اخبار داغ

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر آذربایجان غربی:

کشف بیش از ۳۲۱ میلیون ریال داروی قاچاق در ۹ ماهه نخست سال/ پرونده ۱۰ عطاری به مراجع قضایی ارجاع شده است

کشف بیش از ۳۲۱ میلیون ریال داروی قاچاق در ۹ ماهه نخست سال/ پرونده ۱۰ عطاری به مراجع قضایی ارجاع شده است
مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر آذربایجان غربی گفت: در سال جاری حدود ۱۰ عطاری به مراجع قضایی ارجاع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، داروخانه یا دواخانه محلی برای فروش دارو بوده و عرضهٔ دارو و وسایل بهداشتی در داروخانه‌ها رایج بوده است و در صورتی‌ که داروی مورد نیاز خطرناک باشد یا استفاده از آن نیاز به نظر پزشک داشته باشد، داروخانه حتماً از مشتری نسخه پزشک را درخواست می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

یک داروساز که به آن مسئول فنی داروخانه گفته می‌شود همواره در داروخانه حضور دارد و چگونگی مصرف دارو، عوارض جانبی و موارد دیگر را برای بیمار توضیح می‌دهد.

,

در راستای اطلاع از تعداد داروخانه ها و نیز فروش داروهای عطاری با لعیا صدیق راد مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید:

,

* تعداد داروخانه های مجاز سطح استان را بفرمائید و آیا داروخانه های غیرمجاز نیز در سطح استان شناسایی شده است یا خیر و چه برخوردی با داروخانه های غیر مجاز می شود؟

, * تعداد داروخانه های مجاز سطح استان را بفرمائید و آیا داروخانه های غیرمجاز نیز در سطح استان شناسایی شده است یا خیر و چه برخوردی با داروخانه های غیر مجاز می شود؟,

تعداد ۴۰۰ باب داروخانه مجاز در سطح استان و پس از اخذ مجوز در حال فعالیت می‌باشند.

,

عرضه دارویی که فاقد مجوز از معاونت غذا و دارو باشد غیرمجاز بوده و طبق قانون با فرد متخلف برخورد خواهد شد و محل بالافاصله تعطیل و به مرجع محترم قضایی معرفی می شود.

,

* در استان چند پرونده تخلفات داروخانه ای به مراکز قضایی ارجاع داده شده است؟ و در سال جاری چند نفر بر اثر مسمومیت دارو جان خود را از دست داده است؟

, * در استان چند پرونده تخلفات داروخانه ای به مراکز قضایی ارجاع داده شده است؟ و در سال جاری چند نفر بر اثر مسمومیت دارو جان خود را از دست داده است؟,

تعداد پرونده های تخلف داروخانه ها که به مرجع قضایی در سال ۱۳۹۶ ارجاع داده شده ۱۵۶ فقره می باشد و در سال جاری یک نفر دچار مسمومیت دارویی شده و خوشبختانه مورد فوتی مبنی بر مسمومیت دارویی در آذربایجان غربی نداشتیم.

,

* آیا فروش دارو بدون نسخه در داروخانه ها پیگرد قضایی دارد یا خیر؟ و چه مجازاتی در انتظار این گونه افراد می باشد؟

, * آیا فروش دارو بدون نسخه در داروخانه ها پیگرد قضایی دارد یا خیر؟ و چه مجازاتی در انتظار این گونه افراد می باشد؟,

فروش داروهای غیر OTC تحت قوانین و مقررات مربوطه بوده و در صورت مشاهده ارائه داروهای غیر OTC که فروش بدون نسخه آنها ممنوع است. برخورد لازم با داروخانه خاطی به عمل آمده و به مراجع قضایی مربوطه معرفی می شوند.

,

* خطر اعتیاد افراد به مصرف مکمل های غیرمجاز را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری را برای جلوگیری افراد به این مواد را پیشنهاد می دهید؟

, * خطر اعتیاد افراد به مصرف مکمل های غیرمجاز را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری را برای جلوگیری افراد به این مواد را پیشنهاد می دهید؟,

مکمل های دارویی در صورتی که از داروخانه و به صورت مجاز تهیه شده باشند هیچ گونه اعتیادی به دنبال نخواهند داشت.

,

ولی مکمل‌های غیرمجاز و تقلبی که در محل هایی غیر از داروخانه به فروش می رسند ممکن است دارای ترکیبات دیگر اعتیادآور باشند که این مواد برای مصرف کننده خطرات جانی فراوان خواهد داشت.

,

* در سال چه میزان داروی غیرمجاز و تقلبی در استان معدوم می شود و افراد چگونه می توانند داروهای قاچاق و تقلبی را از غیرتقلبی تشخیص دهند؟

, * در سال چه میزان داروی غیرمجاز و تقلبی در استان معدوم می شود و افراد چگونه می توانند داروهای قاچاق و تقلبی را از غیرتقلبی تشخیص دهند؟,

در سال ۹۵ به میزان ۴۴ میلیون و ۲۰۴ هزار ریال داروی قاچاق معدوم شده است.

,

بهترین و مطمئن ترین روش تشخیص اصالت داروی مورد نیاز محل خرید آن است و برای اطمینان از سلامت داروی مصرفی باید آن را از داروخانه های سطح شهر خریداری کرد.

,

در خصوص داروها و فرآورده های آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت دارو و کد UID درج شده روی دارو نیز به عنوان روشی کاربردی جهت اطمینان از اصالت دارو به کار می رود.

,

* میزان کشف داروهای قاچاق و تقلبی در استان چقدر است و این رقم نسبت به سال گذشته چگونه است؟

, * میزان کشف داروهای قاچاق و تقلبی در استان چقدر است و این رقم نسبت به سال گذشته چگونه است؟,

در سال ۹۵ به میزان ۳۸۵ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۲۰۰ ریال و در سال ۹۶ تا پایان آذرماه به میزان ۳۲۱ میلیون و ۲۰۲ هزار ریال داروی قاچاق و غیرمجاز کشف شده که مقرر است پس از صدور رای مراجع قضایی برای امحای داروهای قاچاق اقدام کنند.

,

* چرا از فعالیت عطاری های غیر مجاز در استان جلوگیری نمی شود؟

, * چرا از فعالیت عطاری های غیر مجاز در استان جلوگیری نمی شود؟,

نظارت های لازم توسط این معاونت و سایر ارگان های زیربط انجام می گیرد و لذا شهروندان در صورت مشاهده تخلف می­توانند با شماره ۰۴۴۳۲۷۷۲۰۲۳ به این معاونت اعلام کنند و تخلفات صورت گرفته را گزارش دهند.

,

* بر چه اساسی به عطاری ها مجوز فعالیت داده می شود؟ چه تعداد پرونده از تخلفات عطاری ها به مراکز قضایی ارجاع داده شده است؟

, * بر چه اساسی به عطاری ها مجوز فعالیت داده می شود؟ چه تعداد پرونده از تخلفات عطاری ها به مراکز قضایی ارجاع داده شده است؟,

مجوز فعالیت عطاری ها توسط اتحادیه حبوبات فروشان صادر می شود و از این اتحادیه قابل پیگیری است. آمار ارجاع تخلفات باید همزمان از سازمان های دیگری همچون نیروی انتظامی نیز استعلام شود. در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ عطاری از سوی این معاونت به مراجع قضایی ارجاع شده است.

,

* تاکنون چه مقدار عرقیات گیاهی غیرمجاز از عطاری های استان جمع آوری و معدوم شده است؟

, * تاکنون چه مقدار عرقیات گیاهی غیرمجاز از عطاری های استان جمع آوری و معدوم شده است؟,

کنترل عرقیات گیاهی غیرمجاز از عطاری ها جزو وظایف این معاونت نبوده و از سایر ارگان ها از جمله اداره استاندارد می تواند قابل پیگیری باشد.

,

معاونت غذا و دارو در حوزه نظارت بر امور دارو و رسیدگی به عطاری ها در زمینه عدم فروش داروها اعم از گیاهی، شیمیایی، قاچاق و … فعالیت دارد و حوزه نظارت بر مواد غذایی این معاونت بر صدور مجوزهای لازم (گواهی بهداشت/ ساخت/ شناسه/ مسئول فنی) واحدهای تولید عرقیات گیاهی و انجام آزمایشات لازم فعالیت دارد.

,

* فروختن چه داروهایی در عطاری ها غیرقانونی است؟ چگونه با معضل فروش داروهای سقط جنین و ترک اعتیاد در عطاری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید؟

, * فروختن چه داروهایی در عطاری ها غیرقانونی است؟ چگونه با معضل فروش داروهای سقط جنین و ترک اعتیاد در عطاری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید؟,

فروش تمامی داروها از جمله گیاهی توسط عطاری ها ممنوع می باشد و عطاری ها صرفا می توانند قسمت­ هایی از گیاه مانند برگ، ریشه، گل و سایر قسمت های گیاه را عرضه کنند.

,

نیروی انتظامی با همکاری اماکن، پلیس مبارزه با مواد مخدر و انجام بازدیدهای منظم دوره‌ای و ایجاد فرهنگ عدم خرید از عطاری‌ها را در دستور کار خود دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه