اخبار داغ

به مناسبت روز ملی خوش نویسی؛

بانوی سنندجی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ موج هنرهای عرفانی در سماع قلم

بانوی سنندجی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ موج هنرهای عرفانی در سماع قلم
فرانک شریفی بانوی هنرمند کُردستانی که دستی بر قلم دارد و با تمام وجود کیمیای هنر را معنا می بخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، او «خوش» نویس است. «خوش» نوشتن در روزگاری که خیلی‌ها، دست و قلم شان به «خوش»ی نمی‌چرخد و نمی‌لغزد، درّی است ارزشمند که بهایی گران دارد، فرانک شریفی بانوی هنرمند کُردستانی که دستی بر قلم دارد و با تمام وجود کیمیای هنر را معنا می بخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


او در دوران تدریس، همواره سعی کرده است تا مقلّد و بی تحرّک نباشد. با نو آوری در هنر و بویژه در خوشنویسی، کاملاً موافق است، البته نه هر نوآوری و ساختارشکنی ای. او معتقد است که اگر نوآوری در هنر خوشنویسی، بدون پشتوانه سنّتی باشد، راه به جایی نخواهد بُرد؛ چرا که بدون توجّه به سنّت نمی توان هنر نو، خلق کرد.

,
,

 

,


بانوی هنرمندی که خوش نویسی را از همان دوران مدرسه تمام معلمین قبولش داشتند و خط ریز و درشت بنرهای مدرسه را این دختر سنندجی هنرنمایی می کرد، حال بزرگ شده است و بر تجربه و آموزش هایش افزوده شده و می تواند قلمش را بسیار زیبا و از ته دل و جان بر روی برگه های خوش نویسی قلمداد کند، در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

,
,

 

,


*** لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید  که هنر خوشنویسی را از چه کسی آموختید ؟

,
, *** لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید  که هنر خوشنویسی را از چه کسی آموختید ؟,


فرانک شریفی، 38 ساله و متولد شهرستان سنندج هستم ، از همان دوران کودکی به دلیل اینکه پدربزرگم ماموستا بود و دفتر عقد و ازدواج داشت و قلم زیبایی داشت من هم به تقلید از ایشان خط و هنرم بسیار عالی بود به طوریکه در دوران مدرسه اکثر بنرها را من با قلمم می نوشتم در سالهای آخر دبیرستان بود که معلم هنرم زمانی که خط خوب مرا دید گفت باید در دوره انجمن خوشنویسی شرکت کنی و این طور بود که بعد از گذراندن مراحل ، دوره کتابت و نوشتن را قبول شم و توانستم دوره ی عالی را نیز بگذرانم و همزمان با امتحان کنکور نیز در استان اصفهان در سال 79، از بین 400 شرکت کننده تنها بانویی بودم که در دوره ی ممتاز قبول شدم و بعنوان مدرس در انجمن ، تدریس می کردم.

,
,

 

,


*** تعریف شما از هنر خوشنویسی چیست و آیا آنطور که باید به این هنر ارزش و بها داده شده است ؟

,
,


خوشنویسی هنری معنوی و اسلامی است چون به خط ایرانی، عربی و قرآنی مربوط است و معنویات در ایران و کشورهای اسلامی قوی تر است، هنری که با قلم سروکار دارد و انواع خط شامل نسخ،ثلث، نستعلیق،شکسته نستعلیق و خط کتابی است، اگر بخواهم تعریفی از هنر داشته باشم آن را سماع قلم می دانم چرا که قلم به تنهایی ذکر می کند و یک نوع نوشتن عرفانی است و کسی که در وادی خط قدم می نهد ناخودآگاه معنوی می شود چرا که خداوند به فلم قسم خورده است پی چون روح خدایی وارد آن شده است خوشنویس که شروع به نوشتن می کنند حالت معنوی بر روی برگه ها رقم می خورد در حالی که در نقاشی اینطور نیست و این تنها هنری است که با می توان گفت با روح خدایی اجین شده است.

,
,

, ,


*** یعنی منظور شما این است که ابتدای کار هر خوشنویسی ناخودآگاه روی آوردن به کتابت آیات الهی است ؟

,
, *** یعنی منظور شما این است که ابتدای کار هر خوشنویسی ناخودآگاه روی آوردن به کتابت آیات الهی است ؟,


یکی از مواردی که هنر خوشنویسی به آن می‌پردازد کتابت و خطاطی آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است؛ وقتی آیات و روایات با روح هنرمند عجین می‌شود و با ظریف‌کاری خاصی بر روی کاغذ سفید نقش می‌بندد ابتدا در چشم و نگاه مخاطب نقش می‌گیرد و پس‌ازآن بر جانش می‌نشیند، چراکه انسان ذاتاً هنردوست است و طالب آن است. به همین جهت خوشنویسی را می‌توان از شاخص‌ترین هنرها در پهنه سرزمین‌های اسلامی و زبان مشترکی برای تمام مسلمانان دانست. از ین روست که هنر ناب خوشنویسی در بین مسلمانان جایگاه و ارزش ویژه‌ای پیدا می‌کند.

,
,

 

,


*** به عنوان یک استاد خوشنویس که در طول روز با اشعار بزرگانی چون حافظ، سعدی و... سر و کار زیادی دارید، رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را در فرهنگ ایرانی چگونه ترسیم می‌کنید؟

,
, *** به عنوان یک استاد خوشنویس که در طول روز با اشعار بزرگانی چون حافظ، سعدی و... سر و کار زیادی دارید، رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی را در فرهنگ ایرانی چگونه ترسیم می‌کنید؟,


هنر و ادبیات بویژه هنر خوشنویسی و ادبیات رابطه ای عمیقی با هم دارند بطوری که اصولا اگر ادبیات را از خوشنویسی بگیریم به نظر می‌رسد همه سرمایه‌اش را گرفته‌ایم و از این جهت باید گفت ارتباط بین ادبیات و خوشنویسی ارتباطی تنگاتنگ، مستحکم و بنیادین است.

,
,


*** همانگونه که خود گفتید نستعلیق را عروس خطوط اسلامی لقب داده‌اند و خطی که در کمال اعتدال و توازن است، جایگاه این خط چگونه می‌بینید؟

,
, *** همانگونه که خود گفتید نستعلیق را عروس خطوط اسلامی لقب داده‌اند و خطی که در کمال اعتدال و توازن است، جایگاه این خط چگونه می‌بینید؟,


خط نستعلیق یکی از زیباترین هنرهای ایرانی است که از اعتدال و توازن خاصی برخوردار است از سوی دیگر این خط نسبت به دیگر خطوط از حیث خوانایی پیشتاز بوده و اساسا هدف از ابداع این خط این بوده که خوانا نویسی در آن برهه اولویت بسیاری داشته است، در عین حال این خط نسبت به خط نسخ که خشک تر و کم دورتر است با روحیه متعادل ایرانیها عجین شد.خط نستعلیق دارای ملاحت و شیرینی و خصوصیات خاص خود است. اما اینکه چرا زیبایی و ملاحت در خط نستعلیق بیشتر است، به دلیل « دور» و قوسهایی است که خط نستعلیق نسبت بخط قبلی خود یعنی خط نسخ دارد

,
,


وی با گلایه از کمتر بها دادن به ارزش هنر خوشنویس گفت:خط و خوشنویسی باید در ادارات و مدارس وارد شود و به فراموشی سپرده نشود.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه