اخبار داغ

مدیرکل امور عشایری استان سمنان:

هیچگونه نگرانی در تامین نهاده های دامی عشایر وجود ندارد/ تولیدات عشایر "برندسازی" می شوند

هیچگونه نگرانی در تامین نهاده های دامی عشایر وجود ندارد/ تولیدات عشایر "برندسازی" می شوند
مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین نهاده های دامی عشایر گفت: هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا حسینی مدیرکل امور عشایری استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت در گفتگو با خبرنگار مرآت به سوالات وی پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

پس از انتشار بخش اول اظهارات مدیرکل امور عشایری استان، شما را به مطالعه بخش دوم و پایانی این گفتگو دعوت می کنیم.

, بخش اول,

مرآت- در حوزه برند سازی و معرفی محصولات و تولیدات عشایر استان چه اقداماتی انجام شده است؟

, مرآت- در حوزه برند سازی و معرفی محصولات و تولیدات عشایر استان چه اقداماتی انجام شده است؟,

در حوزه برندسازی در سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی ورود کردیم و امروز خوشبختانه برند شاهوران گوشت سنگسر به ثبت رسیده است. این برند ثبت عملیاتی شده است و فروشگاهی برای فروش مستقیم تولیدات این برند در تهران ایجاد شده است که مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته است. این فروشگاه از ابتدای سال جاری در تهران با هدف توزیع مستقیم گوشت قرمز تولید شده عشایر سنگسر راه اندازی شد. جالب است بدانید صفر تا صد این فرآیند در استان انجام می گیرد لذا درآمدزایی آن نیز به استان تعلق می گیرد. این گوشت با قیمتی بین هزار تا 1500 تومان پایین تر از قیمت روز تهران عرضه می شود.

,

موضوعی دیگر به تولید گوشت ارگانیک در دامغان مربوط می شود که در حال ثبت برند قرار دارد و خوشبختانه با توجه به اینکه بسترهای آن آماده شده است بزودی شاهد حضور این محصول در بازار خواهیم بود.

,

برند سوم نیز که اتحادیه ما به آن ورود پیدا کرده است بسته بندی فرآورده های لبنی مهدشهر شامل آریشه و چیکو است که بزودی فروش آن از شکل فله ای خارج می شود و به صورت منسجم در بازار به فروش خواهد رسید.

,

هدف اصلی ما از اقدامات فوق تکمیل زنجیره تولید است چراکه عشایر ما محصولات و تولیدات خود را به واسطه ها می دهند که با وارد کردن مستقیم عشایر به حوزه برندسازی، ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

,

معتقدیم این اقدام به حذف واسطه ها منجر می شود و از سویی دیگر به تبلیغ و معرفی و جایگاه سازی محصولات عشایری می انجامد. طبیعتا وقتی محصولات عشایر بازار خود را پیدا کنند از نظر حجم تولید نیز افزایش خواهند یافت.

,

همینطور در صنایع تبدیلی نیز ورود کرده ایم. در این زمینه ایجاد دو سردخانه بزرگ را در دستور کار داریم. شرکت عشایری مهدیشهر یک سردخانه هزار تنی را در دست اجرا دارد. همینطور یک سردخانه 3 تا 5 هزار تنی در گرمسار و آرادان مدنظر قرار دارد که توسط خود عشایر ایجاد خواهد شد. توجه کنید که وجود سردخانه مستقل به عشایر کمک زیادی خواهد کرد.

,

از بعد فرهنگی نیز برگزاری جشنواره های کوچ پاییزه و سایر جشنواره های محلی می تواند به معرفی محصولات و تولیدات عشایر کمک کند که در شش ماهه نخست سالجاری، 3 جشنواره بزرگ با همین هدف برگزار شد و در ادامه نیز برگزار خواهد شد.

,

لازم است عرض کنم که در استان سمنان 2 هزار و 800 سامانه عرفی ییلاقی و 3 هزار و 100 سامانه عرفی قشلاقی وجود دارد که به آن زیست بوم عشایر نیز می گویند.

