اخبار داغ

مدیر گروه معارف شبکه سوم سیما:

مدت هاست که مسئولان و رسانه ها اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» را فراموش کرده اند

مدت هاست که مسئولان و رسانه ها اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» را فراموش کرده اند
مدیر گروه معارف شبکه سه سیما گفت: این نگاه سخیف عوامانه که «حاج آقا باید احکامش را بگوید و برود» به طور جدی در برخی افراد وجود دارد؛در مجموع می توان گفت که اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» مدت هاست که در رسانه و در میان مسئولان فراموش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکم اردیبهشت ماه دوسال قبل بود که محمدباقر تورنگ، مدیر وقت گروه معارف شبکه سه سیما جای خود را به «میثم فکری» داد. فکری، مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی را از دانشگاه امام صادق(ع) گرفته است. او در همین دانشگاه، در مقطع دکترا علوم سیاسی می خواند. همین تخصص در علوم سیاسی کافی بود که گفتگو با وی را یک سوال سیاسی آغاز کنیم. شما را به مطالعه گفتگوی مرآت با مدیر گروه معارف شبکه سه سیما دعوت می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, مرآت ,

مرآت- در آموزه های سیاسی-دینی ما گزاره ای وجود دارد که توجه به آن به مدل ذهنی ما جهت می دهد:«سیاست ما عین دیانت ماست» رسانه ملی به طور عام و گروه معارف شبکه سوم سیما به طور خاص چقدر به این اصل توجه کرده است؟

, مرآت- در آموزه های سیاسی-دینی ما گزاره ای وجود دارد که توجه به آن به مدل ذهنی ما جهت می دهد:«سیاست ما عین دیانت ماست» رسانه ملی به طور عام و گروه معارف شبکه سوم سیما به طور خاص چقدر به این اصل توجه کرده است؟,

نگاه نهادهای حاکمیتی و دولتی مبتنی بر این اصل است که رسانه باید صرفا به تعریف و تمجید از ساختارها، فعالیت ها و عملکرد مسئولین بپردازد. متأسفانه چند سالی است که ما به این درد مبتلا شده ایم. این امر باعث می شود که ما دچار یک سری خودسانسوری ها بشویم. ما نقش اساسی رسانه را به عنوان رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری، فراموش کرده ایم.

,

با وضعیت ایده آل فاصله بسیاری داریم

, با وضعیت ایده آل فاصله بسیاری داریم,

نگاه های ناصوابی که از بیرون به رسانه ملی وجود دارد سبب شده است که ما با مشکلاتی از دست روبرو باشیم و با مدل ایده آل خود بسیار فاصله داشته باشیم. چند سال قبل شرایط ما قدری مطلوب تر بود. هرجا که مشکلی ایجاد می شود، مدیران سطح میانی و حتی سطوح عالی دولتی و غیردولتی پیکان اتهام خود را به سمت رسانه روان می کنند.

,

یقه گروه معارف را محکم تر خواهند گرفت!

, یقه گروه معارف را محکم تر خواهند گرفت!,

این روند باعث شده که خود رسانه هم قدری دست به عصاتر حرکت کند. در چنین شرایطی حتی برنامه های انتقادی رسانه در حوزه های سیاسی و اجتماعی کمرنگ می شود؛ بنابراین قطعا یقه گروه معارف را بابت برنامه های انتقادی، محکم تر خواهند گرفت! به ما می گویند این انتقادها به شما ارتباطی ندارد! ما در گروه معارف برنامه «منطقه آزاد» را تولید کردیم.

,

حاج آقا باید احکامش را بگوید و برود!

, حاج آقا باید احکامش را بگوید و برود!,

 ما به ویژه در انتخابات ها تلاش کرده ایم که فضای پویای اجتماع و دانشگاه را به رسانه منتقل کنیم؛ هرچند من معتقدم در حال حاضر فضای چندان پویایی در دانشگاه و جامعه وجود ندارد و وقتی دوران دانشجویی خودم را با شرایط کنونی مقایسه می کنم می بینم که خمودی خاصی بر دانشگاه ها حاکم است. برنامه های شاخصی مثل «سمت خدا» هم توسط دستگاه های نظارتی برون سازمانی و درون سازمانی برای مطرح کردن مسائلی در ارتباط با عملکرد مسئولین یا سود بانکی مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند!

,

به نظر من نیازی به مواجهه با این دست منتقدان وجود ندارد اما بهترین پاسخی که می توان به این انتقادها داد این است که اگر یک مجتهد یا کارشناس دینی نتواند درباره این موضوعات حرف بزند، پس چه کسی در این باره حق اظهارنظر خواهد داشت؟ جای شگفتی است که این نگاه سخیف عوامانه که «حاج آقا باید احکامش را بگوید و برود» به طور جدی در برخی افراد وجود دارد.

,

مرآت- می توان گفت نوعی از سکولاریسم در اذهان برخی از مسئولان ریشه دوانده است!

, مرآت- می توان گفت نوعی از سکولاریسم در اذهان برخی از مسئولان ریشه دوانده است!,

این نگاه آنقدر سخیف است که نمی توان حتی آن را سکولار دانست! رسانه باید محلی باشد برای مطرح شدن همه نظرات غیرگمراه کننده و مخاطب باید بتواند بین نظرات مختلف انتخاب کند. گویا احساس می شود که ما همواره باید یک نظر دولتی، حاکمیتی و رسمی را اعلام کنیم. این امر باعث می شود که نگاه های متفاوت به حاشیه رانده شوند. در مجموع می توان گفت که اصل «سیاست ما عین دیانت ماست» مدت هاست که در رسانه و در میان مسئولان فراموش شده است.

,

مرآت- مستحضرید که در درون سازمان صدا و سیما واکنش هایی در مقابل برنامه سمت خدا ایجاد شد. حتی در مقطعی مسئولان سازمان با تهیه کننده این برنامه دچار اختلاف شدند. این نشانه ها، وضعیت سازمان را به خوبی نشان می دهد اما در خارج از سازمان، آیا مواردی وجود داشته که مثلا نهادهای دولتی مانع از اجرای یک برنامه دینی شوند؟

, مرآت- مستحضرید که در درون سازمان صدا و سیما واکنش هایی در مقابل برنامه سمت خدا ایجاد شد. حتی در مقطعی مسئولان سازمان با تهیه کننده این برنامه دچار اختلاف شدند. این نشانه ها، وضعیت سازمان را به خوبی نشان می دهد اما در خارج از سازمان، آیا مواردی وجود داشته که مثلا نهادهای دولتی مانع از اجرای یک برنامه دینی شوند؟,

در ارتباط با برنامه «منطقه آزاد» فشارهایی از جانب دولت و ستاد انتخابات به ما وارد می کردند. از نگاه عده ای نقد یعنی تخریب! هرکسی که بگوید بالای چشم شما ابروست دارد شما را تخریب می کند! اگر یک دانشجو یا جوان، اجازه نداشته باشد که رسانه ملی را از آنِ خود بداند و اظهارنظر کند پس کجا قرار است حرف های خود را به گوش دیگران برساند؟

,

مراقب باشید به آقای دکتر فلانی در فلان شهرستان برنخورَد!

, مراقب باشید به آقای دکتر فلانی در فلان شهرستان برنخورَد!,

امروز حتی نمی توانیم نقدی نسبت به عملکرد یا دیدگاه یک مسئولِ در حاشیه داشته باشیم. متأسفانه این مسائل وجود داشته و دارد و پس از این نیز قطعا بیشتر وجود خواهد داشت. بخشی از مشکلات به خود ما برمی گردد. رسانه باید نسبت به همه مسئولین از بالاترین مقامات تا پایین ترینِ آن ها، نگاه از بالا داشته باشد. رسانه ملی به دنبال تخریب هیچ شخصیتی نیست اما یک توجه افراطی نسبت به سنجیدن همه جوانب یک مسأله وجود دارد که حتی به آقای دکتر فلانی در فلان شهرستان هم برنخورد!

,

درباره مقامات بالای اجرایی که اساسا نباید صحبت کنیم! تا زمانی که رسانه سطح خود را آن قدر بالا نبیند که به نوعی منتقد همه ارکان باشد، این مشکلات پابرجا خواهد بود.

,

مرآت- پیشتر برنامه هایی نظیر گلبرگ با حضور یک روحانی و با محوریت خانواده روی آنتن می رفت. این برنامه با اقبال مردم هم مواجه شده بود؟ در حال حاضر سیاست های شما در حوزه خانواده مبتنی بر معیارهایی است و چه برنامه هایی را در این حوزه طرح ریزی کرده اید؟

, مرآت- پیشتر برنامه هایی نظیر گلبرگ با حضور یک روحانی و با محوریت خانواده روی آنتن می رفت. این برنامه با اقبال مردم هم مواجه شده بود؟ در حال حاضر سیاست های شما در حوزه خانواده مبتنی بر معیارهایی است و چه برنامه هایی را در این حوزه طرح ریزی کرده اید؟,

وقتی برنامه گلبرگ با کاهش مخاطب روبرو شد ما برنامه «دوطرفه» را با رویکرد «تربیت دینی» تولید کردیم و الان بیش از یکسال از پخش آن می گذرد. موضوع این برنامه هرروز به یک مبحث خاص از جمله تربیت فرزند اختصاص می یابد. این برنامه همچنین با یک ساختار متفاوت ترکیبی به موضوعاتی نظیر تربیت زوجین، تربیت نوجوانان و تربیت اجتماعی می پردازد.

,

ما ایده آلیست هستیم!

, ما ایده آلیست هستیم!,

در حال حاضر برای تصمیم گیری در خصوص چگونگی ادامه برنامه دوطرفه یا تولید مجدد برنامه گلبرگ جلساتی در حال برگزاری است. ما پیگیر این موضوع هستیم و ان شاء الله در ماه ربیع الاول برنامه ای در راستای تربیت خانوادگی تولید خواهیم کرد. «تربیت» حوزه اصلی موردتوجه ماست. در این ارتباط ما صرفا مباحث رواشناسی را مدنظر نداریم بلکه «تربیت دینی» نقطه هدف ماست.

,

من البته به نتایجی که به دست آورده ایم نمره خوبی نمی دهم. ما ایده آلیست هستیم و سعی می کنیم خودمان را دست کم بگیریم تا بتوانیم کارهای بهتری انجام دهیم.

,

مرآت- با وجود مشکلات و معضلاتی که به آن اشاره کردید، از یک منظر آینده پژوهانه اولا به نظر شما برنامه های معارف سیما طی 25 سال آینده در چه جایگاهی خواهند بود؟ و ثانیا چشم انداز شما برای آینده چیست؟

, مرآت- با وجود مشکلات و معضلاتی که به آن اشاره کردید، از یک منظر آینده پژوهانه اولا به نظر شما برنامه های معارف سیما طی 25 سال آینده در چه جایگاهی خواهند بود؟ و ثانیا چشم انداز شما برای آینده چیست؟,

من اوضاع مطلوبی را پیش بینی نمی کنم چراکه احساس می کنم آنطور که باید و شاید درباره آینده فکر نکرده ایم. آینده پژوهی لازم صورت نگرفته و چشم اندازی نوشته نشده است. در کشور ما نهادها بیش از اقدامات راهبردی به اقدامات نظارتی می پردازند. نظارت و نقد کار ساده ای است. مواجهه ما صرفا با رسانه های دیداری و شنیداری بیگانه نیست.

,

به ما می گویند دست به عصا حرکت کنید

, به ما می گویند دست به عصا حرکت کنید,

امروز ما فقط با ماهواره مواجه نیستیم. به ما می گویند دست به عصا حرکت کنید و مراقب باشید که به خیلی از مسائل ورود پیدا نکنید در حالی که علاوه بر شبکه های ماهواره ای، در فضای مجازی نیز خیلی راحت به سراغ موضوعاتی می روند که ما از ورود به آن منع شده ایم. انتشار شبهات در فضای مجازی به گونه ای است که من و شما که ممکن است اطلاعاتی هم داشته باشیم، گاهی درباره درستی برخی گزاره ها دچار تردید می شویم.

,

می گویند درباره موسیقی و روابط محرم و نامحرم حرف نزنید!

, می گویند درباره موسیقی و روابط محرم و نامحرم حرف نزنید!,

این مسأله ماست. اگر بخواهیم به همین آرامی حرکت کنیم به جایی نمی رسیم. می گویند درباره موسیقی و حجاب حرف نزنید. می گویند درباره روابط محرم و نامحرم حرف نزنید در حالی که رسانه های دیگر به صورت آشکار به این مسائل می پردازند و اطلاعات غلطی به مخاطبان می دهند. این اتفاق کمتر افتاده است که رسانه با حوزه علمیه و مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی ارتباطی وثیق داشته باشد.

,

وقتی شبهات روزمره جوانان را درک نمی کنیم...

, وقتی شبهات روزمره جوانان را درک نمی کنیم...,

ما شبهات روزمره جوانان را خیلی کم درک می کنیم و اگر هم درک می کنیم ارتباطی با جوانان نداریم که پاسخ این شبهات را با آن ها در میان بگذاریم. نکته دیگر آن که انسان کامل از کنار هم قرار گرفتن سه گانه «عقاید، اخلاق و احکام» سر برمی آورد. صرفِ تأکید بر اخلاق در گروه های آن چنانی عرفانی و صرف تأکید بر احکام و مسائل تشریعی سخت گیرانه در گروه هایی نظیر وهابیت نیز به چشم می خورد اما اسلام هرسه حوزه مذکور را در کنار هم می خواهد.

,

باید سبک زندگی ایرانی-اسلامی را در رسانه تبیین کنیم

, باید سبک زندگی ایرانی-اسلامی را در رسانه تبیین کنیم,

 حضور این سه رکن در برنامه هاست که می تواند برنامه های معارف را کامل کند و مخاطب را پای این برنامه ها بنشاند و نگهدارد. ضمن این که قابل پیش بینی است که در آینده فشار بیشتری از سوی رسانه های دیگر به ما و مخاطبان وارد خواهد شد. نکته دیگر آن که ما امروز نوعی از سبک زندگی را که نسبتی با ما ندارد، انتخاب می کنیم. اگر سبک زندگی بر اساس، الگوی ایرانی-اسلامی طراحی شود و ما به عنوان رسانه بتوانیم آن را تبیین کنیم، قاعدتا نتایج مطلوبی خواهیم گرفت.

,

بنابراین در مجموع، «تربیت دینی»، «الگوی سه گانه»، «سبک زندگی»، «تبیین مبانی دینی» و «پاسخ به شبهات» از جمله مسائل مدنظر ما در آینده خواهد بود.

,

مرآت- من برای شما آرزوی صبر می کنم! و امیدوارم اتفاقاتی رقم بخورد که در آینده، شرایط به معیارهای مطلوبیت نزدیک شود.

, مرآت- من برای شما آرزوی صبر می کنم! و امیدوارم اتفاقاتی رقم بخورد که در آینده، شرایط به معیارهای مطلوبیت نزدیک شود.,

اگر قرار بود من صرفا محدودیت ها و مشکلاتی که وجود دارد را ملاک عمل قرار بدهم قاعدتا نباید در این سمت می ماندم! ما که به دنبال میز و جایگاه نیستیم. نگاه منفی ما برای اصلاح امور است. ما عادت کرده ایم که تعریف و تمجید کنیم! من دوست داشتم که صریح تر از این صحبت کنم اما به هر حال بخشی از حرف های صریح را شما منتشر نمی کنید و گفتن بخشی دیگر برای ما مشکل ایجاد می کند!

,

نگاه من البته به طور مطلق منفی نیست اما این حرف ها باید بزنیم تا بتوانیم خودمان را اصلاح کنیم. اگر این حرف ها را نزنیم مشکلات ادامه خواهد داشت و باید در رسانه از گل و بلبل حرف بزنیم.

,

مرآت- برای شما و همکارانتان در شبکه سوم سیما آرزوی موفقیت دارم.

, مرآت- برای شما و همکارانتان در شبکه سوم سیما آرزوی موفقیت دارم.,

سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانیم کار موثری انجام دهیم.

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه