اخبار داغ

گزارش ویژه؛

حیرانی بازار قلعه محمود در کش و قوس اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی گردشگری کرمان

حیرانی بازار قلعه محمود در کش و قوس اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی گردشگری کرمان
استانداری، میراث فرهنگی و اداره ی اوقاف سه ضلعی که برای جان بخشیدن به بازار قلعه محمود نقش دارند اما باید دید کدام یک در انجام کارشان تعلل به خرج می دهند و امسال را چون سال های گذشته سپری کردند اما برای احیای این بازار قدمی برنداشتند....
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  زنان کویر ، بازار قلعه محمود داستانی است که بیش از سه سال در پیچ و خم احیا مانده است ، خردادماه سال جاری در روز صنایع دستی محمود وفائی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جمع کارکنان این مرکز خبر از راه اندازی دومین بازارچه صنایع دستی کرمان در بازار قلعه محمود داد وی همچنین در گفت گو با  خبرنگار ما اظهار کرد: احیای بازار قلعه محمود از برنامه های اصلی امسال میراث فرهنگی خواهد بود که البته با همکاری اوقاف،شهرداری و پشتیبانی استانداری به تحقق خواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان کویر, زنان کویر,
 
,
 
,
اکنون در پایان دی ماه سال 96 هستیم اما همچنان بازار قلعه محمود بر ویرانه های گذشته نفس می کشد؛ از این رو جهت اطلاع از اقدامات انجام شده برای احیای بازار قلعه محمود با حمید رضا روحی معاون سازمان میراث و گردشگری تماس گرفتیم و در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اقدامات صورت گرفته تاکنون برای بازار قلعه محمود گفت:  در اماکن تاریخی موضوع مهم  تملک اثر است،  بنایی چون مجموعه ی گنجعلیخان را از آنجا که  در اختیار میراث فرهنگی بوده است سال گذشته با توان ممکن احیا کردیم و در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار دادیم و به صورت مستقیم و غیر مستقیم حدود صد نفر از این طریق به اشتغال روی آورده اند.
,
 
,
 
,
وی یکی از دلایلی که بازار قلعه محمود امکان احیا و بهره برداری اش با مشکل برخورد کرده است وضعیت مالکیت این اثر دانست و ابراز کرد: از آنجا که این اثر ثبت ملی بوده است در حفاظت و مرمت آن ورود پیدا کرده ایم در دهه هشتاد کار حفاظت، استحکام و مرمت و امسال از محل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی یکسری کارهای حفاظتی و مرمتی در محور بازار انجام داده ایم.
,
 
,
 
,
روحی ادامه داد: متاسفانه مغازه های اطراف محور بازار نزدیک شصت درصد مربوط به اداره  اوقاف است و چهل درصد مالکیت خصوصی دارد و تا کنون توانسته ایم تمامی مالکین خصوصی شناسایی را کنیم .
,
 
,
 
,
معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان ابراز داشت: تنها مسیر احیای بازار قلعه محمود واگذاری حداقل ده باب از مغازه های حوزه بازار با نظرمیراث و هنرهای صنایع سنتی است تا بتوان به شکل ورک شاپ مجموعه ای از صنایع دستی و سنتی را ارائه دهیم.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: میراث فرهنگی حتی در بحث شناسایی و معروفی صاحبان مغازه ورود پیداکرده و به اداره ی اوقاف معرفی نموده است تا اداره ی اوقاف طی یک مسیر قانونی بتواند این ده باب مغازه را اجاره دهد.
,
 
,
 
,
روحی همچنین  خواستار شد که  اداره اوقاف موضوع واگذاری مغازه ها را به شکل جدی تر پی گیری کند تا با فعالیت ده تا دوازده باب مغازه در حیطه ی صنایع دستی این بازار احیا شود.
,
 
,
 
,
 
,
استانداری، میراث فرهنگی و اداره ی اوقاف سه ضلعی که برای جان بخشیدن به بازار قلعه محمود نقش دارند اما باید دید کدام یک در انجام کارشان تعلل به خرج می دهند و امسال را چون سال های گذشته سپری کردند اما برای احیای این بازار قدمی برنداشتند.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/م
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه