اخبار داغ

روایتی از پروژه های نیمه تمام تربت حیدریه؛

از زخم کلنگ‌های یادگاری بر زمین مانده دولت‌ها تا چشم انتظاری بودجه برای تکمیل پروژه‌ها

از زخم کلنگ‌های یادگاری بر زمین مانده دولت‌ها تا چشم انتظاری بودجه برای تکمیل پروژه‌ها
حکایت پروژه های نیمه تمام تربت حیدریه و سایر شهرستان های کشور موضوع جدیدی نیست و برخی از این پروژه ها مربوط به دولتهای قبل و برخی نیز دستاورد سفرهای ملی مسئولان و مصوبات استانی است که مردم همچنان چشم انتظار افتتاح روبان آن هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی یکی از مناطق مهم و استراتژیک در خراسان رضوی است که با توجه به اینکه در کریدور اصلی شمال به جنوب قرار گرفته از اهمیت خاصی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

حکایت پروژه های نیمه تمام تربت حیدریه و سایر شهرستان های کشور موضوع جدیدی نیست و برخی از این پروژه ها مربوط به دولتهای قبل و برخی نیز دستاورد سفرهای ملی مسئولان و مصوبات استانی است که مردم همچنان چشم انتظار افتتاح روبان آن هستند.

,

 

,

بلاتکلیفی بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور

, بلاتکلیفی بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور,

 

,


حدود 10 سال از آغاز عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه می گذرد و این در شرایطی است که تمام منابع مالی آن از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی تامین شده؛ اما بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور از سال 1392 چشم انتظارگشایش اسناد اعتباری بانک ملت یا همان «ال سی» است.

, ,
,

 

,

عملیات اجرایی فولاد رخ تربت حیدریه با هدف تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن ورق فولاد به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور در سال ۱۳۸۶ با تامین اعتبار از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز و قرار شد تا با راه اندازی این طرح برای ۲۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد شود.

,

 

,

در شرایطی که سالانه ۱٫۵ میلیارد یورو ورق فولاد وارد کشور می شود بهره برداری از این پروژه ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور در ایجاد تولید و اشتغال، که حدود 15 هزار نفر به صورت مستفیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد تاثیر فراوانی بر حل معضل بیکاری منطقه دارد، ضمن آنکه قطعات فولادی در صنعت کشتیرانی، ماشین آلات سنگین و همچنین لوله های گاز را بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان در داخل تامین کرد.

,

 

,

پیش از این نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی مدیر عامل معزول بانک ملت را عامل اصلی به تعویق افتادن پروژه فولاد رخ دانست و افزود: فولاد رخ تا اسفند ۹۴ فرصت داشت از خط اعتباری چین استفاده کند؛ اما مدیرعامل معزول بانک ملت با این پروژه بازی کرد و این پروژه از ردیف اعتباری چین خارج شد که با رایزنی های انجام گرفته دوباره به خط اعتباری بازگشت.

,

 

,

سعید باستانی راه اندازی پروژه های صنعتی در منطقه را مستلزم تامین زیر ساخت های لازم شامل؛ گاز، آب و برق دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم منطقه را به یک قطب صنعتی تبدیل کنیم ابتدا نیاز است تا زیر ساخت های لازم را برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران فراهم کنیم تا رغبتی به سرمایه گذاری داشته باشند.

,

 

,

وی افزود: در حال حاضر خط انتقال گاز از دیزباد نیشابور به سمت تربت حیدریه در حال اجراست و با تکمیل این پروژه حداقل منطقه تربت حیدریه تا 50 سال آینده نیاز به گاز حتی در بخش صنعتی نخواهد داشت.

,

 

,

مدیرعامل فولاد رخ نیز گفت: برای پروژه فولاد رخ تربت حیدریه نزدیک به یک میلیارد یورو سرمایه گذاری در نظر گرفته شده، که تاکنون در چنین سطحی برای فولاد سرمایه گذاری نشده، به علاوه آنکه محصول این کارخانه یک کالای استراتژیک است که نسبت به میلگرد، نبشی و تیرآهن ضروری تر به شمار می رود.

,

 

,

قصه پر غصه صنعت فولاد در تربت حیدریه وقتی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم این منطقه در مجاورت معادن فراوان سنگان خواف موقعیت مناسبی برای تولید فراوردهای های صنعتی فولاد دارد و با توجه به کمبود آب در شهرستان خواف و همچنین بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب تربت حیدریه، می توان بنحو مقتضی روی این پروژه سرمایه گذاری کرد.

,

 

,

این درحالی است که 10 سال گذشته دو پروژه دیگر فولاد همزمان توسط بنیاد مستضعفان و بانک ملی در جنوب شرقی تربت حیدریه بر زمین زده شده و مسئولان آن تنها به تاسیس بخش اداری و خرید منابع آب و محصور کردن هکتارهای زمین اکتفا کردند.

,

 

,

بیمارستان 270 تختخوابی امام حسین(ع) و وعده های معاون وزیر راه

, بیمارستان 270 تختخوابی امام حسین(ع) و وعده های معاون وزیر راه,

 

,


راه اندازی بیمارستان 270 تختخوابی امام حسین(ع) یکی دیگر از پروژه های مورد نیاز منطقه است که با توجه به تحت پوشش قرار دادن حدود 400 هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان، بهره برداری از این پروژه به عنوان قطب درمانی جنوب خراسان رضوی می تواند به حدود نیم میلون نفر در این منطقه خدمات درمانی- آموزشی ارائه کند.

, ,
,

 

,

بیمارستان امام حسین(ع) تربت حیدریه در۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیربنای ۱۷۰۰ متر کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن بطور رسمی از سال ۱۳۹۰ با مدیریت وزارت راه و شهرسازی آغاز شد که همچنان با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد از پروژه های مهم و اولویت دار تربت حیدریه محسوب می شود.

,

 

,

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی که این مسئولیت را در دولتهای دهم، یازدهم و دوازدهم داشته و دارد، در آخرین بازدید خود از این پروژه در تاریخ 19 مهر امسال بلاخره در آخرین وعده نهایی خود از بهره برداری این بیمارستان تا پایان تابستان 97 خبر داد.

,


جعفر علیزاده بیان کرده بود امسال ۳۰۰ میلیارد ریال برای اتمام این پروژه اختصاص داده شده وعلاوه بر این سعی خواهد شد تا از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ این اعتبارات را افزایش داده تا ۱۵۰ نفر نیروی در حال کار را به ۲۰۰ نفر ارتقاء داده و تا پایان سال مالی ۹۶ مقارن با پایان تابستان ۹۷ شاهد افتتاح این مرکز درمانی باشیم.

,
,

 

,


با راه اندازی این بیمارستان، تربت حیدریه به عنوان قطب درمانی جنوب خراسان رضوی می تواند به حدود نیم میلیون نفر خدمات ارائه کند و حالا باید دید که آخرین وعده معاون وزیر راه در خصوص این بیمارستان محققق خواهد شد یا اینکه......

, ,
,


با بهره برداری این بیمارستان برخی گمانه زنی ها در خصوص مشکل تامین پزشک و پرستار برای این مرکز درمانی بزرگ مطرح بود که الهه ارمی، رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دراین خصوص اظهار داشت: قبل از راه اندازی هر پروژه درمانی دانشگاه علوم پزشکی موظف به تکمیل چارت سازمانی و پرسنلی است، بنابراین با بهره برداری از این پروژه مشکلی برای تامین نیرو نخواهیم داشت.

,
,


مردم و هنرمندان تربت حیدریه چشم انتظار روبان برای مجتمع فرهنگی- هنری پیشکوه

,
, مردم و هنرمندان تربت حیدریه چشم انتظار روبان برای مجتمع فرهنگی- هنری پیشکوه,


,
, ,

شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه به عنوان چهارمین شهر بزرگ خراسان رضوی از فقدان یک مجتمع فرهنگی- هنری برای مردم و هنرمندان خود رنج می برد و این در حالی است که شهرهای اطراف این شهرستان حتی با جمعیت کمتر حداقل از دو مجتمع فرهنگی نیز برخوردار است و این در شان مردمی که 43 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سرود پیروزی را سر دادند، نیست.

,


از برگزیدگان در عرصه سینما و تلویزیون گرفته تا هنرمندان عکاس و تئاتر و موسیقی که همه بیانگر استعداد فراوان این دیار در خلق هنرنمایی در حوزه های مختلف هنری است و متاسفانه تاکنون مکانی برای فعالیت های خود نداشتند و مکانهای فعلی یا اجاره ای و یا شایسته حوزه فرهنگ و هنر نیست.

,
,

 

,

فقدان یک سالن اختصاصی سینما برای مردم زعفرانی ترین شهر جهان معضل دیگری در عرصه فرهنگ و هنر است که مسئولان با رایزنی ها فراوان بلاخره تالار آمفی تئاتر اندیشه فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبدیل به سالن سینما کرده؛ اما با ظرفیت 200 نفری خود نتوانسته رضایت مردم را به همراه داشته باشد به خصوص آنکه اکران برخی فیلمها با استقبال گسترده مردم مواجه است.

,

 

,

عملیات اجرایی تنها مجتمع فرهنگی- هنری تربت حیدریه سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع در منطقه گردشگری پیشکوه آغاز و قرار شد در مدت دو سال این پروژه به بهره برداری برسد؛ اما با گذشت ۱۰ سال از آن، این پروژه نیمه تمام همچنان به آینه دق برای هنرمندان و مردم تربت حیدریه تبدیل شده است.

,

 

,

در نهایت و بعد از گذشت 10 سال از کلنگ زنی این پروژه با رایزنی های مسئولان ارشد شهرستان امسال 13 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده و روزنه های امید را به دل مردم و هنرمندان این خطه روشن کرده، هر چند تکمیل نهایی این پروژه نیازمند 50 میلیارد ریال اعتباراست.

,


طبق وعده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه پیمانکار پروژه از آبان امسال کار خود را آغاز کرده و امید می رود تا فاز نخست آن تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

,
,

 

,

محمدحسن زاده گفت: مجتمع در قالب دو ساختمان اداری و هنری تعریف شده و در حال ساخت است که دارای دو طبقه و شامل بخش اداری، سالن نمایش، کارگاه های آموزشی، دفاتر انجمن های ۱۲ گانه فرهنگی، هنری و قرآنی، نگارخانه، کتابخانه تخصصی و آرشیوهای مرتبط است.

,

 

,

وی سهم بودجه فرهنگی تربت حیدریه  را تنها هشت میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ باید بین دو هزار نفر فعال عرصه فرهنگ و هنر توزیع شود.

,

 

,

نیروگاه 500 مگاواتی راشد بعد از گذشت 9 سال همچنان بلاتکلیف

, نیروگاه 500 مگاواتی راشد بعد از گذشت 9 سال همچنان بلاتکلیف,

 

,


نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مکاواتی راشد تربت حیدریه که قرار بود برق مورد نیاز صنعت منطقه از جمله فولادهای سه گانه را تامین کند ازجمله پروژه های دور دوم سفر ریاست جمهوری دولت نهم به استان خراسان رضوی است، که درابتدای سال ۸۷ کلنگ آن به زمین زده شد، این پروژه که قرار بود ظرف مدت سه سال وارد مدار شود، به دلیل مشکلات مالی ازپیشرفت قابل توجهی برخوردار نیست.

, ,
,

 

,

عملیات اجرایی این پروژه در 16 شهریور 93 با حضور وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد و قرار بود ظرف مدت سه سال وارد مدار شود که احداث آن به دلیل زمانبر بودن مراحل پذیرش در بانک و گشایش اعتبارات صندوق توسعه ملی همچنان به تاخیر افتاده است.

,

 

,

نماینده مردم تربت حیدریه در این خصوص می افزاید: اگر قرار باشد پروژه فولاد رخ راه اندازی شود نیاز به ۳۸۰ مگاوات برق داریم و حتی اگر به دنبال صنایع کوچک و متوسط هم باشیم عملا با کمبود برق مواجه هستیم و این پتانسیل بسیار خوبی برای رفع مشکل زیر ساخت ها در این حوزه است.

,

 

,

سعید باستانی گفت: برای این پروژه 215 میلیون دلار معادل 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم و امیدواریم بتوانیم با راه اندازی این پروژه منطقه تربت حیدریه را به مانند خط انتقال گاز از دیزباد به لحاظ تامین برق لازم نیز بی نیاز کنیم.

,

 

,

وی افزود: برای ایجاد هشت صنعت بزرگ در حال رایزنی با سرمایه گذاران هستیم و در حال حاضر 170 میلیون یورو معادل 600 میلیارد تومان برای فاز نخست فولاد در رخ، اعتبار در نظر گرفتیم.

,

 

,

باستانی گفت: اینجا گلایه خود را از برخی ادارات اعلام می کنم، زیرا برخی سرمایه گذاران از ادارات ناراضی خارج می شوند که باید این معضل برطرف شود.

,

 

,

بافت فرسود و مدیریت فرسوده و اشتهای سیری ناپذیر بانک شهر

, بافت فرسود و مدیریت فرسوده و اشتهای سیری ناپذیر بانک شهر,


بافت فرسوده تربت حیدریه در خیابان آیت الله طالقانی بلای جان مدیریت شهری شده و بانک شهر نیز با تسهیلاتی که به شورای سوم شهر برای اجرای آن پرداخت کرده همچنان بدش نمی آید این پروژه بر زمین مانده برایش سود دهی آن هم از جنس دیرکرد در پرداخت ها داشته باشد.

, ,
,

 

,

معضلی که اکنون برای شهر تربت حیدریه، 95 میلیارد تومان بدهی بالا آورده و مدیران شهری همچنان این کلاف سر در گم را با عناوینی به هم گره می زنند تا شاید برای آن تدبیری اتخاذ شود.

,

 

,

بافت فرسوده واقع در خیابان آیت الله طالقانی یکی از مناطق قدیمی در محدوده میدان مرکزی واقع شده که طبق مصوبه شورای شهر سوم، عملیات اجرایی پروژه تخریب و نوسازی فاز نخست آن در حدود ۱۰ هکتار با خرید و تملک اراضی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

,

, ,

این سناریوی تاسف بار سوء مدیریت، همچنان در دوره چهار و پنجم هم به عنوان بزرگترین معضل شهر تربت حیدریه حکمفرماست و علی رغم رایزنی های متعدد اعضا و همچنین تلاش برای تسویه بدهی، متاسفانه در پایان دوره چهارم بر حجم این بدهی افزوده شد بطوریکه اگر بانک شهر در حق مردم تربت حیدریه لطف و مساعدت کند( که احتمال آن بسیار ضعیف است) در حال حاضر بدهی ۵۳ میلیارد تومانی به 95 میلیارد تومان رسیده و در غیر اینصورت بیش از ۱۰۰ میلیار تومان مدیریت شهری به بانک شهر بدهکار خواهد بود.

,

 

,

رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: حدود هشت سال است که پروژه بافت فرسوده این شهر به دلیل مشکلات در حوزه مدیریتی فریز شده و با توجه به مراجعات مکرر شهروندان، شورای چهارم تصمیم گرفت این پروژه را از حالت فریز خارج کرده و با ارائه طرح و نقشه های موجود شهروندان اقدام به خرید و فروش و ساخت و ساز کنند، زیرا تنها راه نجات بافت فرسوده در مشارکت های مردمی است.

,

 

,

نادر سلیمانی تصریح کرد: مساحت بافت فرسوده دارای طرح در فاز نخست حدود ۱۰ هکتار است که سه هکتار آن تاکنون توسط شهرداری، شرکت زعفرانیه و شرکت مادر تخصصی شرق تملک شده است.

,

 

,

هر چند هنوز چندین پروژه دیگر وجود دارد و ما مجالی در این گزارش برای پرداختن به آن ندیدیم؛ اما این پنج طرح عمرانی تربت حیدریه به عنوان مهمترین پروژه هایی است که مردم زعفرانی ترین شهر جهان حدود 10 سال است همچنان چشم انتظارند تا با افتتاح هر کدام بخشی از مشکلات حوزه اقتصادی، فرهنگی و درمانی خود را نیز برطرف کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه