اخبار داغ

بازخوانی برخی مصوبات عملی‌نشده دولت روحانی در خراسان جنوبی

وعده‌های برجامی به کجا رسید؟/ نفعی از برجام به خراسان جنوبی نرسید

وعده‌های برجامی به کجا رسید؟/ نفعی از برجام به خراسان جنوبی نرسید
در حالی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در سخنرانی‌هایش از عملی‌شدن وعده‌ها صحبت می‌کرد که در استان خراسان جنوبی پس از گذشت نزدیک به 4 سال از سفر هیئت دولت، خبری ازعملی‌شدن قول‌های رئیس جمهور مانند وعده‌های رفع مشکلات پس از برجام نیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان،در حالی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گذشته در سخنرانی‌هایش از عملی‌شدن وعده‌ها صحبت می‌کرد که در استان خراسان جنوبی پس از گذشت نزدیک به 4 سال از سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی، خبری از عملی‌شدن قول‌های رئیس جمهور مانند وعده‌های رفع مشکلات پس از برجام نیست و اکنون که برجام پاره شده است، آقای روحانی برای حل مشکلات چه وعده‌هایی خواهد داد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،در حالی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گذشته در سخنرانی‌هایش از عملی‌شدن وعده‌ها صحبت می‌کرد که در استان خراسان جنوبی پس از گذشت نزدیک به 4 سال از سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی، خبری از عملی‌شدن قول‌های رئیس جمهور مانند وعده‌های رفع مشکلات پس از برجام نیست و اکنون که برجام پاره شده است، آقای روحانی برای حل مشکلات چه وعده‌هایی خواهد داد؟,
 
,
برجامی که اجرایی نشد
, برجامی که اجرایی نشد, برجامی که اجرایی نشد,
حدود دو سال پیش رئیس جمهور با منتقدان برجام این‌گونه سخن می گفت «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درِ باغ به روی مردم باز شده است اما امروز عده‌ای کودک به درِ باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.»
,
 
,
درحالی که در انتخابات ریاست جمهور در سال 1392 قرار بود مشکلات در 100 روز اول حل شود اما بعد از انتخابات قرار شد با توافق ژنو این مشکلات حل شود. بعد از توافق ژنو همه چیز به توافق لوزان گره خورد و بعد از لوزان قرار بود «برجام» مشکلات را ریشه‌کن کند. بعد از آن نیز گفته شد تا روز اجرای برجام مشکلی در کشور باقی نخواهد ماند و حالا که سه سال از اجرای برجام گذشت و آمریکا 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد، باز هم باید «صبر»کرد؟
,
 
,
رئیس جمهور قول داده بود تا پایان دولت یازدهم قول و وعده‌هایش محقق شود اما وعده‌ها عملی که نشد بماند بلکه با همان مشکلات حل نشده و وعده‌های تکراری دوباره روحانی سکان‌دار دولت دوازدهم شد.
,
 
,
فرجام وعده‌های دولت در خراسان جنوبی
, فرجام وعده‌های دولت در خراسان جنوبی, فرجام وعده‌های دولت در خراسان جنوبی,
آن‌چه در طول زمان انتخابات دولت یازدهم باعث شد مردم به حسن روحانی رأی دهند، شعارها و وعدهای اقتصادی بود و دوباره مردم با همان وعده‌های تکراری برای دومین بار به وی اعتماد کرده و برای دولت دوازدهم او را برگزیدند. وعده‌هایی که تحقق آن به توافق با 1+5 و بعد از آن اجرای برجام گره خورد. دولت در آن سه سال تمام هم و غم خود را برسر مذاکرات گذاشت و مسائل کشور معطل یک توافق بود.
,
 
,
دولت‌مردان تا جایی به این مذاکرات و توافق اعتماد داشتند که حل مشکل آب خوردن مردم را به اجرای برجام گره زدند. آقای روحانی در این زمینه گفته بود: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود.» لذا تمام توجه دولت حسن روحانی به برجام معطوف شد و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تنها امید دولت برای رونق اقتصاد بود تا با ورود هیأت‌های سرمایه‌گذاری خارجی مشکلات اقتصادی ایران رفع شود اما چنین نشد.
,
 
,
دولت گمان می‌کرد با برجام می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی را نصیب کشور کند و با آزادسازی ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران و درآمدهای نفتی، رشد تولید و افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران را در بازارهای جهانی دنبال کند اما آن‌چه مسلم است این است که اقتصاد متکی به نفت در دورنمایی نامشخص و مبهم به نفع اشتغال ایران نبوده و نخواهد بود.
,
 
,
 
,
نه مشکل آب حل شد نه مشکل صنعت
, نه مشکل آب حل شد نه مشکل صنعت, نه مشکل آب حل شد نه مشکل صنعت,
خراسان جنوبی 20 سال خشکسالی را تجربه کرده است که خشک شدن قنات‌ها، از بین رفتن درختان، بیکاری کشاورزان و روی آوردن به شغل‌های کاذب، مهاجرت روستائیان و خالی از سکنه شدن بیش از 1700 روستا در استان، تنها بخشی از پیامدهای خشک‌سالی مداوم در این استان بوده است.
,
 
,
تعطیلی کارخانجات خراسان جنوبی از دیگر مشکلاتی است که خود باعث افزایش تعداد افراد بیکار در استان شده و این مشکل همچنان پابرجاست و تنها اقدامی که برای حل آن انجام شده برگزاری جلسه بدون خروجی است. مدیرشرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی در مردادماه 1394 این زمینه گفته بود:" خراسان جنوبی جزو پنج استان اول تعطیلی واحدهای صنعتی کشور است که از 306 واحد صنعتی استان 81 واحد تعطیل یعنی 28 درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل‌اند و نزدیک به 69 واحد با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 118 واحد با ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و تنها 38 درصد واحدها با ظرفیت بیش از 70 درصد فعالیت دارند." جرجانی همچنین در تیرماه 1396 اعلام کرد: "23 درصد واحدهای تولیدی خراسان جنوبی راکد و تعطیل هستند. هم‌اکنون از 321 واحد تولیدی و صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری استان، 71 واحد (ازاین تعداد 26 مورد در اختیار بانک‌ها) راکد و تعطیل هستند."
, مردادماه , مردادماه , تیرماه, تیرماه,
 
,
این درحالی است که رئیس جمهور در نطق انتخاباتی وعده می‌داد که همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود اما امروز نه‌تنها کارخانه‌های تولیدی توانشان افزایش نیافت بلکه تعدادی از برندهای خاص به طور کلی تعطیل شدند و تعداد زیادی از جوانان بیکار و به صف متقاضیان کار اضافه شدند.
,
 
,
ازجمله طرح‌هایی که دولت در سفر به استان مصوب کرد، اجرای طرح انتقال آب به استان بود اما هم‌اکنون بعد ازگذشت چهار سال از سفر رئیس جمهور، وزارت نیرو هنوز در حال مطالعه طرح انتقال آب به استان است. این موضوع دو سال پیش باعث گلایه‌مندی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی شد و گفت: "از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم که اعتبارات فوق‌العاده در بودجه ارسالی به مجلس برای استان بحران‌زده خراسان جنوبی که یک قطره آب هم برایش مهم است، اختصاص دهند چون ما یک قطره آب در استان خودمان را نباید از دست دهیم، وضعیت بسیار وخیمی داریم به‌طوری‌که یکی از شهرستان‌های ما امسال 17 میلی‌متر بارندگی داشته است. اگر دولت بخواهد به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری همچون روال گذشته توجه کند به زودی اثری از خراسان جنوبی در نقشه نخواهد بود و این منطقه خالی از سکنه خواهد شد. انتقال آب باید بسیار جدی دنبال شود، ما گلایه‌مندیم از دولت، چراکه قدم درست و محکمی برای تامین آب مردم برداشته نمی‌شود."
, اثری از خراسان جنوبی در نقشه نخواهد بود ,
 
,
حرف و عمل دولتی‌ها یکی نبوده و نیست
, حرف و عمل دولتی‌ها یکی نبوده و نیست, حرف و عمل دولتی‌ها یکی نبوده و نیست,
البته رئیس جمهور اردیبهشت‌ماه 1395 درجلسه‌ای با هیئت دولت و باتوجه به گزارشی که استاندار خراسان جنوبی از وضعیت این استان ارائه کرده بود، اظهار کرد: «استان‌های محروم و کویری کشور شرایط خاصی دارند و لازم است که دولت کمک‌های بیشتری به این مناطق داشته باشد و باید به استان‌های محروم به‌ویژه استان خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای داشت و همه وعده‌های دولت درخصوص این استان عملیاتی شود.»
,
اما بازهم وعده‌های دولت سر دراز داشته و دارد و خبری از عملیاتی‌شدن وعده‌ها نیست چراکه تاکنون وعده‌ای محقق نشده است.
, خبری از عملیاتی‌شدن وعده‌ها نیست,
 
,
حتی وعده پروژه راه‌آهن نیز پیشرفت قابل توجهی نکرد به‌طوری‌که حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفته بود: "در خصوص پروژه راه‌آهن در مجلس نهم به همراه ۳ نماینده دیگر پیگیری‌های زیادی انجام شد تا هنگامی که دولت را تهدید به استعفا کردیم. بعد از این اقدامات، دولت برای پروژه راه‌آهن ردیف اجرایی به همراه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد و هیات دولت در سفر به خراسان جنوبی این کار نمایندگان را به نام خود تمام کردند و اعلام کردند که ما این اعتبار را گذاشتیم، اما تاکنون حتی یک ریال هم در این خصوص پرداخت نشده است."
, تهدید به استعفا,
 
,
رئیس جمهور حل تمام مشکلات از جمله مشکل کمبود آب، معیشت مردم، بیکاری، مشکلات بانک‌ها، رفع مشکلات سرمایه‌گذاری و تمام نابسامانی‌های کشور را به نوعی به برجام گره زد اما پس از گذشت چند ماه از برجام تنها گفته بود حرکت‌های خوبی پس از برجام در کشور شکل گرفته است!
, رفع مشکلات, به برجام گره زد,
مشکلات استان خراسان جنوبی نیز به تبعیت از کشور در انتظار برجام به سر می‌برد تا در تحقق وعده‌های دولت در سراسر کشور گوشه چشمی به این استان نیز بشود و اندکی از رنج‌های مردم در این استان کویری بکاهد.
,
 
,
حال جای سوال است که آیا مشکل تعطیلی کارخانه‌ها، خشک‌سالی و کمبود آب، بیکاری و اشتغال جوانان، راه‌آهن و توسعه زیرساخت‌ها با برجام حل شد و اگرنه، برنامه‌های اقتصادی 100 روزه دولت کجاست و چه شده است؟ چرا طرف مقابل در تعهدات خود بدعهدی کرد و از برجام خارج شد؟ بدعهدی‌های برجام باعث نگرانی دولت‌مردان هم شده بود و زمانی که بیش از یک سال از وعده‌های برجامی دولت می‌گذشت، تنها کاری که دولت انجام می‌داد پاسکاری حل مشکلات به زمان آینده بود. آینده‌ای که انگار قرار نیست از راه برسد. حقیقتی که وجود دارد این است که از برجام چیزی نصیب ملت ایران و به تبع آن، مردم استان خراسان جنوبی نشد و تنها شاهد وعده‌های توخالی برجامی بودیم، برجامی که به سرانجام نرسیده از طرف مقابل همچنان در حال نقض و بدعهدی بود و حال شاهد خروج آمریکا از برجام و زیرپاگذاشتن آن هستیم.
, پاسکاری حل مشکلات به زمان آینده,
 
,
فرجام اعتماد به استکبار
, فرجام اعتماد به استکبار, فرجام اعتماد به استکبار,
حال باید گفت اگر بسیاری از افراد تصور می‌کردند از رابطه با آمریکا مشکلات کشور حل می‌شود، با بدعهدی‌هایی که از آمریکا سراغ داریم، این موضوع غیرممکن است و اگر پول‌هایی که خرج سفر مسئولان به کشورهای خارج و برای انجام مذاکرات شد، درون کشور سرمایه‌گذاری می‌شد، چندین قدم جلوتر بودیم.
,
توافق ما با کشورهایی بود که خلف‌وعده و بدعهدی‌های آن‌ها فقط مربوط به اجرای برجام نبود. ایران درحالی که در دوران همه رؤسای جمهور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه برای رفع خصومت با آمریکا حسن‌نیّت نشان داد اما آمریکا بدعهدی کرد. استمرار خصومت‌های آمریکا بعد از برجام همچون کارشکنی کنگره آمریکا و ارائه تحریم‌های جدید، دلیل بی‌اعتمادی ایران به آمریکاست و می‌توان به خیانت‌های دیگری هم که آمریکایی‌ها در حق ملت ایران انجام داده‌اند اشاره کرد از جمله ساماندهی کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق، حمایت از دیکتاتوری شاه خائن، اعمال سیاست تغییر نظام در ایران، حمایت از تجاوز صدام علیه ملت ایران، حمایت از بکارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران، جنگ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی، وضع تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ملت ایران، ساقط کردن هواپیمای مسافربری و کشتن ۲۹۰ ایرانی اعم زنان و کودکان، حمایت بی‌چون و چرا از جنایات صهیونیست‌ها، رفتار دوگانه در موضوع هسته‌ای با تحریم ایران و برقراری روابط راهبردی با اسرائیل، پاکستان و هند که هم معاهده ان‌پی‌تی را نپذیرفته و هم بمب هسته‌ای ساخته‌اند، حمایت از رژیم‌های فاسد و دیکتاتور در منطقه و بسیاری از موارد دیگر.
, خیانت‌های دیگری هم که آمریکایی‌ها ,
آمریکایی‌ها باید بفهمند که دلایل بی‌اعتمادی ایران به آمریکا گسترده، مشروع و واقعی است و به همین علت است که امام خمینی رحمه‌الله‌علیه آمریکا را مصداق استکبار می‌دانستند. هرچند عده‌ای در داخل فریب شعارهای زیبای آمریکا را خوردند و در زمان مذاکرات می‌خواستند شعار "مرگ بر آمریکا" کم‌رنگ یا حذف شود. امروز که خروج  آمریکا از برجام واضح و آشکار است بار دیگر خوی استکباری و استعماری‌اش برای همه اثبات شد و باید بدانیم و باور کنیم که جز با اتکا به توان و اعتماد به ظرفیت‌های درونی و داخل کشور، نمی‌توان وعده حل مشکلات کشور را داد.
, دلایل بی‌اعتمادی ایران به آمریکا گسترده، مشروع و واقعی است,
 
,
حسن روحانی بعد از سخنان ترامپ گفت: به وزارت امور خارجه دستور داده‌ام در زمانی کوتاه مذاکرات با پنج کشور دیگر را انجام دهد.
,
امام خامنه‌ای ولی‌امرمسلمین جهان در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ایران و بی‌نتیجه ماندن توطئه‌های دشمنان تأکید کردند: بارها گفته بودیم «به آمریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره‌ی مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.
, ره به استمرار عزت و عظمت ملت ایران و بی‌نتیجه ماندن توطئه‌های دشمنان تأکید کردند: بارها گفته بودیم «به آمریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره‌ی مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد., مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید,
 
,
حال که نتیجه سخنان مقام معظم رهبری و دیگر کارشناسان در اعتمادنکردن به دشمنان اسلام و توجه به داخل کشور برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال بر همگان به خصوص دولت‌مردان و مذاکره‌کنندگان روشن شده است، انتظار می‌رود توجه به داخل کشور معطوف شود و مشکلات در استفاده از نظرات کارشناسان حل شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه