اخبار داغ

شیپور جنگ اقتصادی به صدا درآمده؛

بسیج سازندگی حامی سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی

بسیج سازندگی حامی سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی
جنگ اقتصادی همچون جنگ نظامی افراد مبارز می‌طلبد؛ افرادی می‌خواهد که خودجوش وارد میدان شده‌ و عرصه را بدست گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران واژه «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شده است. واژه‌ای که مقام معظم رهبری آن را عنوان کرده و بارها به مسئولان تاکید کرده‌اند که این کلیدواژه را عملیاتی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

واژه اقتصاد مقاومتی نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریورماه سال 1389 مطرح شد که ایشان «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از «کارآفرینی» معرفی کردند.

, .,

 

,

 

,

ایشان تعریف کامل و جامعی از اقتصاد مقاومتی بیان کردند: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور  باشد.

,

 

,

«اقتصاد مقاومتی» واژه‌ای آشنا؛ اما غریب!

, «اقتصاد مقاومتی» واژه‌ای آشنا؛ اما غریب!,

 

,

حال سال‌ها از آمدن واژه اقتصاد مقاومتی به ادبیات کشور می‌گذرد؛ اما بنا به گفته کارشناسان اقتصادی هنوز شاهد اتفاق خاصی در این زمینه نیستیم.

, .,

 

,

اینکه چرا اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده را برخی اقتصاددانان، وجود ابهامات در مورد عوامل این مهم عنوان می‌کنند. برخی می‌گویند مردم باید پای کار باشند و این امر را محقق کنند و مردم نیز اظهار می‌کنند دولت باید به میدان آمده و حمایت کند.

, .,

 

,

, ,

 

,

برخی کارشناسان اقتصادی نیز مدعی هستند که دولت برنامه ویژه‌ای در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نداشته و ندارد و اقدامات روزمره خود را به عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کند.

, .,

 

,

شیپور جنگ اقتصادی مدت‌هاست به صدا درآمده

, شیپور جنگ اقتصادی مدت‌هاست به صدا درآمده ,

 

,

با این حال نمی‌توان منتظر ماند تا بازیگران اصلی عرصه اقتصاد مقاومتی پیدا شوند سپس کار را آغاز کرد؛ چراکه ما با مسئله «تحریم» که نوعی جنگ اقتصادی است، مواجه هستیم.

,

 

,

جنگ اقتصادی همچون جنگ نظامی افراد مبارز می‌طلبد؛ افرادی می‌خواهد که خودجوش وارد میدان شده‌ و عرصه را بدست گیرند.

,

 

,

طی این سال‌ها یکی از ارگان‌هایی که تاثیر بسزایی در عملی کردن واژه اقتصاد مقاومتی داشته بسیج سازندگی است. ارگانی که سال 79 بنا به دستور مقام معظم رهبری جایگزین جهاد سازندگی شد.

,

 

,

بسیج سازندگی؛ پیشتاز در تحقق اقتصاد مقاومتی

, بسیج سازندگی؛ پیشتاز در تحقق اقتصاد مقاومتی,

 

,

پس از ادغامی که بین جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی صورت گرفت و سخنان مقام معظم رهبری پیرامون بسیج سازندگی، بسیج و سپاه در این عرصه قدم‌های مبنایی و اساسی را در سه بخش اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و اردوهای جهادی برداشته است.

, .,

 

,

, ,

 

,

حمایت بسیج سازندگی از فعالان جبهه اقتصادی توانسته باری از دوش تلاشگران این عرصه بردارد و فعالیت ۱۵ ساله خود را به حذف محرومیت از بخش‌های مختلف جامعه اختصاص دهد.

, .,

 

,

همچنین این سازمان با هدف به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد کشور، وام‌های اقتصاد مقاومتی را برای حمایت از اصنافی اختصاص می دهد که به علت فشار اقتصادی مجبور به تعدیل نیرو و کاهش فعالیت شده‌اند.

, .,

 

,

یکی از اقداماتی که بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده اعطای وام به کارآفرینان است. بنا به گفته مسئولان سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی تسهیلات ویژه‌ای از جمله اعطای وام‌هایی به ارزش 100 میلیارد تومان به فعالان مشاغل خرد ارائه می‌دهد.

, .,

 

,

در همین رابطه محمد روحانی، مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی مورد حمایت بسیج سازندگی خراسان‌رضوی قرار گرفت که این تعداد در قالب 24 میلیارد تومان تسهیلات پشتیبانی شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی پیرامون اشتغال‌زایی عنوان کرد: چهار مرحله برای این امر انجام دادیم که در مرحله اول درخواست‌های مردمی را برای اشتغال گرفتم و در مراحل بعد به ترتیب نظر کارشناس بومی، محلی، شهرستان و اساتید دانشگاهی را گرفتیم تا تمامی جوانب کار را به‌صورت کارشناسی بشناسیم.

,

 

,

وی ادامه داد: در برخی نقاط استان از جمله مشهد خوشه‌بندی محصولات اقتصاد مقاومتی انجام‌ شده و نفراتی برای تأمین نهاده و فروش محصولات انتخاب‌ شده‌اند.

, .,

 

,

ورود دانش آموزان بسیجی به عرصه اقتصاد مقاومتی

, ورود دانش آموزان بسیجی به عرصه اقتصاد مقاومتی,

 

,

مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی یادآور شد: در بسیج دانش‌آموزی در نواحی مشهد طرح ابتکاری طرح همیار اقتصاد مقاومتی را کلید زدند با این محوریت که در خانواده نماینده اجرای اقتصاد مقاومتی باشند، محصول ایرانی بخرند و حتی در استفاده از لوازم‌التحریر سعی کنند از اجناس ایرانی استفاده کنند.

, .,

 

,

از دیگر اقدامات بسیج سازندگی خراسان رضوی در رابطه با اقتصاد مقاومتی می‌توان برپایی نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی را نام برد؛ جایی که چند جوان بسیجی، با حمایت سپاه امام رضا(ع) غرفه‌هایی از محصولات ایرانی و سنتی برپا کرده‌اند تا مگر قدمی چند در راه آرمان اقتصاد مقاومتی بردارند.

,

 

,

نمایشگاهی با غرفه‌های متعدد همچون غرفه احسان، غرفه مواد غذایی، کیف و کفش، صنایع دستی، ساعت، مصالح ساختمانی و چند غرفه دیگر که همه محصولات ایرانی را به فروش می‌رسانند.

,

 

,

امید است فعالیت‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی روز به روز افزایش یابد و مسئولان نیز همچون گروه‌های خودجوش مردم و بسیج برای عملیاتی شدن این مهم هر چه سریعتر گام برداند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه