اخبار داغ

توصیه‌هایی برای بهره‌مندی از دومین شب قدر؛

پیامبر(ص): به شب قدر ایمان بیاورید!/ امام زمانه‌ات را بشناس

پیامبر(ص): به شب قدر ایمان بیاورید!/ امام زمانه‌ات را بشناس
شاید اگر باور داشته باشیم که انسان کامل در این شب مقدرات را رصد می‌کند، در نحوه تعامل خود با او تجدیدنظر کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، دو روز قبل، بخش نخست توصیه‌های مرتبط با لیالی قدر را از نظر گذراندید. آن توصیه‌های پنج‌گانه عبارت بودند از: مذاکره علمی در این شب‌ها، تفکر، ادراک زمانی، عملی و معرفتی شب‌های قدر، تدبیر برای تغییر تقدیر و مدیریت زمان در این شب‌ها. اینک به بهانه دومین شب قدر، بخش دوم این توصیه‌های کاربردی را از نظر می‌گذرانید. بی‌درنگ شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

استمساک به قرآن؛ شاه‌کلید بهره‌مندی از شب قدر

,

به تصریح خود قرآن، این کتاب آسمانی در شب قدر نازل شده است و نزدیکی و آشنایی با این کتاب در شب قدر تأثیر بسزایی در درک معنویت این شب خواهد داشت. این که یکی از اعمال شب قدر بر سر گرفتن قرآن عنوان شده است نیز می‌تواند اشاره‌ای بر لزوم توجه به مقام رفیع قرآن در این شب داشته باشد. ماه رمضان بهار قرآن خوانده شده است و بزرگان دین تدبر در آیات الهی قرآن را در شب قدر، زمینه‌ای مناسب برای دریافت معانی بلند این کتاب و بهره‌وری بیش‌تر از شب قدر دانسته‌اند.

,

در کنار مردم باشیم...

,

خدمت و توجه به مردم از جمله سفارشات دینی اساسی برای شب‌های قدر است. بودن در کنار مردم و خواندن خداوند در اجتماع مردم در شب قدر، دعاها را به استجابت نزدیک‌تر می‌کند. اصل بودن در کنار مردم و توجه به آن‌ها در شب قدر البته می‌تواند گستره وسیعی از شناخت حقوق مردم و طلب بخشش برای خطاهای آنان تا صله رحم و دیدار خویشان داشته باشد.

,

امام زمانه‌ات را بشناس!

,

شناختن امام زمان، اصلی اساسی برای درک حقیقی شب قدر است. تصریح پیامبر اکرم(ص) بر این که:«شب قدر متعلق به علی(ع) و یازده فرزند اوست» و تأکید ایشان بر این که:«به شب قدر ایمان بیاورید» خود به تنهایی برای درک این که امام‌شناسی لازمه بهره‌مندی از شب قدر است کفایت می‌کند. شناخت بهترین انسان‌ها در بهترین شب‌ها و دانستن این که بنیان برخی وقایع مهم این شب همچون نزول فرشتگان جز با وجود امام(ع) معنایی تمام نمی‌یابد امری بسیار ضروری است. شاید اگر باور داشته باشیم که انسان کامل در این شب مقدرات را رصد می‌کند، در نحوه تعامل خود با او تجدیدنظر کنیم.

,

لیله‌القدر حکومت امام عادل است

,

روایات اسلامی-شیعی نگاه سیاسی ویژه‌ای را به شب قدر و تعبیر و تفسیر از این شب ترویج می‌دهند؛ چنان‌که در بیان تفسیر آیه «لیله‌القدر خیر من الف شهر»، شبی از شب‌های حکومت علی(ع) بر حکومت هزارماهه بنی‌امیه رجحان داده شده است. برخی از روایات معنای عام‌تری از حکومت را پیش می‌نهند. امام صادق(ع) در تفسیر آیه مذکور چنین می‌گوید:«مراد از لیله‌القدر حکومت امامی عادل است که با وجود کوتاهی بر هزار ماه حکومت بنی‌امیه برتری دارد.» علامه مجلسی نیز نشانه‌های قرآنی شب قدر همچون نزول مستمر فرشتگان را حجت سیاسی قاطعی بر امامت و خلافت صالحان و در رأس آن‌ها ائمه(ع) می‌داند. توجه به این جنبه‌ها ادراک شب قدر را سهل‌تر می‌سازد.

,

پیوند مبارک قدر و شهادت

,

در فرهنگ اصیل شیعی، شب قدر به واسطه پیوند خوردن با ساحت مقدس امام حسین‌بن‌علی(ع) با فرهنگ شهادت گره خورده است. اهل‌بیت(ع) معرفت حسینی، زیارت و آگاهی از اندیشه‌های ایشان را یکی از راهکارهای مهم بهره‌گیری حداکثری از شب‌های قدر عنوان کرده‌‌اند و بر همین اساس است که نسبتی تنگاتنگ و حیرت‌انگیز میان این شب و حسین‌بن‌علی(ع) برقرار شده است.در روایتی از معصوم(ع) می‌خوانیم:«هرکس حسین(ع) را در شب بیست و سوم از ماه رمضان زیارت کند، بیست و چهار هزار ملک و پیامبر با او مصافحه می‌کنند که همه آنان در آن شب از خداوند متعال اذن زیارت گرفته‌اند.» این که بهترین زمان‌ها در کنار بهترین مکان‌ها ذکر شده است معانی بسیاری دربردارد. آن‌گاه که از امام جعفربن‌محمد(ص) از پاداش زیارت امام حسین(ع) می‌پرسند؛ ایشان بی‌درنگ پاسخ می‌دهد:«کل یوم بالف شهر...» و چه تقارن زیبایی است این که «لیله‌القدر خیر من الف شهر...» به گمان درست بسیاری از اندیشمندان، تأکید بر توجه به مقام حسین‌بن‌علی(ع) در شب قدر به معنای آن است که راه نجات تنها در نماز و دعا و روزه نیست؛ بلکه اندیشه انقلابی-اسلامی و اهتمام به جهاد و اصلاح، مسئله‌ای اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

,

«قلب» و «فواد» را دریابیم

,

توجه به «قلب» به عنوان مرکز کفر و ایمان، و «فواد» به عنوان کانونی‌ترین نقطه وجود آدمی از جمله اصولی است که راه جلب فیض الهی را هموار می‌کند. فرشتگان الهی در شب قدر با قلب و فواد آدمیان ارتباط برقرار می‌کنند و اگر از این دو ساحت وجودی غافل باشیم این ارتباط الهی را درنخواهیم یافت. حساسیت فوق‌العاده این شب ما را بر آن می‌دارد که برای درک فیوضات بیش‌تر بر قلب و فواد خود بیش‌تر نظر کنیم. هرچه بیش‌تر کردن آمادگی قلبی و پاکی فواد، بروز تغییر در رفتار آدمی را برای دگرگون ساختن سرنوشت آسان‌تر می‌کند.

,

بخش سوم این مطلب به زودی منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه