اخبار داغ

زخم بی تدبیری بر پیکر میناب؛

از اشتغال زنان در سایت پسماند شهری تا چرای دام در میان زباله های عفونی و بیمارستانی!

از اشتغال زنان در سایت پسماند شهری تا چرای دام در میان زباله های عفونی و بیمارستانی!
دفع زباله در میناب از حد بحران فرا رفته که می طلبد مسؤلان تمام تلاش خود را برای رفع و کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب، مدیریت دفع زباله های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود تبدیل به تهدیدی جدی برای سلامت عمومی خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی شهرستان میناب است که به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان هرمزگان به شمار می‌آید.

,

ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن مدیریت ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ تولید کننده ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای ویژه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ باید ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی باید افدام جدی کنند، در این میان به رغم پیگیریهای انجام شده برای تجهیز بیمارستانها و مراکز درمانی به دستگاه اتوکلاو به منظور بی خطرسازی زباله های عفونی هنوز هیچ خبری مبنی بر انجام آن  در این شهرستان به چشم نمی خورد،یا اگر هم انجام می شود زباله ها دیر دفن می شود.

,

در این بین زباله های عفونی بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان میناب همراه با سوزن و سرم  و آمپول بدون بی خطر سازی آن به سایت زباله انتقال داده می شود که حجم عظیمی از این زباله های عفونی در زباله گاه آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است.

,

زباله های عفونی و بیمارستانی از زباله های خاص هستند که باید پیش از دفن عملیات بی خطر سازی بر روی آنها انجام گیرد اما هم اکنون روند بی خطرسازی زباله های بیمارستانی بنا به دلایلی به صورت کامل انجام نمی شود،سایت زباله گاه شهری در پشت نیروگاه پست 95 دستگاه میناب در کنار تهدید زیست محیطی و سلامت افراد محلی برای اشتغالزایی تبدیل شده است.

,

, ,

در سایه نبود کارخانه و صنایع تبدیلی در دومین شهر هرمزگان بحران بیکاری و فقر و تنگدستی بر آن داشته تا برخی افراد بدون توجه به عوارض و تهدید های سلامت حاصل از زباله های عفونی از همین راه برای امرار معاش خود کسب درآمد کنند و زنان و مردان در کنار یکدیگر در این سایت زباله مشغول به کار هستند.

,

در این میان یک تعداد افرادی هم هستند که دام های خود را برای چرا به سایت زباله میناب انتقال می دهند تا خاکستر زباله های این سایت را بخورند، اقدامی که سلامت انسان را مورد تهدید جدی قرار داده و در این بین متولیان بهداشت شهرستان میناب از این وضعیت بی اطلاع هستند یا اقدامی برای حل این موضوع نکرده اند.

,

امروز زباله در میناب از حد بحرانی خارج شده و مسؤلان باید تمام تلاش خود را برای رفع و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام دهند، در حالیکه می‌توان از زباله به عنوان یک راهکار برای افزایش اشتغال و استفاده از انرژی و دیگر مسائل کاربردی استفاده کرد، این موضوع در شهر میناب به عنوان معضل یاد می‌شود که برای رفع این مشکل تنها یک اراده از سوی مسئولان نیاز است.

,

, , ,

مختصص بهداشت محیط در میناب در گفتگویی اظهار کرد: بر مبنای اصول بهداشتی و بهسازی زیست محیطی بایستی زباله ها که منشاء انواع آلودگی هستند در اسرع وقت دفع گردند چرا که در غیر اینصورت انتشار و انتقال بیماری – ایجاد بو و چشم اندازهای بد و نشت شیرابه زباله ها باعث آلودگی شدید محیط زیست می گرد.

,

وی در خصوص چرای حیوانات از خاکستر باقی مانده از زباله گفت: مواد غذائی و علوفه آلوده در دامها تبدیل به بیماری می شود که به انسان سرایت می کند . ابتلای انسان به این بیماری از راه خراش پوستی است که توسط حشرات ایجاد می گردد و تبدیل به سیاه زخم می شود.

,

این متخصص بهداشت محیط ،افزود: آلودگی خاک اثر مستقیمی روی آلودگی آب دارد و می تواند در انتشار انواع و اقسام باکتریها، ویروسها و انگلها موثر واقع شود همچنین جهت جلوگیری از الودگی های زیست محیطی مواد زائد جامد بایستی بلافاصله بعد از تولید در محل مناسب و با رعایت مسائل بهداشتی نگهداری و سریعاً جمع آوری، حمل و نقل و دفع گردند .

,

, ,

زباله های بیمارستان ضد عفونی شده به سایت زباله انتقال داده می شود

, زباله های بیمارستان ضد عفونی شده به سایت زباله انتقال داده می شود,

رئیس مرکز شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز در خصوص انتقال زباله های عفونی بیمارستانی به سایت زباله این شهرستان گفت: طبق قرارداد بسته شده با شهرداری میناب زباله های بیمارستانی توسط شهرداری به سایت زباله انتقال داده می شود.

,

وی در خصوص عفونی یا غیر عفونی بودن زباله های بیمارستانی افزود: زباله های بیمارستان توسط دستگاه آتوکلاو ضد عفونی می شود و بعد برای مدفون سازی به سایت زباله انتقال داده می شود.

,

حسینی اظهار کرد: این موضوع در شورای بهداشت مطرح کردیم و اگر زباله های مطب های سطح شهر بصورت جداگانه به سایت زباله انتقال داده می شود باید شهرداری اعلام کند.

,

وی در جای دیگر بیان کرد: بعید می دانم که زباله های مطب ها با این حجم سایت زباله فرستاده می شود و قطعا" زباله های استریل شده بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بوده است و اینکه زباله ها دیر در زمین مدفون می شود در حیطه وظایف شهرداری است.

,

, ,

روزانه 30 مخرن زباله به سایت زباله انتقال داده می شود

, روزانه 30 مخرن زباله به سایت زباله انتقال داده می شود,

عباس رئیسی شهردار میناب نیز اظهار کرد: روزانه 13 مخزن زباله از سطح شهرستان جمع آوری و برای امحاء و دفن آن به سایت زباله انتقال داده می شود.

,

شهردار میناب افزود: زباله های بیمارستانی هم بصورت خاکستر و هم بصورت زباله های ضدعفونی شده برای دفن به این محل انتقال داده می شود.

,

, ,

سایت زباله میناب فاقد مجوز زیست محیطی است

, سایت زباله میناب فاقد مجوز زیست محیطی است,

سهراب پُشتاره، رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب در گفتگویی پیرامون زباله های عفونی و غیر عفونی در میناب گفت: براساس قانون زباله های عفونی تا زمانی که بی خطرسازی نشده جزء زباله های خطرناک محسوب می شود.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از انتقال زباله به سایت، زباله ها سوزانده یا دفن می شود، اظهار کرد: سوزاندن زباله در سایت زباله ممنوع بوده و پیرامون همین موضوع طی مکاتبات انجام شده با شهرداری اعلام شد که زباله ها از سوی عوامل شهرداری سوزانده نمی شود و توسط افراد دیگر انجام می شود.

,

رئیس اداره محیط زیست میناب گفت: جایگاه بازیافت زباله در میناب هنوز به تائید محیط زیست نرسیده و جایگاه مربوطه مشمول ارزیابی زیست محیطی است و بعد از ارزیابی و مشخص نمودن آیتم هایی از قبیل اینکه به عمق آب های زیر زمینی آسیب نرساند، جهت ورزش باد موجب انقال میکروبها به مناطق دیگر نشود و بر روی درختان و انسان آسیب جدی وارد نکند اقدام به فعالیت می کند.

,

, ,

پشتاره بیان کرد: کروکی محل بازیافت زباله برای تائید محیط زیست از انتهای جاده آسفالت به این اداره ارسال شده در صورتی که این سایت بازیافت مکان دیگر را نشان می دهد.

,

وی گفت: طی سال های گذشته اتباع بیگانه با جمع آوری زباله در حیاط های منازل که از قبل اجاره گرفته بودند جمع آوری کرده و بعد با ماشین به محل دیگری انتقال داده می شد که توسط عوامل محیط زیست شناسایی و تعطیل شد.

,

وی تاکید کرد: از یکی دوسال قبل قانون شده که علاوه بر سوزاندن،دفن کردن زباله نیز کار غیر اصولی بوده و زباله ها بعد از تفکیک، زباله های خشک و زباله تر هر کدام در مصارف گوناگون باید مورد استفاده قرار گیرد.

,

, ,

زباله های میکروبی موضوعی فراتر از تهدید

, زباله های میکروبی موضوعی فراتر از تهدید,

خسرو بهرامی نژاد رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری میناب نیز گفت: موضوع سایت زباله باید بصورت جدی از سوی متولیان  دنبال شود چرا که این نوع زباله فرا تهدید محسوب می شود.

,

وی افزود: سایت زباله یک موضوع و ریختن زباله های بیمارستان در این محوطه یک موضوع دیگر، خطرات میکروبی حاصل از زباله ها تهدید جدی روی سلامت افراد می گذارد.

,

بهرامی نژاد بیان کرد: این موضوع باید در شورای بهداشت بصورت جدی پیگیری شود.

,

, ,

فعالیت افراد در سایت زباله از حیطه نظارت اداره کار خارج است

, فعالیت افراد در سایت زباله از حیطه نظارت اداره کار خارج است,

فیروزه میرابی رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان میناب میناب در خصوص فعالیت بانوان در سایت زباله گفت: طی بررسی های انجام شده از وضعیت سایت زباله در شهرستان میناب گزارشی مبنی بر فعالیت زنان و مردان در این سایت معلوم شد که زنان و مردانی که در آن مکان فعالیت دارند برای خودشان کار می کنند و کارفرمایی در این زمینه ندارند.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میناب افزود: به دلیل اینکه فعالیت زنان و مردان برای شخص کارفرما نبوده از حیطه نظارتی اداره کار خارج است.

,

وی ادامه داد: به دلیل نبود حصار در اطراف این سایت زباله افراد متفرقه و احشام نیز می توانند به این سایت وارد شده و به دلیل عوارض میکروبی ممکن است سلامت انسان و حیوانات نیز تحت تاثیر قرار دهد.

,

میرابی اضافه کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر هر گونه فعالیت کارفرمایان نظارت دارد و در صورت مشاهده و رئیت فعالیت اتباع بیگانه در آن محل کارفرماجریمه می شود.

,

بنابر این گزارش، پدیده زباله، موضوعی شهرستانی منطقه‌ای و یا استانی نیست بلکه یک موضوع کشوری محسوب می‌شود و باید از مقامات بالادست کشوری اقدام شود چرا که تبعات آن شامل حال همه افراد جامعه می شود.

,

انتهای پیام/ز

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه