اخبار داغ

چند نکته درباره ماجرای نفتکش سانچی و رسانه ها؛

آتشی که دود و خاکسترش به رسانه ها رسید

آتشی که دود و خاکسترش به رسانه ها رسید
رسانه های جریان منتقد دولت به هر دلیل از موج سواری علیه رویکرد و عملکرد دولت با این ماجرا خودداری کردند و رسانه های دولتی نیز از لاک تریبون بودن برای مسئولان معمولا مسئولیت ناپذیر اما پرحرف خارج نشدند. صدا و سیما نیز مشابه بسیاری اوقات دیگر در این ماجرا یکپارچه عمل نکرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رامین نظامی خواه در ائل نوشت:از خیلی ها شنیدم که به رسانه ها بخاطر کم توجهی به ماجرای نفتکش سانچی انتقاد دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل ,

اولا این حادثه با همه مجاورت معنوی که برای مخاطب ایرانی داشت، تا قبل از امروز تعداد مخاطبان کمتری را درگیر کرد شاید چون در مقایسه با نمونه ای چون پلاسکو دربرگیری کمتری داشت.

,

نباید فراموش کرد که امروز تنها رکن تصمیم گیر درباره برجسته شدن یک موضوع، ارباب رسانه ها نیستند بلکه مخاطبان به مدد شبکه های اجتماعی به کاربرانی تبدیل شده اند که از طریق تعامل و ژورنالیسم مشارکتی به جریان ارتباطی جهت می دهند.

,

رسانه برای پرداختن به یک رویداد و برجسته کردن آن در وهله اول نیاز به اطلاعات و محتوای خبری دارد. این حادثه اتفاق نادری بود و منابع کسب اطلاعات در دسترس نبودند. مقامات مسئول برای اطلاع رسانی دیر اقدام کردند. فضای بسته سیاسی رسانه ای کشور چین هم نمی تواند در کم و دیر و کم رسیدن اطلاعات و محتواها بی تاثیر باشد.

,

برای رسانه ها و مخاطبان ایرانی، خارج از کشور بیشتر شامل اروپا و آمریکا و کشورهای همسایه می شود و این یعنی پراکندگی خبرنگاران ایرانی در شرق آسیا بسیار اندک است.

,

رسانه های جریان منتقد دولت به هر دلیل از موج سواری علیه رویکرد و عملکرد دولت با این ماجرا خودداری کردند و رسانه های دولتی نیز از لاک تریبون بودن برای مسئولان معمولا مسئولیت ناپذیر اما پرحرف خارج نشدند.

,

صدا و سیما نیز مشابه بسیاری اوقات دیگر در این ماجرا یکپارچه عمل نکرد.

,

انتخاب سخنگوی واحد برای اعلام اخبار بحران حرکت خوبی بود اما برخلاف ماجرای پلاسکو جواب نداد.

,

نکته پایانی اینکه ترند شدن موضوعات در رقابت با یکدیگر شکل می گیرد. چند موضوع جنجالی از جمله حواشی اغتشاشات اخیر، فیلتر و رفع فیلتر تلگرام و اظهارنظر شاذ رئیس جمهور طی روزهای گذشته در کانون توجهات بودند. امروز و همزمان با فروکش کردن موج رسانه ای رویدادهای گذشته و نیز اعلام قطعی خبر شهادت ملوانان ایرانی این موضوع داغ شد.

,

از جنبه احساسی موضوع نیز نمیتوان بی تفاوت رد شد.

,

عرف فضای رسانه های اجتماعی در توجه به حواشی موضوع درباره این ماجرا هم صدق می کند و بنظر میرسد در حاشیه این موضوع درباره چین بیشتر خواهیم شنید.

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه