اخبار داغ

عدم توجه به ساماندهی شتران؛

سریال تکراری برخورد شتر با وسایل نقلیه در سیریک / کشته و زخمی شدن 51 نفر در 6 ماهه سال جاری

سریال تکراری برخورد شتر با وسایل نقلیه در سیریک / کشته و زخمی شدن 51 نفر در 6 ماهه سال جاری
از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان سیریک بیش از 50 مورد برخورد وسایل نقلیه با شتر در شهرستان سیریک اتفاق افتاده که از مجموع آنها تعداد 7 نفر کشته و بیش از44 نفر مصدوم و راهی مراکز درمانی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آذینی ،شب گذشته مقارن ساعت 19 در بلوار معلم  شهر بندر سیریک بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو پراید با شتر منجر به زخمی و مصدومیت 2 نفر شد که خوشبختانه بعلت سرعت کم خودرو و حضور بموقع نیروهای اورژانس مصدومین سریع به بیمارستان امام سجاد سیریک(ع) و سپس به بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب منتقل شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذینی ,

در سطح شهرستان بیش از ۵ هزار نفر شتر وجود دارد و مهمترین مناطق دارای شتر روستاهای پالور ، کنارجو ، کرپان، زیارت بزرگ ، زیارت حسن آباد، جیفری ، گز، سیکوئی، میشی،سلمه ای ، کردر ، قلموئی، گونمردی هستند که اکثر این روستاها در مسیر جاده اصلی سیریک به میناب و سیریک به جاسک قرار دارند که هر چند وقتی بعلت سهل انگاری شترداران و رها سازی آنها باعث بروز حوادث ناگوار جاده ای برای مردم شده است.

,

تاکنون در شهرستان سیریک جلسات متعددی در خصوص ساماندهی شتران سرگردان با شترداران ، معتمدین، شوراهای اسلامی ، دهیان ، ائمه جمعه و جماعت برگزار شده که متاسفانه هیج نتیجه ای در بر نداشته و شترداران نسبت به این مسئله بی تفاوت عمل کردند و همچنان شتران سرگردان در جاده های شهرستان قربانی می گیرند.

,

در راستای توجه به صنعت شترداری  ، زیر ساخت ها ی شترداری و حمایت از ظرفیت ها و قابلیت های صنعت شترداری و مقابله با آسیب ها و کمبودها ی صنعت شترداری جشنواره ملی شتر  نیز در ۴ بهمن ماه سال 1394 در شهرستان سیریک برگزار شد که یکی از اهداف برگزاری آن کمک به شترداران و ساماندهی بود که تاکنون نتیجه مثبت و رهگشایی برای منظقه و مردم نداشته است.

,

صنعت شتر دارای در شهرستان به لحاظ برخورداری از موقعیت بسیار مناسب و مساعد پرورش دارای مزیت های اقتصادی فراوان است ولی متاسفانه در سال های اخیر رها سازی و سرگردانی آنها معضلاتی را برای مردم فراهم کرده است که همه ظرفیت های این حیوان امروز به تهدیدی برای مردم تبدیل شده است.

,

شتر دارای مزیت های فراوانی است و صنعت شتر داری طی سال های اخیر به عنوان یکی از پر سودترین بخش های دامداری در کشور می توان مورد توجه قرار گیرد این حیوان به دلیل شرایط خاص فیزیکی برای زندگی در شرایط سخت آماده است و با توجه به وضعیت خشکسالی در کشور و شهرستان سیریک پرورش و جایگزینی این حیوان دارای ارزش اقتصادی فراوانی است که کوتاهی و یا عدم توجه لازم به این پتانسیل امروز به دغدغه عمومی و تهدیدی خطرناک برای جان انسان ها تبدیل شده است.

,

این حیوان با کمترین هزینه ممکن برای نگهداری به دلیل دستگاه خاص گوارشی منحصر به فرد بی ارزشترین گیاهان را از لحاظ تغذیه ای تبدیل به سلولز و انرژی می کند و این درحالی است که در شرایط کم آبی  این حیوان تا مدتها هیچ نیازی به آب ندارد و  شهرستان سیریک  یکی از مناطق مستعد  پرورش شتر است که هنوز نتواسته این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کند و ساماندهی جامع و اصولی برای شتران و شترداران برنامه ریزی داشته باشد.

,

 

,

شهرستان سیریک بعلت برخورداری از شرایط و موقعیت بسیار مساعد برای پرورش صنعت شترداری قابلیت و پتانسل تبدیل شدن به قطب پرورش گوشت و شیر ، شتر با صنعتی کردن و مدیریت برخوردار است و امروز متاسفانه بی نظمی و سرگردانی برخی شترداران در شهرستان باعث بروز حوادث جاده ای برای مردم شده است.

,

آیا روزی فرا می رسد که این تهدید برطرف شود و این ظرفیت و پتانسیل به درستی برای توسعه ، رونق اقتصادی ، جلوگیری از سرگردانی شتران در حاشیه جادهها تبدیل شود و مردم ، مسافران و گردشگران برای تردد  به شهرستان سیریک امنیت جانی داشته باشند و با خیال راحت از حیث برخورد با احشام بویژه شتر سفر کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه