استان آذربایجان شرقی نیز از این درد بی درمان بی بهره نشده است و جوانان استان از بی کاری به نسبت خود بهره مند شده اند اما در این بین شهرستان مراغه بنا بر گفته ی یونس طاهری معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون آذربایجان شرقی ، بالاترین نرخ بیکاری را در استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است.

به استناد نشریه بهاریه شهرستان مراغه از نعمت های الهی فراوان برخوردار است که هر کدام از این بسترها می توانست وضعیت اشتغال را در این شهر به زیر صفر برساند و حتی به بیکاران شهرهای اطراف نیز ایجاد شغل نماید ؛ همین مسئله باعث تعجب می شود که چرا با وجود این همه شرایط ایجاد اشتغال این شهرستان رتبه اول بی کاری در استان را به خود اختصاص داده است .

وجود بناهای تاریخی در کنار مناطق گردشگری طبیعی که در نوع خود کم نظیر است چرا نتوانسه است درصدی از بیکاری این شهرستان را جبران کند ؟ بسیاری از کشورهای دنیا چندین برابر درآمد نفتی ایران را از صنعت گردشگری پیدا می کنند ، مسئولان خوش‌فکر شهرستان برای معرفی جاذبه های گردشگری مراغه در رویداد تبریز 2018 چه گلی به سر مردم این شهر زده اند ؟ این در حالی است که در اثر بی تدبیری و ناکارآمدی برخی مسئولان این شهرستان بسیاری از آثار تاریخی مراغه در حال نابودی و فراموشی هستند .

حال اگر از صنعت گردشگری بگذریم و نگاهی هم به وضعیت کشاورزی، صنعت و تولید مراغه داشته باشیم خواهیم دید  که در این بخش ها نیز این شهرستان موفق عمل نکرده و به‌واسطه بی توجهی و عدم حمایت، آسیب جدی نصیب این بخش ها شده است. کما اینکه بیشتر کشاورزان و تولید کنندگان از عدم حمایت مسئولان، نرخ بالای بهره بانکی، موانع و سنگ اندازی های بانک و …گلایه دارند.

تعطیلی بسیاری از کارگاه های تولیدی شهرک صنعتی در اثر عدم حمایت مسئولان که موجب بیکاری بسیاری از مردم این شهرستان شده است این سؤال را در اذهان مردم ایجاد می کند که چرا مسئولان ارشد شهرستان در سفر اخیر عالی ترین مقام دولتی استان به مراغه واحد های تولیدی تعطیل شده را به استاندار معرفی نکردند و فقط به بازدید از دو کارخانه پر رونق این شهرستان بسنده کردند ؟ حتی در ارائه آمار نیز از حل مشکلات بسیاری از واحد های تولیدی خبر دادند ! اگر اینطور است پس این 14 هزار بیکار در مراغه از کجا آمده اند ؟

البته نباید از سیاست غلط بانک ها و سیستم بیمار آن در به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی و سایر بخش ها غافل شد و این امری است که درکار گروه‌ها حل نمی شود و نیاز به همت دولتمردان در سطح کلان کشور در جهت اصلاح آن دارد.

جالب اینجاست که وقتی از متولیان کار در شهرستان (رئیس اداره کار ) از آمار بی کاری سؤال کردیم با جواب سربالای آن ها که ما نمی توانیم آمار را به غیر از مقامات رسمی چون فرماندار در اختیار کسی دیگر بگذاریم مواجه شدیم ! آیا با پنهان کاری و ارائه ندادن آمار می توان درد جوانان این شهر را درمان کرد ؟ مگر آمار بی کاری آمار اعتیاد و طلاق و … است که جنبه امنیتی داشته باشد ؟ گرچه حتی آمار اعتیاد و طلاق نیز به روشنی از سوی برخی مسئولان ارائه می شود .

پر روشن است که متأسفانه شهرستان مراغه سال‌ها است  از وجود مسئولان کارآمد و جهادی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است کم بهره است و تاوان آن را باید مردم شریف این شهرستان بدهند ؛ شاید تغییر بتواند درد مردمان این شهر را تا حدودی درمان کند البته اگر این تغییر از جنس جهادی و کارآمدی باشد .

انتهای پیام /