اخبار داغ

نگاهی به سند چشم‌انداز توسعه شهرستان دشتی؛

مردم از فرماندار جدید دشتی چه انتظاری دارند؟/ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کشاورزی در کنار توسعه گردشگری

مردم از فرماندار جدید دشتی چه انتظاری دارند؟/ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کشاورزی در کنار توسعه گردشگری
شاید اولین مشکلی که به ذهن تک‌تک جوانان دشتی خطور کند ایجاد اشتغال پایدار در دشتی است، معضلی که شهرستان همچنان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر انتخاب فرماندار شهرستان دشتی در بیست یکمین روز از دی‌ماه 96 با حضور عبدالکریم گرا وند استاندار بوشهر، عبدالله نادری به‌عنوان فرماندار دشتی انتخاب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

گرچه پیش‌ازاین زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب محمد حسینی معاون سیاسی فرماندار سابق برای این سمت به گوش می‌رسید اما درنهایت حکم فرمانداری دشتی به نام نادری زده شد.

,

حتی در میز خطابه نماز جمعه نیز حسینی از سوی امام‌جمعه شهر خورموج موردحمایت قرار گرفت اما درنهایت حسینی به‌عنوان فرماندار جم انتخاب شد تا بازهم سکان فرمانداری دشتی علی‌رغم توصیه بزرگان به یک غیربومی برسد و دست نخبگان دشتی از این پست کوتاه بماند.

,

در این گزارش نگاهی به انتظارات مردم شهرستان دشتی از فرماندار جدید داریم.

,

اشتغال:

, اشتغال:, اشتغال:, اشتغال:,

مهم‌ترین دغدغه مردم شهرستان دشتی از دانش آموزان گرفته تا میان‌سالان مسئله رکود اشتغال و افزایش نرخ بیکاری در شهرستان دشتی است، معضلی که اگر تدبیری کارا برای آن اندیشیده نشود در آینده سد بزرگی برای توسعه شهرستان به شمار می‌رود.

,

شاید اولین مشکلی که به ذهن تک‌تک جوانان دشتی خطور کند ایجاد اشتغال پایدار در دشتی است، معضلی که شهرستان همچنان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

,

 این اشتغال باید با کارآفرینی مؤثر توأم با فعالیت خود جوانان صورت گیرد، جوانانی که نداشتن سرمایه‌ی کافی برای راه‌اندازی و اشتغال‌زایی را به سبب پایین بودن سطح درآمد خانواده‌شان را مهم‌ترین دلیل برای بیکاری خود می‌دانند.

,

, ,

توسعه بندرها و گمرکات علی‌رغم اینکه در چند سال اخیر به‌کندی حرکت روبه‌جلوی خود را آغاز کرده است هنوز نتوانسته انتظارات مردم و جوانان دشتی را برآورده سازد و جوانان حاشیه سواحل دشتی بیکارترین جوانان دشتی به شمار می‌روند.

,

گردشگری

, گردشگری, گردشگری, گردشگری,

شما توسعه گردشگری در شهرستان مهم‌ترین مسئله مغفول مانده از چشم مدیران ما در دشتی باشد، گردشگری مؤثرترین و کاراترین منبع اشتغال در دشتی استفاده به‌خصوص اینکه در ماه‌هایی از سال مانند فروردین که در اکثر شهرهای شمالی برف و سرما وجود دارد شهرستان دشتی متعددترین هوا را در این ماه در استان بوشهر داراست.

,

بلاتکلیفی اماکن گردشگری مذهبی و تاریخی شهرستان در این سال‌ها موجب تخریب اماکنی شده است که با داشتن پتانسیل گردشگری بالا زمینه ورود گردشگری را برای شهرستان فراهم می‌کنند

,

آثاری مثل عمارت شیرینه و کلات حیدری (مند) که در حال تخریب است و با تخریب کامل فاصله زیادی ندارد، منطقه گردشگری بنگه که کاملاً بلا صاحب و فاقد مسیر دسترسی مناسب است، منطقه گردشگری تنگ سدر به دلیل عملیات راه‌سازی کارخانه سیمان عملاً قابل‌استفاده نیست و نخل‌های آن منطقه زیر سنگ و خاک مدفون‌شده‌اند.

,

, ,

گنبد نمکی دشتی این اثر ملی طبیعی که سال‌هاست بدون متولی است و تخریب این اثر طبیعی دور از دسترس نیست، اثری که می‌تواند زمینه ورد بیشترین گردشگر را به شهرستان دشتی فراهم کند و سند توسعه شهرستان را برای حرکت روبه‌جلو کمک کند.

,

اما نبود مهمانسرای مناسب در شهرستان برای گردشگران و مسافران یکی دیگر از کمبودهای حوزه گردشگری شهرستان دشتی است که امیدواریم در دوره جدید فرمانداری موردتوجه قرار گیرد.

,

توسعه کشاورزی

, توسعه کشاورزی, توسعه کشاورزی, توسعه کشاورزی,

کشاورزی به‌عنوان رکن اصلی معیشت مردم دشتی اصلی‌ترین زمینه اشتغال جوانان دشتی را فراهم ساخته است که اگر مدیریت مناسبی برای بازاریابی محصولات کشاورزی در کار نباشد همین رکن اشتغال در دشتی هم نابود می‌شود.

,

صادرات سالانه 23000 تن گوجه از شهرستان دشتی نیازمند یافتن بازاری مناسب برای گوجه‌فرنگی دشتی است و اگر این بازار فراهم نباشد به رکود قیمت سال گذشته و درنتیجه بلاتکلیفی و بیچارگی کشاورزان منجر می‌شود.

,

محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز، بادمجان، فلفل دلمه، گندم و جو در هرستان دشتی در سال‌های اخیر به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب و بازاریابی ضربه مهلکی بر پیکره‌ی کشاورزی دشتی واردشده است.

,

, ,

صادراتی که می‌تواند زمینه اشتغال چند ده‌هزارنفری جوانان دشتی را فراهم کند شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی نماینده عالی دولت در شهرستان دشتی باید باشد.

,

وجود مدیران ناکارآمد

, وجود مدیران ناکارآمد, وجود مدیران ناکارآمد, وجود مدیران ناکارآمد,

دشتی در سال‌های اخیر به دلیل به‌کارگیری مدیران ناکارآمد در پست‌های مختلف دولتی ضربه‌های فراوانی را متحمل شده است و چرخ کند توسعه دشتی به‌واسطه وجود چنین مدیرانی عملاً کاملاً با توقف مواجه شده است.

,

مدیرانی که با سلایق سیاسی و نه با عنوان کارآمدی انتخاب‌شده‌اند و در ردیف توسعه شهرستان اصلاً جایی ندارد و فقط شب و روز خود را برای دریافت مستمری ماهیانه سپری می‌کنند.

,

, , , ,

استفاده از حداکثر توان انسانی دشتی و بهره‌گیری از توان طبیعی و بالاتر از آن و کمک گرفتن از اندیشه و ایجاد معاش مبتنی بر دانایی در دشتی در سال‌های گذشته به سبب وجود چنین مدیرانی ناممکن شده است و فرماندار دشتی در اولین اقدام می‌تواند این مدیران نالایق شناسایی و زمینه را برای توسعه شهرستان فراهم کند.

,

توجه به هنرمندان دشتی، توسعه مراکز علمی و بروز بودن این مراکز درزمینهٔ تحقیقات، راه‌سازی و توسعه راه‌های شهرستان، تربیت مدیران کارآمد توانمند سازی آنان،توسعه مراکز پرورش میگو، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها از مشکلاتی است که شهرستان دشتی با آن دست‌به‌گریبان است.

,

گرچه تلاش‌های برای رافع این مشکلات از سوی فرمانداران گذشته نیز صورت گرفته است اما این تلاش برای حل معضلات دشتی کامل به نظر نمی‌رسد و تلاش مضاعف نادری را برای حل این مشکلات می‌طلبد.

,

گرچه مشکلات شهرستان دشتی در یک مقال نمی‌گنجد اما امیدواریم این گزارش یادآوری کوتاهی برای فرماندار جدید و گروه کاری وی باشد تا بتواند در پایان دوره مدیریتی خود کارنامه‌ای موفق برای توسعه شهرستان به ارمغان بیاورد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه