اخبار داغ

دو سال تاخیر در افتتاح یک پروژه؛

تاخیر در افتتاح طرح آب رسانی با لوله کشاورزان سیستانی را سرگردان کرد

تاخیر در افتتاح طرح آب رسانی با لوله کشاورزان سیستانی را سرگردان کرد
10 هزار هکتار از طرح 46 هزار هکتار سیستان ، قرار بود در سال 95 به بهره برداری برسد، که اجرای کند و لاکپشتی آن باعث شد تا پیمانکاران این طرح سال 97 را برای بهره برداری از آن پیشبینی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای هیرمند؛ شمال سیستان و بلوچستان را روزگاری مهد کشاورزی و همچنین انبار غله ایران می نامیدند، منطقه ای حاصلخیز که با همت مردم آن گندم استان و بخشی از نیاز کشور را تامین می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای هیرمند؛,

این سنت همچنان با حفر چاه های آب در سیستان و همچنین سیلاب های فصلی کشور افغانستان پا برجا مانده است اما آمار کشاورزی به شدت در این منطقه کاهش یافته تا تلنگری بر خشکسالی دودهه اخیر باشد.

,

با این وجود ، طرح 46 هزار هکتار در سیستان بر عهده دولت مردان نهاده شد، طرحی که آب را به وسیله لوله به زمین های کشاورزی می رساند تا کشاورز برای آبیاری محصول سرگردان نماند.

,

دولت در سفر فروردین 93 به سیستان و بلوچستان طرح آبیاری نوین در 146هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان را تصویب کرد که 46 هزار هکتار آن در شمال استان با نصب لوله برای انتقال آب به زمین های کشاورزی و 100هزار هکتار آبیاری تحت فشار و غیره در جنوب این استان اجرا می شود. 

,

, ,

این طرح علاوه بر جلوگیری از تبخیر بی رویه آب، باعث می شود تا با صرفه جویی در مصرف آب کشاورزان به کمترین مصرف بیشترین محصولات را به زیر کشت ببرند.

,

10 هزار هکتار از این طرح ، قرار بود در سال 95 به بهره برداری برسد، که اجرای کند و لاکپشتی آن باعث شد تا پیمانکاران این طرح سال 97 را برای بهره برداری از آن پیشبینی کنند.

,

هوشنگ ناظری فرماندار زابل در این خصوص می گوید : باید مشکل نبود آب در منطقه را پذیرفت و برای مقابله علمی و عملی با آن از راهکارهای نوین استفاده کرد.

,

 فرماندار زابل طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی منطقه سیستان را کاری تاریخی و ماندگار در منطقه دانست که با شناسایی مشکل اصلی هدر رفت آب می تواند ضامن توسعه کشاورزی منطقه شود.

,

با این حال هزاران کشاورز سیستانی چشم انتظار افتتاح این طرح هستند، طرحی که در این سالها با حاشیه های بسیاری همراه بوده است، عدم پرداخت، حقوق کارگران، اخراج و بی احترامی به کارگران بومی توسط پیمانکاران شهرستانی بخشی از این حاشه ها است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه