شود و صدای مداحی و بوی اسپند و گلاب حال و هوای خاصی را برای عزاداری در این سقاخانه ایجاد می کند، برپایی سقاخانه ها در بروجرد کاری است مردمی که بالا شهر و پایین شهر ندارد و در کل شهر، در بسیاری از کوچه ها سقاخانه ها با ارادت خاصی برپا می شود.

,

 

,

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: آئین سنتی سقاخانه های بروجرد در سال 91 در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

,

نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد

, نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد,

وی اضافه کرد: قدمت برپایی سقاخانه در بروجرد بسیار زیاد است و نمی توان زمان دقیقی را برای آغاز این کار عنوان کرد اما برپایی سقاخانه ها در منازل شخصی یک کار مردمی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و سال به سال پر رونق تر می شود.

,

 

,

یارمحمدی اظهار داشت: یکی از مردمی ترین مراسم سنتی عزاداری در بروجرد سقاخانه ها هستند که در همه نقاط مختلف شهر برپا می شود و عزاداران حسینی با حضور در سقاخانه ها به عزاداری می پردازند.

,

 

,

 وی از برپایی سقاخانه در خانه تاریخی افتخار الاسلام خبر داد و افزود: از فرداشب، شب پنجم محرم دو فضا از خانه تاریخی افتخار الاسلام به عنوان سقاخانه برای بانوان و آقایان آماده می شود واین برنامه تا پایان عاشورا ادامه دارد که علاقه مندان می توانند شبها برای بازدید از سقاخانه به این خانه تاریخی مراجعه کنند.

,

نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد

, نتیجه تصویری برای سقاخانه های بروجرد,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: سال گذشته نخستین سالی بود که سقاخانه در این خانه تاریخی برپا شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با این اقدام علاوه بر این که میراث معنوی ثبت شده در کشور بیشتر به مردم معرفی می شود، مردم می توانند از این بنای تاریخی بازدید کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه