اخبار داغ

کارگردان نمایش «مانوس» در گفت‌وگویی:

مخاطب «مانوس» همه مردم دنیا هستند/برخی کمپانی‌های خارجی با پناهندگان تئاتر کار می‌کنند

مخاطب «مانوس» همه مردم دنیا هستند/برخی کمپانی‌های خارجی با پناهندگان تئاتر کار می‌کنند
نازنین سهامی‌زاده، کارگردان نمایش مانوس گفت: با توجه به اینکه مخاطب نمایش مانوس بین‌المللی هستند و همه مردم لازم است درباره معضلات مهاجرت در دنیا آگاهی داشته باشند، تلاش داریم این نمایش را در کشورهای مختلف به صحنه ببریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش مانوس به کارگردانی نازنین سهامی زاده و نویسندگی لیلا حکمت نیا و کیوان سررشته چندی پیش در تهران اجرای عموم رفت و مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفت. این نمایش که درباره مهاجرانی است که به قصد استرالیا کشورهای مختلف را ترک می‌کنند و هر یک به نوعی در جزیره مانوس تبعید شده و زندگی سخت همراه با شکنجه روحی و جسمی را می‌گذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نمایش مانوس با تکیه بر ساختار تئاتر مستند و خاطرات بهروز بوچانی روی صحنه رفته است و بدون هیچ دخل و تصرفی حاصل مصاحبه با افراد حقیقی داخل کمپ‌های مانوس و نائورو است و تئاتر ورباتیم است. تحقیقات مانوس از یک تیتر خبر, در ذهن کارگردان آغاز شد.

,

این نمایش پس از اجرا در ایران در دیگر کشورها و همینطور جشنواره فجر سی و ششم اجرا شد. به منظور صحبت درباره این نمایش با نازنین سهامی‌زاده به گفت وگو نشستیم:

,

*ابتدا درباره بن مایه مانوس توضیحی می‌دهید؟

, *ابتدا درباره بن مایه مانوس توضیحی می‌دهید؟,

این نمایش درباره فشار و تنهایی بر انحصار زندانی شده در کمپ پناهجویان مانوس جزیره‌ای در نزدیکی استرالیا است. زندانی‌هایی که زندگی‌شان در چرخه وحشتناک روتین و سختی و فشار و شکنجه و بی غذایی و هزار مشکل دیگر افتاده است. بازگشت به گذشته تنهایی آن را بیشتر می‌کند تا آنها را به ویرانی و خودکشی و مرگ می‌رساند. دراین نمایش سفر به تاریکی درونی این افراد صورت گرفته از ناخودآگاه تلخ آنها به واقعیت‌های شوم درباره پناهندگان دراین کار می‌رسیم.

,

مهاجرت همیشه برای من یک دغدغه بود اما زمانی که مستنداتی درباره مهاجران مانوس خواندم عزمم جزم شد تا اینکار را به صحنه ببرم و البته به شیوه مستند چرا که احساس کردم با کار مستند بهتر می‌توانم حرفم را منتقل کنم.

,

,

, ,

* آیا بین اجرای عموم و اجرای جشنواره فجر این نمایش، تفاوت زیادی وجود داشت؟

, * آیا بین اجرای عموم و اجرای جشنواره فجر این نمایش، تفاوت زیادی وجود داشت؟,

خیر تنها چند نفر تغییر بازیگر داشتیم.

,

*با توجه به استقبالی که از کار شد، قرار است باز هم اجرای عموم داشته باشید؟

, *با توجه به استقبالی که از کار شد، قرار است باز هم اجرای عموم داشته باشید؟,

مانوس این روزها مشغول اجراهای خارج از ایران است، ما پس از جشنواره فجر در جشنواره هند اجرا داشتیم، آنجا هم خوب کار دیده شد و به چند فستیوال دیگر هم دعوت شدیم.

,

خیلی‌ها مثل شما از  ما می‌پرسند که باز هم اجرای عموم داریم یا خیر که البته به نظر من هم لازم است چون خیلی‌ها فرصت دیدن کار را پیدا نکردند و این روزها منتظر اجرای کار هستند اما به دلیل درگیری که برای اجراهای بین المللی داریم و با توجه به اینکه کار هم حرف جهانی می‌زند و از یک معضل بین المللی رنج می‌برد، ترجیح‌مان این است که برنامه‌ریزی فعلا برای کشورهایی داشته باشیم که درگیر این مشکل هستند.

,

در نتیجه من فکر می‌کنم کل بهار و اوایل تابستان را درگیر اجراهای بین‌الملل باشیم بعد از آن امیدوارم اگر موقعیت خوبی شد و بچه‌های گروه هم توانستند حتما اجرای عموم خواهیم داشت.

,

*بازخوردی که از نمایشی مثل مانوس در ایران صورت گرفته خیلی خوب بود مردم خیلی‌ها آگاهی کافی از این معضل نداشتند و هم متأثر شده و هم آگاهی‌شان زیاد می‌شود خارج از ایران عکس العمل و استقبال مردم از کار چطور است آیا این آگاهی افزایی تأثیری در روند این اتفاق در دنیا دارد؟

, *بازخوردی که از نمایشی مثل مانوس در ایران صورت گرفته خیلی خوب بود مردم خیلی‌ها آگاهی کافی از این معضل نداشتند و هم متأثر شده و هم آگاهی‌شان زیاد می‌شود خارج از ایران عکس العمل و استقبال مردم از کار چطور است آیا این آگاهی افزایی تأثیری در روند این اتفاق در دنیا دارد؟,

در خارج از ایران بازخوردهای عجیب و جالبی من از این کار گرفتم مثلا اجرایی که ما در بنگلادش داشتیم، با توجه به اینکه آن زمان شروع درگیری‌های پناهندگان میانمار بود و بنگلادش هم درگیر این ماجرا شده بود اما آدم‌ها از این ماجرا بی خبر بودند. خیلی کسانی که در میانمار زندگی می‌کنند به مانوس مهاجرت کرده بودند و بنگلادش هم پر از آدم‌های میانماری شده بود. خیلی از مردم بنگلادش نمی‌دانستند پناهندگانی که به کشور آنها رجوع کرده‌اند دچار چه مشکلاتی هستند حتی خیلی از کشور خودشان به استرالیا رفته و دوباره بازگردانده شدند.

,

در بنگلادش بازخوردها خیلی خوب بود، تماشاگران به ما می‌گفتند اصلا چنین چیزی را نمی‌دانستند، اثری که این نمایش در آن مقیاس گذاشت، این بود که نگاهشان به مسئله پناهنده عوض شد. آنها خودشان با پناهندگی میانماری‌ها روبه رو بودند و می‌گفتند ما در مضیقه هستیم چطور پذیرای این همه آدم میانماری باشیم؟ خیلی‌ از بنگلادشی‌ها با این پدیده مخالف بودند اما من با چند نفر که صحبت کردم می‌گفتند که تازه فهمیده‌اند پناهندگی چه پدیده عجیب و دردناکی است و قطعا رفتارشان تغییر خواهد کرد.

,

در جشنواره هند که تخصصی تر بود و تعداد کشورهای بیشتری کار آورده بودند آدم‌هایی حضور داشتند که درباره این ماجرا حرف زده بودند ، مثلا یک کارگردان اسپانیایی درباره مهاجران کار داشت او می‌گفت من راجع به نائورو یک تئاتر خیابانی کار کردم و البته برایش عجیب و جذاب بود که چیزی درباره مانوس نمی‌دانست و حتی مستند هم کار نکرده بود و از اخبار یک تئاتر خیابانی کار کرده بود و برایش جالب بود که آدم‌های آنجا چطور زندگی می‌کنند.

,

مثلا یک کمپانی‌هایی بودند که با پناهندگان تئاتر کار می‌کنند من خیلی مواجه شدم با تهیه کنندگان و کمپانی‌های بزرگی مثل لندن درخواست اجرا داشتم آنها کسانی بودند که با پناهندگان کار می‌کنند و خیلی برایشان جالب بود که می خواستند که اگر می شود این تئاتر را با خود پناهندگان کار کنیم اتفاقات خیلی عجیبی دراین سفرها برایمان پیش آمد که بازخوردهای واقعی و ملموسی دیدم که خسته‌گی ما را از بین می‌برد و امیدوارم که ادامه پیدا کند.

,

*درباره نحوه نورپردازی کار هم توضیح می‌دهید؟

, *درباره نحوه نورپردازی کار هم توضیح می‌دهید؟,

بله نورپردازی در صحنه‌های مختلف متفاوت بود بنابراین تبادل نور را دراین کار شاهد هستیم. در صحنه اول هم نور فالو داشتیم به دلیل اینکه تداعی گر نور فانوس دریایی باشد که بر کشتی پناهجویان تابیده می‌شود.

,

*برنامه‌تان برای اجراهای سال آتی در چه کشورهایی خواهد بود؟

, *برنامه‌تان برای اجراهای سال آتی در چه کشورهایی خواهد بود؟,

برای سال بعد فعلا جایی از پیش تعیین شده‌ نیست اما احتمال لندن وجود دارد که در حال پیگیری هستیم یعنی زودترین کار در  لندن از طریق اجرای همین کمپانی که درباره‌اش صحبت کردم با پناهندگان کار می‌‌کند خواهد بود.

,

* کار مانوس تهیه کننده دارد؟

, * کار مانوس تهیه کننده دارد؟,

خیر کار ما تهیه کننده ندارد و هزینه‌ها را هم خیلی سخت تأمین می‌کنیم. البته فستیوال‌هایی که می‌رویم خودشان هزینه را تأمین می‌کنند به استثنای بلیت. اجرای مانوس به جایی رسیده که برای همه اعضای گروه ماجرا رسالتی شده حتی شده با سختی و هزینه کم تا صدایمان به کل دنیا برسد یا مثلا کاری که از نظر خودمان برایش وقت و انرژی گذاشتیم به ثمری برسد تا به حال که با کمک خدا جلو رفتیم تا بعدش هم خدا خودش کمک می‌کند.

,

*چه کارهای دیگری در کنار این کار در دست دارید؟

, *چه کارهای دیگری در کنار این کار در دست دارید؟,

در حال حاضر من خودم درگیر دو پروژه جدید هستم که یکی کار مستند و طولانی است، چند سالی زمان خواهد برد.

,

این هم پروژه سنگینی است که به یک موضوع اجتماعی می‌پردازد و بعد هم کار دیگری را شروع خواهم کرد اما هنوز تاریخش قطعی نیست،  فقط این را می‌دانم که ا در سال آینده اجرا می‌شود. هر دو این کارها را خودم کارگردانی خواهم کرد، منتها چون هنوز مشخص نیستند بهتر است درباره‌اش صحبت نکنم الان مشغول نگارش متن این کار هستم و برای کار دوم هم در حال انتخاب مکان نمایش هستیم تا آن را برای سال آتی به صحنه ببریم سال آینده عنوان این کار را اعلام می‌کنم.

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه