حجت الاسلام سیدمجتبی حسینی یمینی استاد حوزه و دانشگاه گفت: واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مقام معظم رهبری هرساله در آغاز سال جدید اقدام به نامگذاری عنوانی برای سال میکنند، این کار که با کارشناسی و مطالعه قبلی صورت میگیرد برای آحاد افراد جامعه بهویژه افراد ولایتمدار وظایفی ایجاد میکند که در صورت برنامهریزی و عمل به آن نتایج و آثار مثبت بسیاری از نتایج آن شاهد خواهیم بود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,بهعنوان مثال وقتی ایشان سالی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی نامگذاری میکنند این نامگذاری باید مبنای عملکرد مسئولین و مردم قرار بگیرد بهشکلی که انگار فرامین ناخدای کشتی در هر بخش به فراخور وظیفه و موقعیت تبیین میشود هماهنگی بخشهای مختلف و اجرای دقیق فرمایشات ایشان می تواندذ جامعه را در برابر طوفانهای سهمگین بیمه کرده و به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
در این راستا هریک از ما در موقعیت و جایگاهی که هستیم وظایفی برعهده داریم و البته وظیفه افراد انقلابی وولایتمدار این شرایط به مراتب بیشتر است چراکه رشد و تعالی کشور جمهوری اسلامی ایران در سایعه همت و تلاش تک تک ما و با نگاه تعالی انقلاب محقق شد.
این که ما تاکنون چقدر توانستهایم در اطاعت و اجرای فرامین ولیّ جامعه موفق باشیم نیازمند مطالعه و کارشناسی است اما با توجه به افزایش روزافزون ابزارهای تکنولوژی و لزوم بصیرتافزایی و توجه به معیارهای توسعه کشور در وانفسای دشمنی جهان استکبار با انقلاب اسلامی ایران امری ضروری است بنابراین برای هریک از ما که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را در سایه امنیت و آرامش داریم لازم است بیش از پیش نسبت به عناوینی که ابتدای هر سال مورد توجه و تبیین معظم له قرار گرفتهاند حساسیتزایی کمرده و برنامهریزی و گفتمان سازی کنیم.
آنچه در ادامه میخوانید شرح گفتگوی ما با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است.
حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمینی در گفتگو با خبرنگارنافع، اظهار کرد: نامگذاری سال به یک عنوان خاص که با مطالعه و بررسی از سوی مقام عظمای ولایت مطرح میشود باید تأثیرات عمیق و گستردهای در سطح جامعه داشته باشد و مبنای بسیاری از اقدامات مردم و مسئولین قرار گیرد اما متأسفانه بهحدی که شایسته و بایسته است به آن پرداخته نمیشود و خود ایشان هم گاهی این گلایه را مطرح کردهاند که آثار این عناوین و نامگذاریها برای سالهای مختلف آنطور که لازم است در عملکرد افراد به ویژه مسئولین دیده نمیشود.
وی ضمن تأکید بر این امر که فرمایش معظم له در انتخاب نام و عنوان سال باید نقشه راهی برای همه ما باشد گفت: لایههای مختلف جامعه باید این نقشه راه را در دست گرفته، مبانی آن را استخراج کرده و برنامه و سازمان برای آن ایجاد کنند تا به هدفگذاری مورد نظر برسد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از افراد جامعه به این موضوع توجه خاص داردند اما عزم عمومی در این رویکرد اتفاق نمیافتد و مثلا اگر عنوان سال، "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است این اتفاق بهنحو شایسته دیده نمیشود.
وی افزود: نامگذاری سال یک مرحله از پیشبرد جامعه به سوی هدف مورد نظر است اما این مسیر دارای 4 مرحله است که دومین گام آن پس از نامگذاری، استخراج مبانی و منابع این عنوان است، مرحله سوم در صورت نیاز ایجاد سازمان و سازوکار متناسب با عنوان مذکور است و مرحله پایانی مربوط به نیروی انسانی اعم از مردمی یا دولتی است که باید آن را اجرایی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حلقههای مفقودهای در اجرا شدن فرامین رهبری در موضوع عنوان سال وجود دارد گفت: به همین دلیل است که عملکرد مسئولین در موضوع سال در حد بنر و همایش باقی میماند و عملکرد مردم هم وابسته به منافع میشود که به عنوان مثال وقتی "اصلاح الگوی مصرف" عنوان سال باشد از مردم انتظار میرود اجناس داخلی بخرند اما برخی از مردم به بهانه کمکیفیتی کالای ایرانی همان روند خرید اجناس خارجی را ترجیح میدهند خوب اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشد که خرید آن کار شاقّ و درخور توجهی نیست، هنر آن است که در زمان کمکیفیتی نیز از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق واقعی عناوین سال، عزم ملی و اعتقاد مسئولین تا بن دندان است گفت: در باب عنوان "حمایت از کالایایرانی" در سال ۹۷، خود حضرت آیت ا... خامنهای(مدظلهالعالی) بارها به این موضوع اشاره کردهاند که باید اعتقادی در بین مسئولین به عملیاتی کردن این عناوین باشد تا هدفگذاری مورد نظر محقق شود.
حسینی واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا در اقتصاد مقاومتی، تأکید و توجه بر درونزا بودن اقتصاد است که متأسفانه چندان مورد توجه مسئولین دولتی نیست.
وی تأکید کرد: در بین مردم ولایی و افراد ولایتمدار، کسانی هستند که حتّی جهیزیه ازدواج خود را بهدلیل سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری از بین کالاهای ایرانی انتخاب میکنند و برای عدهای هم این میزان دغدغه وجود دارد چراکه اجرای بیانات مقام معظم رهبری برای هریک از آنها دغدغه است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که باید در تحقق عناوین سال مدنظر قرار گیرد پاسخ به ندای "این عمار" است عنوان کرد: باید در این راستا وجوب اجتماعی موضوعات مذکور برای مردم جا بیفتد بنابراین کسانی که دارای تریبون یا رسانه هستند باید در این اقدام پیشگام شوند.
وی در ادامه مردم جامعه اسلامی را به سه گروه تقسیم و تشریح کرد: این گروهها عبارتند از مسلمان درعقیده و عمل، مسلمان با عقیده و بدون عمل و مسلمان بدون عقیده و عمل که غالب مردم کشور ما از گروه نخست هستند اما باید برای این گروه هم وجوب اجتماعی فرامین رهبری جاانداخته شود.
حسینی افزود: با توجه به آنچه گفته شد باید فرامین رهبری بهویژه در نامگذاری سال، به گفتمان تبدیل شود و تک گزارههای موجود بین مردم راه پیدا کرده تا به گفتمانی مردمی تبدیل شود که در این صورت اگر مثلا کسی اقدام به خرید کالای غیرایرانی کند عمل او از سمت عموم مردم مذموم شناخته شود.
وی تشریح کرد: در این شرایط وظیفه رسانهها بهویژه صدا وسیما بسیار زیاد است که باید در نخستین گام از خود شروع کرده و اقتصاد مقاومتی را در برنامههای خود پیاده کنند.
انتهای پیام/
بهعنوان مثال وقتی ایشان سالی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی نامگذاری میکنند این نامگذاری باید مبنای عملکرد مسئولین و مردم قرار بگیرد بهشکلی که انگار فرامین ناخدای کشتی در هر بخش به فراخور وظیفه و موقعیت تبیین میشود هماهنگی بخشهای مختلف و اجرای دقیق فرمایشات ایشان می تواندذ جامعه را در برابر طوفانهای سهمگین بیمه کرده و به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
در این راستا هریک از ما در موقعیت و جایگاهی که هستیم وظایفی برعهده داریم و البته وظیفه افراد انقلابی وولایتمدار این شرایط به مراتب بیشتر است چراکه رشد و تعالی کشور جمهوری اسلامی ایران در سایعه همت و تلاش تک تک ما و با نگاه تعالی انقلاب محقق شد.
این که ما تاکنون چقدر توانستهایم در اطاعت و اجرای فرامین ولیّ جامعه موفق باشیم نیازمند مطالعه و کارشناسی است اما با توجه به افزایش روزافزون ابزارهای تکنولوژی و لزوم بصیرتافزایی و توجه به معیارهای توسعه کشور در وانفسای دشمنی جهان استکبار با انقلاب اسلامی ایران امری ضروری است بنابراین برای هریک از ما که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را در سایه امنیت و آرامش داریم لازم است بیش از پیش نسبت به عناوینی که ابتدای هر سال مورد توجه و تبیین معظم له قرار گرفتهاند حساسیتزایی کمرده و برنامهریزی و گفتمان سازی کنیم.
آنچه در ادامه میخوانید شرح گفتگوی ما با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است.
حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمینی در گفتگو با خبرنگارنافع، اظهار کرد: نامگذاری سال به یک عنوان خاص که با مطالعه و بررسی از سوی مقام عظمای ولایت مطرح میشود باید تأثیرات عمیق و گستردهای در سطح جامعه داشته باشد و مبنای بسیاری از اقدامات مردم و مسئولین قرار گیرد اما متأسفانه بهحدی که شایسته و بایسته است به آن پرداخته نمیشود و خود ایشان هم گاهی این گلایه را مطرح کردهاند که آثار این عناوین و نامگذاریها برای سالهای مختلف آنطور که لازم است در عملکرد افراد به ویژه مسئولین دیده نمیشود.
وی ضمن تأکید بر این امر که فرمایش معظم له در انتخاب نام و عنوان سال باید نقشه راهی برای همه ما باشد گفت: لایههای مختلف جامعه باید این نقشه راه را در دست گرفته، مبانی آن را استخراج کرده و برنامه و سازمان برای آن ایجاد کنند تا به هدفگذاری مورد نظر برسد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از افراد جامعه به این موضوع توجه خاص داردند اما عزم عمومی در این رویکرد اتفاق نمیافتد و مثلا اگر عنوان سال، "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است این اتفاق بهنحو شایسته دیده نمیشود.
وی افزود: نامگذاری سال یک مرحله از پیشبرد جامعه به سوی هدف مورد نظر است اما این مسیر دارای 4 مرحله است که دومین گام آن پس از نامگذاری، استخراج مبانی و منابع این عنوان است، مرحله سوم در صورت نیاز ایجاد سازمان و سازوکار متناسب با عنوان مذکور است و مرحله پایانی مربوط به نیروی انسانی اعم از مردمی یا دولتی است که باید آن را اجرایی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حلقههای مفقودهای در اجرا شدن فرامین رهبری در موضوع عنوان سال وجود دارد گفت: به همین دلیل است که عملکرد مسئولین در موضوع سال در حد بنر و همایش باقی میماند و عملکرد مردم هم وابسته به منافع میشود که به عنوان مثال وقتی "اصلاح الگوی مصرف" عنوان سال باشد از مردم انتظار میرود اجناس داخلی بخرند اما برخی از مردم به بهانه کمکیفیتی کالای ایرانی همان روند خرید اجناس خارجی را ترجیح میدهند خوب اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشد که خرید آن کار شاقّ و درخور توجهی نیست، هنر آن است که در زمان کمکیفیتی نیز از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق واقعی عناوین سال، عزم ملی و اعتقاد مسئولین تا بن دندان است گفت: در باب عنوان "حمایت از کالایایرانی" در سال ۹۷، خود حضرت آیت ا... خامنهای(مدظلهالعالی) بارها به این موضوع اشاره کردهاند که باید اعتقادی در بین مسئولین به عملیاتی کردن این عناوین باشد تا هدفگذاری مورد نظر محقق شود.
حسینی واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا در اقتصاد مقاومتی، تأکید و توجه بر درونزا بودن اقتصاد است که متأسفانه چندان مورد توجه مسئولین دولتی نیست.
وی تأکید کرد: در بین مردم ولایی و افراد ولایتمدار، کسانی هستند که حتّی جهیزیه ازدواج خود را بهدلیل سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری از بین کالاهای ایرانی انتخاب میکنند و برای عدهای هم این میزان دغدغه وجود دارد چراکه اجرای بیانات مقام معظم رهبری برای هریک از آنها دغدغه است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که باید در تحقق عناوین سال مدنظر قرار گیرد پاسخ به ندای "این عمار" است عنوان کرد: باید در این راستا وجوب اجتماعی موضوعات مذکور برای مردم جا بیفتد بنابراین کسانی که دارای تریبون یا رسانه هستند باید در این اقدام پیشگام شوند.
وی در ادامه مردم جامعه اسلامی را به سه گروه تقسیم و تشریح کرد: این گروهها عبارتند از مسلمان درعقیده و عمل، مسلمان با عقیده و بدون عمل و مسلمان بدون عقیده و عمل که غالب مردم کشور ما از گروه نخست هستند اما باید برای این گروه هم وجوب اجتماعی فرامین رهبری جاانداخته شود.
حسینی افزود: با توجه به آنچه گفته شد باید فرامین رهبری بهویژه در نامگذاری سال، به گفتمان تبدیل شود و تک گزارههای موجود بین مردم راه پیدا کرده تا به گفتمانی مردمی تبدیل شود که در این صورت اگر مثلا کسی اقدام به خرید کالای غیرایرانی کند عمل او از سمت عموم مردم مذموم شناخته شود.
وی تشریح کرد: در این شرایط وظیفه رسانهها بهویژه صدا وسیما بسیار زیاد است که باید در نخستین گام از خود شروع کرده و اقتصاد مقاومتی را در برنامههای خود پیاده کنند.
انتهای پیام/
بهعنوان مثال وقتی ایشان سالی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی نامگذاری میکنند این نامگذاری باید مبنای عملکرد مسئولین و مردم قرار بگیرد بهشکلی که انگار فرامین ناخدای کشتی در هر بخش به فراخور وظیفه و موقعیت تبیین میشود هماهنگی بخشهای مختلف و اجرای دقیق فرمایشات ایشان می تواندذ جامعه را در برابر طوفانهای سهمگین بیمه کرده و به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
در این راستا هریک از ما در موقعیت و جایگاهی که هستیم وظایفی برعهده داریم و البته وظیفه افراد انقلابی وولایتمدار این شرایط به مراتب بیشتر است چراکه رشد و تعالی کشور جمهوری اسلامی ایران در سایعه همت و تلاش تک تک ما و با نگاه تعالی انقلاب محقق شد.
این که ما تاکنون چقدر توانستهایم در اطاعت و اجرای فرامین ولیّ جامعه موفق باشیم نیازمند مطالعه و کارشناسی است اما با توجه به افزایش روزافزون ابزارهای تکنولوژی و لزوم بصیرتافزایی و توجه به معیارهای توسعه کشور در وانفسای دشمنی جهان استکبار با انقلاب اسلامی ایران امری ضروری است بنابراین برای هریک از ما که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را در سایه امنیت و آرامش داریم لازم است بیش از پیش نسبت به عناوینی که ابتدای هر سال مورد توجه و تبیین معظم له قرار گرفتهاند حساسیتزایی کمرده و برنامهریزی و گفتمان سازی کنیم.
آنچه در ادامه میخوانید شرح گفتگوی ما با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است.
حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمینی در گفتگو با خبرنگارنافع، اظهار کرد: نامگذاری سال به یک عنوان خاص که با مطالعه و بررسی از سوی مقام عظمای ولایت مطرح میشود باید تأثیرات عمیق و گستردهای در سطح جامعه داشته باشد و مبنای بسیاری از اقدامات مردم و مسئولین قرار گیرد اما متأسفانه بهحدی که شایسته و بایسته است به آن پرداخته نمیشود و خود ایشان هم گاهی این گلایه را مطرح کردهاند که آثار این عناوین و نامگذاریها برای سالهای مختلف آنطور که لازم است در عملکرد افراد به ویژه مسئولین دیده نمیشود.
وی ضمن تأکید بر این امر که فرمایش معظم له در انتخاب نام و عنوان سال باید نقشه راهی برای همه ما باشد گفت: لایههای مختلف جامعه باید این نقشه راه را در دست گرفته، مبانی آن را استخراج کرده و برنامه و سازمان برای آن ایجاد کنند تا به هدفگذاری مورد نظر برسد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از افراد جامعه به این موضوع توجه خاص داردند اما عزم عمومی در این رویکرد اتفاق نمیافتد و مثلا اگر عنوان سال، "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است این اتفاق بهنحو شایسته دیده نمیشود.
وی افزود: نامگذاری سال یک مرحله از پیشبرد جامعه به سوی هدف مورد نظر است اما این مسیر دارای 4 مرحله است که دومین گام آن پس از نامگذاری، استخراج مبانی و منابع این عنوان است، مرحله سوم در صورت نیاز ایجاد سازمان و سازوکار متناسب با عنوان مذکور است و مرحله پایانی مربوط به نیروی انسانی اعم از مردمی یا دولتی است که باید آن را اجرایی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حلقههای مفقودهای در اجرا شدن فرامین رهبری در موضوع عنوان سال وجود دارد گفت: به همین دلیل است که عملکرد مسئولین در موضوع سال در حد بنر و همایش باقی میماند و عملکرد مردم هم وابسته به منافع میشود که به عنوان مثال وقتی "اصلاح الگوی مصرف" عنوان سال باشد از مردم انتظار میرود اجناس داخلی بخرند اما برخی از مردم به بهانه کمکیفیتی کالای ایرانی همان روند خرید اجناس خارجی را ترجیح میدهند خوب اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشد که خرید آن کار شاقّ و درخور توجهی نیست، هنر آن است که در زمان کمکیفیتی نیز از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق واقعی عناوین سال، عزم ملی و اعتقاد مسئولین تا بن دندان است گفت: در باب عنوان "حمایت از کالایایرانی" در سال ۹۷، خود حضرت آیت ا... خامنهای(مدظلهالعالی) بارها به این موضوع اشاره کردهاند که باید اعتقادی در بین مسئولین به عملیاتی کردن این عناوین باشد تا هدفگذاری مورد نظر محقق شود.
حسینی واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا در اقتصاد مقاومتی، تأکید و توجه بر درونزا بودن اقتصاد است که متأسفانه چندان مورد توجه مسئولین دولتی نیست.
وی تأکید کرد: در بین مردم ولایی و افراد ولایتمدار، کسانی هستند که حتّی جهیزیه ازدواج خود را بهدلیل سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری از بین کالاهای ایرانی انتخاب میکنند و برای عدهای هم این میزان دغدغه وجود دارد چراکه اجرای بیانات مقام معظم رهبری برای هریک از آنها دغدغه است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که باید در تحقق عناوین سال مدنظر قرار گیرد پاسخ به ندای "این عمار" است عنوان کرد: باید در این راستا وجوب اجتماعی موضوعات مذکور برای مردم جا بیفتد بنابراین کسانی که دارای تریبون یا رسانه هستند باید در این اقدام پیشگام شوند.
وی در ادامه مردم جامعه اسلامی را به سه گروه تقسیم و تشریح کرد: این گروهها عبارتند از مسلمان درعقیده و عمل، مسلمان با عقیده و بدون عمل و مسلمان بدون عقیده و عمل که غالب مردم کشور ما از گروه نخست هستند اما باید برای این گروه هم وجوب اجتماعی فرامین رهبری جاانداخته شود.
حسینی افزود: با توجه به آنچه گفته شد باید فرامین رهبری بهویژه در نامگذاری سال، به گفتمان تبدیل شود و تک گزارههای موجود بین مردم راه پیدا کرده تا به گفتمانی مردمی تبدیل شود که در این صورت اگر مثلا کسی اقدام به خرید کالای غیرایرانی کند عمل او از سمت عموم مردم مذموم شناخته شود.
وی تشریح کرد: در این شرایط وظیفه رسانهها بهویژه صدا وسیما بسیار زیاد است که باید در نخستین گام از خود شروع کرده و اقتصاد مقاومتی را در برنامههای خود پیاده کنند.
انتهای پیام/
بهعنوان مثال وقتی ایشان سالی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی نامگذاری میکنند این نامگذاری باید مبنای عملکرد مسئولین و مردم قرار بگیرد بهشکلی که انگار فرامین ناخدای کشتی در هر بخش به فراخور وظیفه و موقعیت تبیین میشود هماهنگی بخشهای مختلف و اجرای دقیق فرمایشات ایشان می تواندذ جامعه را در برابر طوفانهای سهمگین بیمه کرده و به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
در این راستا هریک از ما در موقعیت و جایگاهی که هستیم وظایفی برعهده داریم و البته وظیفه افراد انقلابی وولایتمدار این شرایط به مراتب بیشتر است چراکه رشد و تعالی کشور جمهوری اسلامی ایران در سایعه همت و تلاش تک تک ما و با نگاه تعالی انقلاب محقق شد.
این که ما تاکنون چقدر توانستهایم در اطاعت و اجرای فرامین ولیّ جامعه موفق باشیم نیازمند مطالعه و کارشناسی است اما با توجه به افزایش روزافزون ابزارهای تکنولوژی و لزوم بصیرتافزایی و توجه به معیارهای توسعه کشور در وانفسای دشمنی جهان استکبار با انقلاب اسلامی ایران امری ضروری است بنابراین برای هریک از ما که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را در سایه امنیت و آرامش داریم لازم است بیش از پیش نسبت به عناوینی که ابتدای هر سال مورد توجه و تبیین معظم له قرار گرفتهاند حساسیتزایی کمرده و برنامهریزی و گفتمان سازی کنیم.
آنچه در ادامه میخوانید شرح گفتگوی ما با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است.
حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمینی در گفتگو با خبرنگارنافع، اظهار کرد: نامگذاری سال به یک عنوان خاص که با مطالعه و بررسی از سوی مقام عظمای ولایت مطرح میشود باید تأثیرات عمیق و گستردهای در سطح جامعه داشته باشد و مبنای بسیاری از اقدامات مردم و مسئولین قرار گیرد اما متأسفانه بهحدی که شایسته و بایسته است به آن پرداخته نمیشود و خود ایشان هم گاهی این گلایه را مطرح کردهاند که آثار این عناوین و نامگذاریها برای سالهای مختلف آنطور که لازم است در عملکرد افراد به ویژه مسئولین دیده نمیشود.
وی ضمن تأکید بر این امر که فرمایش معظم له در انتخاب نام و عنوان سال باید نقشه راهی برای همه ما باشد گفت: لایههای مختلف جامعه باید این نقشه راه را در دست گرفته، مبانی آن را استخراج کرده و برنامه و سازمان برای آن ایجاد کنند تا به هدفگذاری مورد نظر برسد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از افراد جامعه به این موضوع توجه خاص داردند اما عزم عمومی در این رویکرد اتفاق نمیافتد و مثلا اگر عنوان سال، "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است این اتفاق بهنحو شایسته دیده نمیشود.
وی افزود: نامگذاری سال یک مرحله از پیشبرد جامعه به سوی هدف مورد نظر است اما این مسیر دارای 4 مرحله است که دومین گام آن پس از نامگذاری، استخراج مبانی و منابع این عنوان است، مرحله سوم در صورت نیاز ایجاد سازمان و سازوکار متناسب با عنوان مذکور است و مرحله پایانی مربوط به نیروی انسانی اعم از مردمی یا دولتی است که باید آن را اجرایی کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حلقههای مفقودهای در اجرا شدن فرامین رهبری در موضوع عنوان سال وجود دارد گفت: به همین دلیل است که عملکرد مسئولین در موضوع سال در حد بنر و همایش باقی میماند و عملکرد مردم هم وابسته به منافع میشود که به عنوان مثال وقتی "اصلاح الگوی مصرف" عنوان سال باشد از مردم انتظار میرود اجناس داخلی بخرند اما برخی از مردم به بهانه کمکیفیتی کالای ایرانی همان روند خرید اجناس خارجی را ترجیح میدهند خوب اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشد که خرید آن کار شاقّ و درخور توجهی نیست، هنر آن است که در زمان کمکیفیتی نیز از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق واقعی عناوین سال، عزم ملی و اعتقاد مسئولین تا بن دندان است گفت: در باب عنوان "حمایت از کالایایرانی" در سال ۹۷، خود حضرت آیت ا... خامنهای(مدظلهالعالی) بارها به این موضوع اشاره کردهاند که باید اعتقادی در بین مسئولین به عملیاتی کردن این عناوین باشد تا هدفگذاری مورد نظر محقق شود.
حسینی واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا در اقتصاد مقاومتی، تأکید و توجه بر درونزا بودن اقتصاد است که متأسفانه چندان مورد توجه مسئولین دولتی نیست.
وی تأکید کرد: در بین مردم ولایی و افراد ولایتمدار، کسانی هستند که حتّی جهیزیه ازدواج خود را بهدلیل سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری از بین کالاهای ایرانی انتخاب میکنند و برای عدهای هم این میزان دغدغه وجود دارد چراکه اجرای بیانات مقام معظم رهبری برای هریک از آنها دغدغه است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که باید در تحقق عناوین سال مدنظر قرار گیرد پاسخ به ندای "این عمار" است عنوان کرد: باید در این راستا وجوب اجتماعی موضوعات مذکور برای مردم جا بیفتد بنابراین کسانی که دارای تریبون یا رسانه هستند باید در این اقدام پیشگام شوند.
وی در ادامه مردم جامعه اسلامی را به سه گروه تقسیم و تشریح کرد: این گروهها عبارتند از مسلمان درعقیده و عمل، مسلمان با عقیده و بدون عمل و مسلمان بدون عقیده و عمل که غالب مردم کشور ما از گروه نخست هستند اما باید برای این گروه هم وجوب اجتماعی فرامین رهبری جاانداخته شود.
حسینی افزود: با توجه به آنچه گفته شد باید فرامین رهبری بهویژه در نامگذاری سال، به گفتمان تبدیل شود و تک گزارههای موجود بین مردم راه پیدا کرده تا به گفتمانی مردمی تبدیل شود که در این صورت اگر مثلا کسی اقدام به خرید کالای غیرایرانی کند عمل او از سمت عموم مردم مذموم شناخته شود.
وی تشریح کرد: در این شرایط وظیفه رسانهها بهویژه صدا وسیما بسیار زیاد است که باید در نخستین گام از خود شروع کرده و اقتصاد مقاومتی را در برنامههای خود پیاده کنند.
انتهای پیام/
بهعنوان مثال وقتی ایشان سالی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی نامگذاری میکنند این نامگذاری باید مبنای عملکرد مسئولین و مردم قرار بگیرد بهشکلی که انگار فرامین ناخدای کشتی در هر بخش به فراخور وظیفه و موقعیت تبیین میشود هماهنگی بخشهای مختلف و اجرای دقیق فرمایشات ایشان می تواندذ جامعه را در برابر طوفانهای سهمگین بیمه کرده و به سلامت به سر منزل مقصود برساند.
,در این راستا هریک از ما در موقعیت و جایگاهی که هستیم وظایفی برعهده داریم و البته وظیفه افراد انقلابی وولایتمدار این شرایط به مراتب بیشتر است چراکه رشد و تعالی کشور جمهوری اسلامی ایران در سایعه همت و تلاش تک تک ما و با نگاه تعالی انقلاب محقق شد.
,این که ما تاکنون چقدر توانستهایم در اطاعت و اجرای فرامین ولیّ جامعه موفق باشیم نیازمند مطالعه و کارشناسی است اما با توجه به افزایش روزافزون ابزارهای تکنولوژی و لزوم بصیرتافزایی و توجه به معیارهای توسعه کشور در وانفسای دشمنی جهان استکبار با انقلاب اسلامی ایران امری ضروری است بنابراین برای هریک از ما که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را در سایه امنیت و آرامش داریم لازم است بیش از پیش نسبت به عناوینی که ابتدای هر سال مورد توجه و تبیین معظم له قرار گرفتهاند حساسیتزایی کمرده و برنامهریزی و گفتمان سازی کنیم.
,آنچه در ادامه میخوانید شرح گفتگوی ما با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است.
,حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمینی در گفتگو با خبرنگارنافع، اظهار کرد: نامگذاری سال به یک عنوان خاص که با مطالعه و بررسی از سوی مقام عظمای ولایت مطرح میشود باید تأثیرات عمیق و گستردهای در سطح جامعه داشته باشد و مبنای بسیاری از اقدامات مردم و مسئولین قرار گیرد اما متأسفانه بهحدی که شایسته و بایسته است به آن پرداخته نمیشود و خود ایشان هم گاهی این گلایه را مطرح کردهاند که آثار این عناوین و نامگذاریها برای سالهای مختلف آنطور که لازم است در عملکرد افراد به ویژه مسئولین دیده نمیشود.
, نافع,وی ضمن تأکید بر این امر که فرمایش معظم له در انتخاب نام و عنوان سال باید نقشه راهی برای همه ما باشد گفت: لایههای مختلف جامعه باید این نقشه راه را در دست گرفته، مبانی آن را استخراج کرده و برنامه و سازمان برای آن ایجاد کنند تا به هدفگذاری مورد نظر برسد.
,استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: برخی از افراد جامعه به این موضوع توجه خاص داردند اما عزم عمومی در این رویکرد اتفاق نمیافتد و مثلا اگر عنوان سال، "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" است این اتفاق بهنحو شایسته دیده نمیشود.
,وی افزود: نامگذاری سال یک مرحله از پیشبرد جامعه به سوی هدف مورد نظر است اما این مسیر دارای 4 مرحله است که دومین گام آن پس از نامگذاری، استخراج مبانی و منابع این عنوان است، مرحله سوم در صورت نیاز ایجاد سازمان و سازوکار متناسب با عنوان مذکور است و مرحله پایانی مربوط به نیروی انسانی اعم از مردمی یا دولتی است که باید آن را اجرایی کنند.
,این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حلقههای مفقودهای در اجرا شدن فرامین رهبری در موضوع عنوان سال وجود دارد گفت: به همین دلیل است که عملکرد مسئولین در موضوع سال در حد بنر و همایش باقی میماند و عملکرد مردم هم وابسته به منافع میشود که به عنوان مثال وقتی "اصلاح الگوی مصرف" عنوان سال باشد از مردم انتظار میرود اجناس داخلی بخرند اما برخی از مردم به بهانه کمکیفیتی کالای ایرانی همان روند خرید اجناس خارجی را ترجیح میدهند خوب اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشد که خرید آن کار شاقّ و درخور توجهی نیست، هنر آن است که در زمان کمکیفیتی نیز از تولید داخلی حمایت کنیم.
,وی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق واقعی عناوین سال، عزم ملی و اعتقاد مسئولین تا بن دندان است گفت: در باب عنوان "حمایت از کالایایرانی" در سال ۹۷، خود حضرت آیت ا... خامنهای(مدظلهالعالی) بارها به این موضوع اشاره کردهاند که باید اعتقادی در بین مسئولین به عملیاتی کردن این عناوین باشد تا هدفگذاری مورد نظر محقق شود.
,حسینی واردات بدون دلیل و بیرویه کالاهای مختلف را از جمله مصادیق نقض برای کمکاری مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرده و عنوان کرد: عدم واردات کالاهای غیر ضرور و ایجاد شبکه وارداتی نظاممند یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا در اقتصاد مقاومتی، تأکید و توجه بر درونزا بودن اقتصاد است که متأسفانه چندان مورد توجه مسئولین دولتی نیست.
,وی تأکید کرد: در بین مردم ولایی و افراد ولایتمدار، کسانی هستند که حتّی جهیزیه ازدواج خود را بهدلیل سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری از بین کالاهای ایرانی انتخاب میکنند و برای عدهای هم این میزان دغدغه وجود دارد چراکه اجرای بیانات مقام معظم رهبری برای هریک از آنها دغدغه است.
,استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که باید در تحقق عناوین سال مدنظر قرار گیرد پاسخ به ندای "این عمار" است عنوان کرد: باید در این راستا وجوب اجتماعی موضوعات مذکور برای مردم جا بیفتد بنابراین کسانی که دارای تریبون یا رسانه هستند باید در این اقدام پیشگام شوند.
,وی در ادامه مردم جامعه اسلامی را به سه گروه تقسیم و تشریح کرد: این گروهها عبارتند از مسلمان درعقیده و عمل، مسلمان با عقیده و بدون عمل و مسلمان بدون عقیده و عمل که غالب مردم کشور ما از گروه نخست هستند اما باید برای این گروه هم وجوب اجتماعی فرامین رهبری جاانداخته شود.
,حسینی افزود: با توجه به آنچه گفته شد باید فرامین رهبری بهویژه در نامگذاری سال، به گفتمان تبدیل شود و تک گزارههای موجود بین مردم راه پیدا کرده تا به گفتمانی مردمی تبدیل شود که در این صورت اگر مثلا کسی اقدام به خرید کالای غیرایرانی کند عمل او از سمت عموم مردم مذموم شناخته شود.
,وی تشریح کرد: در این شرایط وظیفه رسانهها بهویژه صدا وسیما بسیار زیاد است که باید در نخستین گام از خود شروع کرده و اقتصاد مقاومتی را در برنامههای خود پیاده کنند.
,انتهای پیام/
,,
]
ارسال دیدگاه