,

, ,

مرآت- در خصوص ارائه تسهیلات بانکی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا نقدینگی لازم برای عشایر پیش بینی شده است؟

, مرآت- در خصوص ارائه تسهیلات بانکی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا نقدینگی لازم برای عشایر پیش بینی شده است؟,

در سال 1395 بالغ بر 4 میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت جذب کردیم که با نرخ 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله توسط بانک کشاورزی به عشایر پرداخت شد. این تسهیلات بین 375 نفر از عشایر توزیع شد و عمده آن نیز مربوط به تولید گوشت قرمز بود. سال گذشته نزدیک به 20 درصد توان تولیدی استان افزایش یافت که به اشتغال مستقیم 56 نفر و اشتغال غیرمستقیم 160 نفر انجامید.

,

نکته جالب آنکه تمام این 4 میلیارد و 100 میلیون تومان توسط عشایر جذب شد که نشان دهنده آن است که عشایر استان بدهی معوق ندارند.

,

در سال جاری نیز تا پایان مهر ماه، حدود 3 میلیارد و 300 میلیون تومان از محل همین تسهیلات به استان تزریق شده است که روند اعطای آن نیز در حال انجام است.

,

یک منبع اعتبار دیگر نیز مربوط به مصوبه یک و نیم میلیون دلاری مجلس شورای اسلامی با هدف ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است که آیین نامه های آن در دولت در حال تدوین است. این اتفاق در طول سالهای گذشته بی سابقه است و در صورت تزریق شدن آن شاهد تحولی بزرگ در مناطق عشایری و روستایی خواهیم بود.

,

این اعتبار در توسعه باغات، افزایش تولید گوشت قرمز و شیر، گردشگری عشایری و تولید گیاهان دارویی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که در حال حاضر 32 نقطه گردشگری عشایری در استان شناسایی شده است که می تواند به درآمدزایی بسیار خوبی منجر شود. مستحضر هستید که بسیاری از شهرنشینان علاقه مندند هستند مدت کوتاهی را در این مناطق بگذرانند و آمادگی هزینه کردن در این خصوص را نیز دارند.

,

در خصوص گیاهان دارویی نیز فرصتهای بی نظیری در مناطق عشایری وجود دارد که باتوجه به استقبال جامعه از طب سنتی می تواند به منبع درآمد عشایر تبدیل شود. این موضوع نیز نباید به صورت خام فروشی انجام شود که در این خصوص نیز برنامه های خوبی در دست اقدام است.

,

, ,

مرآت- موضوع ارائه آموزش به عشایر را چطور ارزیابی می کنید؟

, مرآت- موضوع ارائه آموزش به عشایر را چطور ارزیابی می کنید؟,

تمام اقدامات ما و عشایر به سمت دانش محور شدن حرکت می کند. دانش عشایر کشور ما دانشی بومی است که البته قابل احترام است اما نباید از توسعه علم و فناوری غافل شد لذا می طلبد که عشایر نیز مهارت های خود را با داشن روز همراه کنند. اگر می خواهیم به تولید بهتری برسیم و ارزش افزوده بیشتری از محصولات خود کسب کنیم لازم است از دانش روز بهره بگیریم.

,

اخیرا تفاهم نامه ای 2 ساله با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان امضا شد که در آن جامعه هدف عشایری یعنی مردان و زنان فعال در حوزه عشایر آموزش های لازم در بخش های گردشگری، صنایع دستی و ...را کسب کنند که نتیجه آن ارتقای مهرات افزایی عشایر خواهد بود.

,

برای ایجاد اشتغال در سالجاری حدود 70 نفر را پیش بینی کرده ایم که از محل تسهیلات استانی و نیز مصوبه اخیر مجلس محقق خواهد شد که تا شش ماهه نخست سال به اشتغال 26 نفر رسیده ایم که طبیعتا در شش ماهه دوم شاهد تحقق کامل آن خواهیم بود.

,

مرآت- در بحث تامین نهاده های دامی چه اقدامی توسط مجموعه شما صورت گرفته است؟

, مرآت- در بحث تامین نهاده های دامی چه اقدامی توسط مجموعه شما صورت گرفته است؟,

از سال گذشته که به نهاده های دامی توجه بیشتری صورت گرفت تا کنون خوشبختانه به نقطه ای رسیده ایم که نگرانی از بابت تامین آنها وجود ندارد. عمدتا بخشی از تعلیف دستی در حوزه قشلاق اتفاق می افتد. طبیعتا در مناطق ییلاقی به علت غنی بودن منطقه نیاز کمتری به تعلیف دستی وجود دارد.

,

بخش اصلی نیاز به علوفه برای دام در شش ماهه دوم سال رخ می دهد. امسال با پیگیری های صورت گرفته، موفق شدیم 10 هزار تن علوفه ویژه دام های جامعه عشایری استان را جذب کنیم که این میزان بر اساس نیازسنجی دوره مصرفی تعیین شده است. این علوفه به صورت ماهیانه و با قیمتی مناسب تحویل عشایر می شود. همینطور پیگیر دریافت جوی مدت دار نیز هستیم. در سال گذشته حدود 5 هزار تن جوی مدت دار توزیع شد و برای امسال نیز در پی دریافت 10 هزار تن هستیم. در حال حاضر با توجه به قیمتی که جو دارد که حدود 920 تومان در هر کیلوگرم است مشکلی وجود ندارد. از آن طرف نقدینگی عشایر نیز با توجه به افزایش قیمت دام زنده و گوشت آن این توان را به سهولت به عشایر می دهد تا خرید خود را انجام دهند. لذا نگرانی در خصوص تامین نهاده های دامی در حوزه عشایر وجود ندارد.

,

, ,

مرآت- در خصوص مسیرهای رفت و آمد عشایر چه اقدامی صورت گرفته است؟ بعضا گفته می شود که مسیرهای دسترسی عشایر دارای مشکلاتی است.

, مرآت- در خصوص مسیرهای رفت و آمد عشایر چه اقدامی صورت گرفته است؟ بعضا گفته می شود که مسیرهای دسترسی عشایر دارای مشکلاتی است.,

در سالهای اخیر اقدام بسیار خوبی در این خصوص انجام شد که یکی از آنها مستند سازی 4 هزار و 400 کیلومتر از ایل راههای اصلی و فرعی استان بود. این مسیرها ویژه تردد عشایر است و نباید دچار انسداد شوند. خوشبختانه این موضوع در شورای عشایری استان مطرح شد و ما در حال حاضر عضو کارگروه زیربنایی استان هستیم لذا استعلامات لازم در خصوص واگذاری های زمین و...از مجموعه ما نیز صورت می گیرد. کاری که امسال آغاز شده است ثبت ایل راههای عشایری استان در سیستم کاداس است تا پس از ثبت مسیرها در GPS  نسبت به مشخص شدن حریم ایل راهها اقدام شود. وقتی در این سیستم ثبت شود هیچگونه سندی برای زمین های موجود در ایل راهها صادر نخواهد شد.

,

اما در فصل کوچ باید تمهیداتی را در مسیر عشایر پیش بینی کنیم. به این منظور بازدید های میدانی ویژه ای از مناطق صورت می گیرد و چانچه مخازن آب نیاز به لایروبی داشته باشد نسبت به آن به صورت رایگان اقدام خواهیم کرد. همینطور اگر مسیری بر اثر سیل دچار مشکل شده باشد بازگشایی خواهد شد. همینطور سوخت رسانی سیار نیز در طول مسیرهای عشایر انجام می شود.

,

دو اقدام دیگر نیز از محل مالیات بر ارزش افزوده انجام خواهد شد که یکی از آنها شناسنامه دار کردن راهها و نصب تابلوهای راهنما در روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری و دیگری نیز نصب پنل های خورشیدی و حمام های خورشیدی است.

,

مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید صمیمانه تشکر می کنم.

, مرآت- از اینکه پاسخگوی سوالات ما بودید صمیمانه تشکر می کنم,

من هم از شما و همکارانتان در شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان متشکرم و امیدوارم موفق و پیروز باشید.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه