اخبار داغ

کمبود کتابخانه عمومی در زادگاه پرفسور حسابی

کمبود کتابخانه عمومی در زادگاه پرفسور حسابی
شهرستان تفرش با جمعیت حدود ۲۵ هزار نفری تنها دارای یک باب کتابخانه عمومی با قدمتی نزدیک به ۶ دهه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، میزان رشد و توسعه‌ یافتگی در هر کشوری ارتباط مستقیم با میزان مطالعه در آن فرهنگ و کشور دارد. هر یک از افراد جامعه می‌توانند با مطالعه سطح آگاهی، اطلاعات و بینش خود را افزایش داده و زندگی بهتری داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

براساس آمار کنفرانس‌ بین‌المللی‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌، در هر جامعه‌ای‌ برای‌ هر ۳ تا ۵ هزار نفر بایستی یک‌ کتابخانه‌ عمومی‌ وجود داشته‌ باشد که طبق این آمار و در نظر گرفتن حداقل‌ها در کشور ما بایستی ۱۴ هزار کتابخانه عمومی وجود داشته‌ باشد. درحالی‌که براساس آمار ارائه‌ شده‌ در کشور حدود ۱۵۰۰ کتابخانه‌ وجود دارد و اگر کتابخانه های‌ مدارس، حوزه‌های‌ علمیه‌ و مساجد و غیره‌ را هم‌ در نظر بگیریم‌ این آمار به ۴۰۰۰ باب کتابخانه‌ می‌رسد.

,

شهرستان تفرش با جمعیت حدود ۲۵ هزار نفری تنها دارای یک باب کتابخانه عمومی با قدمتی نزدیک به ۶ دهه است.

,

کمبود منابع تخصصی در تنها کتابخانه عمومی تفرش

, کمبود منابع تخصصی در تنها کتابخانه عمومی تفرش, کمبود منابع تخصصی در تنها کتابخانه عمومی تفرش,

مرتضی فرمهینی فراهانی مسئول کتابخانه عمومی پروفسور حسابی تفرش در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به استقبال مردم تفرش از حوزه مطالعه گفت:  گروه‌ها و اقشار مختلف از جمله زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان، دانشجویان و کودکان بیشترین تعداد مراجعات را به کتابخانه‌های عمومی شهرستان دارند.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

وی درخصوص منابع موجود در کتابخانه عمومی شهرستان گفت: کتب درسی و متفرقه‌ای از جمله داستان و رمان پاسخگوی نیاز اعضای کتابخانه‌ شهرستان است ولی کمبود منابع در بخش منابع تخصصی به ویژه در مقاطع ارشد و کارشناسی باتوجه به وجود سه مرکز دانشگاهی در این شهرستان به شدت احساس می‌شود.

,

فرمهینی فراهانی بیان کرد: کتابخانه عمومی پروفسور حسابی تنها کتابخانه موجود در سطح شهرستان تفرش است. نبود کتابخانه های روستایی و نبود نیروی کافی بر مشکلات موجود در این حوزه دامن زده است.

,

مسئول کتابخانه عمومی پروفسور حسابی تفرش گفت: براساس آمار موجود سرانه فضای مطالعه در شهر تفرش پایین‌تر از حد استاندارد است چراکه بر اساس استانداردها، سرانه فضای مطالعه به ازای هر یک‌صد نفر ۸ مترمربع است در حالیکه در تفرش این میزان به ۲.۵ مترمربع می‌رسد.

,

در سالهای گذشته اخباری مبنی بر احداث یک کتابخانه عمومی در محدوده شهرک امام خمینی(ره) تفرش شنیده شد ولی تا به امروز هیچ گونه اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

,

احداث کتابخانه در حوزه اختیارات نهاد کتابخانه‌ها نیست

, احداث کتابخانه در حوزه اختیارات نهاد کتابخانه‌ها نیست, احداث کتابخانه در حوزه اختیارات نهاد کتابخانه‌ها نیست,

علی‌اکبر احمدی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش درخصوص احداث کتابخانه عمومی جدید شهرستان تفرش گفت: زمین این کتابخانه در سنوات گذشته در شهرک امام خمینی(ره) به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان واگذار شده است ولی باتوجه به اینکه عملیات ساخت وساز در حوزه اختیارات این اداره کل نیست، مسئولین شهرستان می‌بایست از طریق جذب اعتبارات استانی، در این خصوص اقدام کنند.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

احمدی اضافه کرد: نهاد کتابخانه ها که یک نهاد غیر دولتی است و هیچ گونه اعتباری برای عملیات عمرانی برای احداث کتابخانه ندارد و تنها دستگاه بهره‌بردار است که با تحویل مکان‌، تنها کار تجهیز را عهده‌دار است.

,

وی درخصوص کمبود کتب تخصصی در تنها کتابخانه عمومی شهرستان تفرش، گفت: چراکه اداره کل کتابخانه های عمومی استان مجوزی برای خرید کتاب ندارد  از این‌رو در تمام کتابخانه‌ها نیازسنجی در این زمینه انجام می‌شود و نظرات تجمیع و به نهادکتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود و تهیه و ارسال کتب نیز از نهاد کتابخانه‌ها به کتابخانه های عمومی فعال در سطح کشور به شکل متمرکز صورت می‌گیرد.

,

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیان این مطلب که در سطح استان مرکزی ۷۳ باب کتابخانه نهادی و ۹ کتابخانه مشارکتی وجود دارد که از این بین ۲۱ باب کتابخانه روستایی است، گفت: در شهرستان تفرش کتابخانه مشارکتی و روستایی وجود ندارد ولی اگر خیرین مکانی را احداث و برای این امر فرهنگی به کتابخانه‌های عمومی واگذار کنند پس از طی مراحل قانونی، و در صورت تامین اعتبار این نوع کتابخانه ها در سطح شهر و روستا ایجاد می شود.

,

احمدی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۸ هزار جلد کتاب از منابع اهدایی توسط خیرین تامین و در سطح کتابخانه های استان مرکزی توزیع شده که این میزان کتب اهدایی مشکل تامین کتب مرجع و تخصصی کتابخانه های عمومی را در سطح استان رفع نکرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه