اخبار داغ

مشاور صنایع وابسته دارویی کشور:

صرف تولید دارو به معنای «اقتصاد مقاومتی» نیست

صرف تولید دارو به معنای «اقتصاد مقاومتی» نیست
مشاور صنایع وابسته دارویی با بیان اینکه صرف تولید دارو به معنای «اقتصاد مقاومتی» نیست، گفت: اگر در حوزه سلامت اقتصاد مقاومتی پیاده می شود، چرا تولید داروهای گیاهی این قدر مانع دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سلامت، حدود ۱۱ ماه پیش بود که مقام معظم رهبری، با این که سال ها بود از اقتصاد صحبت می کردند؛ به طور صریح از اقتصاد مقاومتی صحبت به میان آوردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سلامت,

اقتصاد مقاومتی بارها و بارها از سوی مسئولان تکرار شد و البته در این زمینه کارهایی هم صورت گرفت. حوزه سلامت را می توان از حوزه هایی برشمرد که به شدت نیازمند این نگاه اقتصادی بود تا برای برون رفت از مشکلات خود بدون چاره نماند.

,

اما پس از گذشت زمان کوتاهی از نوروز ۹۶، تعبیرهای متفاوتی از اقتصاد مقاومتی مطرح شد و با این که کارهای خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شد، برخی دستگاه ها هم به اشتباه پای در این میدان گذاشتند.

,

حوزه سلامت در برخی زمینه ها به خوبی وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شد و در برخی حوزه های دیگر هم جای کار بسیاری بر جای گذاشت و هم مغفول ماند. برای واکاوی بیشتر اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت به گفتگو با سیدجلیل زاده احمدی، مشاور اقتصادی و مسئول بخش های مدیریتی کشور می نشینیم.

,

بهتر است ابتدا به مفهوم اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

,

سیدجلیل زاده احمدی: خیلی صریح باید بگویم که اقتصاد مقاومتی را برخی افراد بد تعریف کردند. رهبری گفتند که چرا برخی سخنرانی های من را تکرار می کنند؟ واقعاً مسئولان باید به اقتصاد مقاومتی عمل کنند نه این که فقط سخنرانی از آن ها بشنویم.

,

نسخه های متنوعی از اقتصاد مقاومتی در دنیا اجرا شده که در این رابطه می توانیم به کشور چین اشاره کنیم. چین اقتصاد زیر پله ای را راه اندازی کرد و توانست پیشرفت های خوبی در این زمینه کند.

,

اقتصاد زیر پله ای چیست؟

, اقتصاد زیر پله ای چیست؟, اقتصاد زیر پله ای چیست؟,

برای فهم بیشتر این اصطلاح باید مثالی طرح شود. اگر در ایران می خواهید قفل تولید کنید، باید کارگاهی با مشخصات فیزیکی و تعداد نیروی انسانی و دستگاه های خاص فراهم شود. یعنی باید چارچوب های یک اقتصاد کلان را پیاده سازی کرد تا مجوز برای این کار صادر شود. در کشور چین کار به این صورت است که توپی قفل را یک نفر تولید می کند، فرد دیگری کلید و افراد دیگری هم انواع قطعه های کوچک را تولید می کنند.

,

یک نفر هم این قطعات را جمع  و مونتاژ می کند و در انتها کسی هم جعبه و مارک را می زند، فرد دیگری است. امروزه قفل های ۸۰۸ که در خانه های ما هم وجود دارد بسیار معروف است و در ظاهر این گونه برداشت می شود که کارخانه بزرگی با تجهیزات بزرگی پشت این تولیدات خوابیده است؛ ولی این طور نیست.

,

در محیط های کوچک انواع قطعات این قفل تولید می شود. با این کار خیلی خوب می شود رقابت کرد.

,

, , ,

چرا ما این کار پیاده نمی کنیم؟

, چرا ما این کار پیاده نمی کنیم؟, چرا ما این کار پیاده نمی کنیم؟,

گاهی می بینیم ابزارهایی قانونی وجود دارد که تولید انجام نشود و بانک ها هم در این زمینه سرآمد همه هستند. این اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

,

اقتصاد مقاومتی یعنی پازلی کردن اقتصاد؛ که با این کار هزینه ها هم کاهش پیدا می کند. وقتی می توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم که ابعاد اقتصاد را برش بزنیم که این کار در حوزه سلامت قابل انجام است.

,

وارد بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت شدید. ما در حال حاضر به این مفهوم رسیده ایم؟

, وارد بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت شدید. ما در حال حاضر به این مفهوم رسیده ایم؟, وارد بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت شدید. ما در حال حاضر به این مفهوم رسیده ایم؟,

اصلاً! ما در حوزه سلامت اقتصاد مقاومتی نداریم. عدد قیاس و معیار را اشتباه می گیریم. به طور مثال می گوئیم که دارو وارد می کردیم و الآن همان را تولید می کنیم. این سؤال اشتباه است، پس پاسخ هم اشتباه خواهد بود. اگر در حوزه سلامت اقتصاد مقاومتی پیاده می شود، چرا تولید داروهای گیاهی این قدر مانع دارد.

,

ما ریشه چند هزار ساله را در این رابطه در کشور ایران سراغ داریم. داروهای گیاهی چه خطراتی دارند که این همه احتیاط می شود؟ داروهای صنعتی عوارض ندارد؟ سری به بروشورهای داخل داروها زده ایم؟

,

, , ,

پس چه زمانی در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟

, پس چه زمانی در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟, پس چه زمانی در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟,

وقتی می توانیم حرف از اقتصاد مقاومتی بزنیم که نگاه به درون داشته باشیم، نه این که مواد اولیه دارویی که امریکا تولید می کرده را تهیه کنیم و در کشور آن را تولید کنیم. باید مواد اولیه را هم خودمان تولید کنیم و در قدم قبل تر باید بدانیم که ما در صنعت داروی گیاهی می توانیم موفقیت های زیادی داشته باشیم.  باید در حوزه وسیع گیاهان دارویی به صادرات در سطح عالی برسیم؛ چرا که پتانسیل بالایی در کشور ما در این زمینه وجود دارد. پس صرف تولید دارو معنای اقتصاد مقاومتی را نمی دهد. باید به سمت فرآوری و فرآورده برویم و از خام فروشی خودداری کنیم تا اقتصاد ما شکوفا شود.

,

این که عصاره انار صادر کنیم و بگوئیم درآمد زیادتری از نفت دارد جای افتخاری برای ما نمی گذارد. همان کشور مقصد، از عصاره انار کرم های گران قیمت می سازد و به کشور ما می فرستد. این فرآوری را خودمان چرا انجام نمی دهیم؟

,

با این اوصاف، در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟

, با این اوصاف، در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟, با این اوصاف، در حوزه سلامت به اقتصاد مقاومتی می رسیم؟,

اعتقاد داریم مملکتی که برای دین اسلام، خون بهترین انسان های پاک به پای آن ریخته شده، بعید است که صاحب نداشته باشد و همچنین معتقدیم با وجود این که برخی مسئولان ما نادان هستند و اختلاس های زیادی را شاهد هستیم، اما خون شهدا حافظ جمهوری اسلامی است.

,

امیدواریم که رویش انقلاب در نسل جوان به جایی برسد که انقلاب ۵۷ را در پاک سازی نامسئولان تجدید کند. اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد اپوزیسیون و اتفاقات خیابانی و بحران های اجتماعی نخواهیم بود. نسل جوان ما خودباوری های عجیبی دارند و ما این را می بینیم.

,

نسل جوان باید چه برداشتی از اقتصاد مقاومتی داشته باشند؟

, نسل جوان باید چه برداشتی از اقتصاد مقاومتی داشته باشند؟, نسل جوان باید چه برداشتی از اقتصاد مقاومتی داشته باشند؟,

همه بدانند که تنها راه نجات ما از دست دشمنان، اقتصاد مقاومتی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه