اخبار داغ

مرثیه‌ای برای یک رویا!

ارکستر الوند همدان به دلیل سهل انگاری در خاموشی به سر می برد

ارکستر الوند همدان به دلیل سهل انگاری در خاموشی به سر می برد
موسس و سرمایه‌گذار ارکستر الوند همدان گفت: سوء مدیریت‌ها، دخالت‎های بی‌مورد برخی اعضا، سهل انگاری‌های من (به‌عنوان سرمایه‌گذار) و همچنین نبود مخاطب، باعث شد تا متاسفانه خیلی زود چراغ این ارکستر خاموش شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ ارکستر الوند با تلاشی وصف ناپذیر و بودجه شخصی و همت هنرمندان و نوازندگان اش تاسیس و موجب خرسندی جامعه هنری همدان و حتی سایر شهرها شد. مردم نیز از شنیدن چنین خبری با تحسین این حرکت درست و مهم، به دیدن و شنیدن آثار فاخر ارکستری دلخوش و امیدوار شدند که این موضوع موجب شعف مسوولان و متولیان هنر شد. اما چندین ماه است که این ارکستر در تعطیلی به سر می‌برد و این پرسش در میان مردم و جامعه هنری، دست به دست می‌چرخد که علت تعطیلی و عدم فعالیت این ارکستر چیست!؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

به منظور پیگیری و دریافت پاسخ این سوال و همچنین اطلاع از چگونگی و نحوه تشکیل ارکستر الوند همدان، گفت‌و‌گویی با " نوین خوش‌نوا " موسس و سرمایه‌گذار این ارکستر داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

,

 

,

*عدم مدیریت مناسب یکی از دلایل اصلی خاموش شدن چراغ ارکستر الوند همدان بود

, *عدم مدیریت مناسب یکی از دلایل اصلی خاموش شدن چراغ ارکستر الوند همدان بود, *عدم مدیریت مناسب یکی از دلایل اصلی خاموش شدن چراغ ارکستر الوند همدان بود,

وی در ابتدا در مورد چگونگی تشکیل این ارکستر اظهارکرد: تقریباَ بعد از کنسرت‌هایی که در سال 91 باتفاق تعدادی از هنرمندان کشور و آقای حسین زندی در پاریس داشتیم، با اصرار ایشان (زندی) قراری گذاشتیم که با سرمایه‌گذاری بنده، گروهی از نوازندگان همدان را جمع کرده و ارکستر سنتی را تشکیل دهیم.

,

 

,

خوش‌نوا گفت: پس از آن و با ارائه فراخوان و تجمیع نوازندگان، تمرینات خود را شروع کردیم و حدوداَ یکسال تمرین داشتیم و این امر هرچند همراه با افت و خیزهای فراوانی هم بود وحتی یکی دوباره هم به تعطیلی کامل رسید، اما بر سر عهدی که با بچه‌های گروه داشتم، مصمم بودم که این گروه حتماَ بروی سِن برود و در نهایت هم با اجرایی که در ایام دهه فجر سال 93 داشتیم، این اتفاق افتاد.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: در ادامه و پیرو پیگیری و تعهد اخلاقی که داشتم، چند اجرای خوب دیگر هم در همدان و کرمانشاه داشتیم، اما سپس و با توجه به مشکلات فراوان پیش آمده که البته در حین تمرینات هم وجود داشت، این ارکستر تضعیف و در نهایت هم خاموش شد.

,

 

,

این هنرمند خوش‌ذوق که در سال ۱۳۶۷ موفق به اخذ درجه ممتاز هنری از انجمن خوشنویسان ایران نیز شده است؛ عدم مدیریت مناسب را یکی از دلایل اصلی خاموش شدن چراغ ارکستر الوند همدان عنوان کرده وگفت: فردی که در رأس مدیریت و رهبری گروه قرار داشت ( علی رغم سابقه 30 ساله رفاقت و همکاری با بنده) متاسفانه آن‌طور که از ایشان انتظار می‌رفت، نتوانست گروه و ارکستر را مدیریت و رهبری کند.

,

 

,

وی افزود: از طرفی دیگر مخاطب کافی در همدان نبود. یعنی برای یکی از اجراهای ارکستر چیزی حدود یک سانس بلیت فروختیم و این برای ارکستری با حدود 40 نوازنده که چند نفر از آنها حتی ساکن همدان هم نبودند و حضورشان در این شهر برای ما همراه با هزینه‌های مالی نیز بود، بسیار فقیرانه بود.  

,

 

,

اولین و جوان‌ترین عضو شورای انجمن موسیقی همدان در بدو تاسیس آن در سال ۱۳۷۴ ادامه داد: البته در این بین چند تن از اعضا و نوازنده‌ها هم، چندان با مجموعه ما همخوان نبودند و علی‌رغم اینکه حضور آنها با هزینه زیادی برای ما همراه بود، اما آنان با ایجاد حواشی باعث ایجاد مسائلی هم شدند. لذا همه این عوامل دست به دست هم داد تا  ارکستر ما حال خوشی نداشته باشد و در نهایت هم از هم پاشید.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد وقت در این زمینه با ما همکاری لازم از جمله در اختیار قرارداد مکان تمرین و یا تامین اجرای جنبی که باعث شد تاحدودی هزینه‌ها هم جبران شود، داشت. ادامه داد: اینکه مسوولان فقط مکان تمرین یا سالن اجرا در اختیار گروه بگذارند، کفایت نکرده و نیازمند حمایت‌های مالی و پرداخت‌های مستمر به اعضای گروه است.

,

 

,

وی افزود: اما پس از چند ماه با جلسه‌ای که مجدداَ با آقای زندی و دوستان داشتیم، خواستار این شدیم که  مجدداَ گروه را احیا کنیم، اما دوستان به دلایلی که بیشتر هم شخصی بود، راضی به همکاری با ما نشدند و از آن زمان تاکنون اگر چه جلسات دیگری هم با برخی دوستان در این زمینه داشته‌ایم، اما  البته هنوز بنده به این یقین نرسیده‌ام که این ارکستر می‌تواند ارکستری دائمی، پابرجا و قابل قبول باشد.

,

 

,

*وجود ارکسترهای موسیقی یکی از شاخصه‌های بسیار مهم و مناسب فرهنگی هر شهری است

, *وجود ارکسترهای موسیقی یکی از شاخصه‌های بسیار مهم و مناسب فرهنگی هر شهری است, *وجود ارکسترهای موسیقی یکی از شاخصه‌های بسیار مهم و مناسب فرهنگی هر شهری است,

خوش نوا که متولد ۱۳۵۰در همدان بوده و فعالیت هنری خود را  از 12 سالگی و با آواز و قرائت آغاز کرده است؛ گفت: وجود ارکسترهای موسیقی یکی از شاخصه‌های بسیار مهم و مناسب فرهنگی هر شهری است و زمانیکه ما ارکستر الوند را شروع کردیم شاید فقط شهرهایی مثل تبریز و احتمالاَ هم یکی از شهرهای شمال چنین ارکستری داشتند، اما اگر چه کار ما بیشتر برحسب علاقه بود و در روزهای اوج ارکستر و حین اجراهای آن حتی در پشت صحنه اشک می‌ریختیم، اما سوء مدیریت‌ها، دخالت‎های بی مورد برخی اعضا، سهل انگاری‌های من (به‌عنوان سرمایه‌گذار) و از همه مهمتر نبود مخاطب ، باعث شد تا متاسفانه خیلی زود آن را از دست بدهیم.

,

 

,

وی اظهارکرد: در شروع کار ارکستر الوند، بنده و سپس به اتفاق آقای سروش مرادی، خواننده و سرمایه‌گذار بودیم که در ابتدا مجموعاَ (دونفری)  حدود 10 میلیون تومان هزینه کردیم که در آن زمان سرمایه‌ای مناسب و ایده عال بود اما بجز مبلغ اندکی مابقی آن برنگشت و درآمدی هم که کنسرت داشت را برای گروه و اعضا هزینه کردیم که البته در مورد این سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها هیچ‌گونه ادعا و اعتراضی ندارم.  

,

 

,

موسس ارکستر الوند همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ارکستر و تاثیر آن بر فرهنگ موسیقی،گفت: ارکستر؛ انتها و نهایت رشد موسیقی یک جامعه، شهر یا سازمان است لذا وجود ارکستر در هر شهری بیانگر حیات و جاری و ساری بودن موسیقی در آن شهر و مقبول بودن آن است.  

,

 

,

وی با تاکید براینکه اصلی‎ترین فاکتور در تداوم ارکسترها،گروه‌ها وجامعه موسیقی، وجود مخاطب است، افزود: در تجربه ارکستر الوند این حرکت تنها از طرف جامعه موسیقی همدان بود و مخاطب عمومی این همفکری و همکاری را نداشتند، البته شاید هم عمر ارکستر کوتاه بود و فرصت ایجاد این هماهنگی بوجود نیامد. بنابراین باید طوری فرهنگ‌سازی، حمایت و پشتیبانی شود که هزینه دیدن و شنیدن ارکستر برای مخاطب زیاد نباشد.

,

 

,

خوش‌نوا که اولین کنسرت عمومی خود را در سال 1372 با ارکستر سینا به سرپرستی جمشید منطقی انجام داده است؛گفت: متاسفانه در همدان فرهنگ موسیقی حداقل برای دیدن کنسرت چندان رشد نکرده و اگر هم هست همشهری‌های ما ترجیح می‌دهند که برای اجراهای هنرمندان سرشناس و غیر بومی به سالن‌ها بروند و برای گروه‌های همدانی هزینه‌ای نمی‌کنند در حالیکه ما خواننده و گروه‌های خیلی خوبی داریم که در شهر خودشان شناخته شده نیستند، اما در شهرها و استان‌های دیگر مورد استقبال و توجه هنردوستان قرار می‌گیرند.

,

 

,

*هر روز شاهد کاهش مخاطبان ارکستر و کنسرت‌ها در همدان هستیم

, *هر روز شاهد کاهش مخاطبان ارکستر و کنسرت‌ها در همدان هستیم, *هر روز شاهد کاهش مخاطبان ارکستر و کنسرت‌ها در همدان هستیم,

وی که در ۱۷ سالگی به عنوان تک‌خوان برتر استان انتخاب شده است؛  با بیان اینکه متاسفانه هر روز شاهد کاهش مخاطبان ارکستر و کنسرت‌ها در همدان هستیم، افزود: این اتفاق در گذشته کاملاَ برعکس بود و مثلاَ در سال 72  با گروه موسیقی سینا و به‌منظور حمایت از بیماران کلیوی سه شب با حداکثر جمعیت اجرای کنسرت داشتیم، بطوری‌که حتی پای سِن هم تماشاچیان نشسته بودند و این اجرا همچنان تمدید هم شد. اما امروز ببینید که کنسرت‌هایی حتی با 30 نوازنده در همدان با چند نفر مخاطب برگزار می‌شود؟

,

 

,

این نوازنده عود و بربت دلیل اصلی این امر را تضعیف فرهنگ موسیقی در کشور دانسته و گفت: البته این مشکل در همدان حادتر است و اگر در سال‌های اخیر با افزایش آموزشگاه‌ها، هنرجویان، اساتید و تحصیل کرده‌های موسیقی مواجه بوده‌ایم اما مخاطب ما در حال کاهش است که باتوجه به مشکلات اقتصادی جامعه، شاید بالارفتن قیمت بلیت کنسرت‌ها که ناشی از افزایش هزینه‌های گروه و اجراهاست، یکی از علت‌های آن باشد.

,

 

,

, ,

 

,

خوش‌نوا که سابقه ضبط آلبوم موسیقی با اعضا ارکستر ملی را نیز در کارنامه هنری خود دارد، در پایان با بیان اینکه ارکستر خوبی داشتیم و جزء انگشت شمارهای کشور بودیم که پا در این راه گذاشتیم، تصریح کرد: اگر چه تامین هزینه‌های یک ارکستر با 40 نفر نوازنده، قطعاَ از توان شخصی خارج بوده و نیاز به حمایت‌های دولتی دارد، اما همچنان به‌‌عنوان سرمایه‌گذار و حتی خواننده، علاقه‌مند به فعالیت و تشکیل ارکستر هستم البته باید در شرایطی مناسب و حتماَ روند رو به رشد و موفقی داشته باشد.

,

 

,

*حرکت ارکستر الوند در کوته نظری برخی از اعضا متوقف شد

, *حرکت ارکستر الوند در کوته نظری برخی از اعضا متوقف شد, *حرکت ارکستر الوند در کوته نظری برخی از اعضا متوقف شد,

اما یکی دیگر از سرمایه‌گذاران و خواننده‌های ارکستر الوند همدان نیز در گفت‌و‌گو با ما اظهارکرد: تشکیل این ارکستر کاری بزرگ و ماندگار در همدان بود اما پیشرفت آن نیاز به اندیشه‌های بزرگ داشت.

,

 

,

محمد باقر مرادی سروش گفت: درحالی‌که نفرات و هنرمندان ما به صورت انفرادی بسیار عالی و کاربلد هستند اما متاسفانه برای کار گروهی آموزش‌های لازم را  ندیده‌ایم و در تمامی فعالیت‌های گروهی اعم از هنری، ورزشی، اقتصادی و غیره ناتوانیم.

,

 

,

, ,

 

,

 وی با تاکید براینکه حرکت ارکستر الوند در کوته نظری برخی از اعضا متوقف شد،گفت: در انتخاب اعضا دقت لازم صورت نگرفت و نگاه بعضی از نوازندگان باسابقه و تاثیرگذار ارکستر، بلند‌مدت نبود و به اجرا و دستمزدی مقطعی فکر می‌کردند.

,

 

,

این هنرمند خوش صدای همدانی افزود: بطوری‌که بعضی از اعضا، شهرت و درآمد مالی را سریع وهمزمان می‌خواستند و قائل به کار برنامه‌ریزی شده بلند مدت نبودند.

,

 

,

وی ادامه داد: از طرفی دیگر درحالی که سرمایه‌گذاران ارکستر از پرداخت هرگونه دستمزد اضافه به اعضای جدید، منظم و باتجربه استقبال می‌کردند اما متاسفانه مدیریت ارکستر علیرغم ادعای خود، نه تنها از وجود و تجربه شورایی فنی واجرایی استفاده نکرد بلکه در ایجاد همدلی و وحدت بین اعضا و یا جابجایی و حذف افراد نامنظم و اخلالگر ناتوان بود.

,

 

,

نفر برتر آواز دهمین‌ دوره جشنواره موسیقی استان گفت: بنابراین ناتوانی در عدم گفتمان جهت آنالیز دقیق موارد و همچنین عدم ترسیم چشم‌آنداز آینده ارکستر، هیچ‌گاه از طرف مدیریت آن به‌ عنوان فصل الخطاب شنیده نشد و در نهایت همه این عوامل دست به دست هم داد تا ارکستر الوند همدان تعطیل شود. 

,

 

,

مرادی سروش که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هنر و معماری است و فعالیت هنری حرفه ای خود را از دهه هفتاد و در محضر اساتیدی همچون مرحوم ناصر مهرورز شروع کرده است؛ افزود: باوجود حرف و حدیث‌های موجود بنده به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران این ارکستر، هرگونه انحصار طلبی در مجموعه را تکذیب کرده و همچنان از ورود خوانندگان و صداهای جدید استقبال می‌کنیم چنان‌که هنرمندان دیگری هم از همان اجرای اول در کنار ما، به اجرای برنامه و  آوازخواندن پرداختند.

,

 

,

وی تصریح کرد: البته در بهار سال جاری هم جلسه‌ای جهت راه اندازی مجدد ارکستر با حضور دوستان موسس برگزار شد اما اتفاقی در این زمینه هنوز رخ نداده و تا الان هم  منتظر  پاسخگویی و نتیجه تصمیمات گرفته شده هستیم.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه