اخبار داغ

عملیات اورامان تخت و پایان عمر سیاسی گروهک رزگاری

عملیات اورامان تخت و پایان عمر سیاسی گروهک رزگاری
اجرای موفقیت آمیز عملیات اورامان تخت، روحیه نیروهای تحت امر گروهک رزگاری را به شدت تضعیف می کند؛ به طوریکه بعد از انجام این عملیات اعضای فریب خورده این گروهک تروریستی از کرده خود پشیمان می شوند و به آغوش میهن اسلامی باز می گردند و در صدد جبران گذشته تاریک خود بر می آیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، منطقه اورامان تخت در قسمت جنوبی شهر مریوان و مابین شهرهای مریوان و نوسود از توابع شهرستان کرمانشاه واقع شده است و رشته کوه دربند و کوسالان در دو طرف آن قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، ارتفاعات اورامان تخت در اشغال گروهک رزگاری (سپاه رستگاری) قرار داشت. گروهک رزگاری نزدیک به 300 تن از نیروهای تحت امرش را در این منطقه مستقر کرده بود. این گروهک با ایجاد چندین پایگاه نظامی در ارتفاعات این منطقه امنیت و آرامش را از مردم سلب کرده بود.

,

 

,

سران خود فروخته حزب رزگاری به واسطه فروش اطلاعات نظامی و استراتژیک ایران به استخبارات ارتش عراق توانسته بودند مقدار زیادی سلاح و مهمات برای خود جمع آوری کنند. کمک مالی و نقدی حزب بعث عراق به سران گروهک رزگاری باعث شده بود، عوامل این گروهک تبلیغات وسیعی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به راه بیاندازند، اما این گروهک هیچ گاه با اقبال عمومی از جانب مردم ایران اسلامی مواجه نشد.

,

 

,

سپاه مریوان برای سرکوب نیروهای شورشی (گروهک رزگاری)در اوایل مهرماه سال 1360 تعداد 200 تن از نیروهای سپاه پاسداران و اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کرد را با فرماندهی شهید عثمان فرشته (مسئول عملیات سپاه مریوان) به منطقه اورامان تحت اعزام می کند.

,

 

,

در این عملیات رزمندگان سپاه اسلام روستاهای اورامان تخت، بندول، کماله، ژیوار، بلبر، سلین و رودبار پاکسازی و تعداد 20 تن از مزدوران گروهک رزگاری کشته و 95 نفر را نیز به اسارت خود در می آورند. بعد از اجرای موفقیت آمیز این عملیات، باقی مانده حزب رزگاری به داخل خاک عراق فرار می کنند.

,

 

,

بعد از فرار مفتضحانه نیروهای سپاه رزگاری، رزمندگان سپاه اسلام به تعقیب آنان پرداخته و در نزدیکی مرز، یک گروه از نیروهای گروهک رزگاری را که تعدادی از جوانان این منطقه را به دلیل عدم همکاری با عوامل حزب به اسارت گرفته بودند، در کمین خود گرفتار می کنند و اسرا را از چنگال آن ها آزاد می کنند.

,

 

,

عملیات تعقیب و گریز نیروهای سپاه رزگاری توسط رزمندگان سپاه اسلام ادامه پیدا می کند. رزمندگان سپاه اسلام با اجرای عملیات کمین در منطقه کیمنه (در نزدیکی هانی گرمله) نیروهای در حال فرار سپاه رزگاری را یک بار دیگر در کمین خود گرفتار می کنند و موفق می شوند با تحمیل تلفات سنگین و هم چنین به اسارت گرفتن تعداد دیگری از نفرات گروهک رزگاری ضربه جبران ناپذیری به این گروهک تروریستی وارد نمایند.

,

 

,

اجرای موفقیت آمیز عملیات اورامان تخت، روحیه نیروهای تحت امر گروهک رزگاری را به شدت تضعیف می کند؛ به طوریکه بعد از انجام این عملیات قریب به یک صد تن از اعضای فریب خورده این گروهک تروریستی از کرده خود پشیمان می شوند و به آغوش میهن اسلامی باز می گردند و در صدد جبران گذشته تاریک خود بر می آیند.

,

 

,

تسلیم و اسارت بالغ بر 200 نفر از اعضای این گروهک تروریستی و کشته شدن نزدیک به 50 نفر از اعضای آن، باعث می شود تفاله های گروهک رزگاری به آغوش حزب بعث پناه ببرند و وابستگی خود به کشورهای بیگانه را بیش از پیش نشان دهند.

,

 

,

رزمندگان سپاه اسلام بعد از اتمام این عملیات غرور آفرین تعداد 13 پایگاه دایمی در این مناطق احداث می کنند و کنترل و مسئولیت پایگاه های دایمی را نیز به جوانان و اهالی بومی منطقه می سپارند.

,

 

,

گروهک رزگاری از همان روزهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اختلاف دیدگاه همواره مورد غضب گروهک کومله قرار داشت و در چندین عملیات به شدت از نیروهای کومله شکست خورده بود و با دادن تلفات سنگین مجبور به فرار شده بود.

,

 

,

گروهک رزگاری از جمله گروهک های تروریستی بود که در مدت کوتاهی به کلی از هم فرو پاشید و به تاریخ ملحق شد و دیگر اثری از آن باقی نماند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه