اخبار داغ

وقتی پای نظارت‌ها لنگ می‌شود؛

بهینه‌سازی مدیریت آب در بخش کشاورزی با لوله‌های "غیراستاندارد"!

بهینه‌سازی مدیریت آب در بخش کشاورزی با لوله‌های "غیراستاندارد"!
بهینه سازی آب در بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است، اما وقتی نظارت ها کمرنگ شود زمینه فعالیت سودجویان برای تبلیغات گسترده ابزار غیراستاندارد در این زمینه هم فراهم می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد ، بخش کشاورزی در ایران یکی از بخش هایی است که بیشترین مصرف آب را دارد، با توجه به هدررفت بیش از 90 درصدی آب در این بخش ضرورت و اهمیت بهره گیری از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی آن هم در شرایط فعلی کشور که بسیاری از استان های با تنش آبی مواجه هستند بیش از پیش شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

تبدیل آبیاری سنتی به مدرن یکی از راهکارهای کاهش هدررفت آب در این بخش است که طی سالیان اخیر به ویژه در استان کرمانشاه مورد توجه و تاکید قرار گرفته و در این بین استفاده از لوله های پلی اتیلن آبرسانی با توجه به مزیت هایی که دارد با استقبال کشاورزان روبرو بوده است.

,

اما افزایش راندمان محصول به دلیل استفاده از روش های نوین آبیاری و استقبال کشاورزان از این موضوع زمینه را برای سوءاستفاده برخی افراد ایجاد کرده و آنها علنا با تبلیغات وسیع و گسترده خود برای لوازم استاندارد و حتی غیراستاندارد! سعی در تشویق کشاورزان برای پرداختن بهای کمتر برای استفاده از تجهیزات غیر استاندارد دارند.

,

ا

, ا,

 

,

لوله و اتصالات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری است

, لوله و اتصالات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری است,

مدیر کل استاندارد کرمانشاه در گفتگو با مرصاد با اشاره به اینکه لوله و اتصالات کشاورزی مشمول مقررات استاندارد اجباری می باشد افزود: طبق ماده 9 قانون استاندارد هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود پس از انقضای مهلت‌های مقرر تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالاها با کیفیت پایین تر از استاندارد مربوطه و یا بدون علامت استاندارد ایران، ممنوع است و اگر واحدی بدون گرفتن پروانه استاندارد اقدام به این امر کند مرتکب جرم شده و در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی می شود.

,

محمودرضا نیازی خاطرنشان کرد: اجباری شدن استاندارد مربوطه توسط شورای عالی استاندارد کشور به عنوان معیاری برای تأمین کیفیت لوله های پلی اتیلن گویای اهمیت بالای این موضوع در کشور است و فاکتورهایی نظیر ابعاد، اتصالات لوله ها در سیستم آبرسانی، درصد دوده شامل یکنواختی آن و حفاظت در برابر نور، نرخ جریان مذابMFR، خلوص لوله، برگشت حرارتی و تغییرات بر اثر دما، فشار ترکیدگی ، تحمل فشار و نوع ترکیدگی نقطه ای چقرمه، فشار هیدرواستاتیک در دمای 20 و 80 درجه سانتی گراد فشار اسمی از ویژگی‌های کیفی لوله های پلی اتیلن است .

,

نیازی تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب، بالا بردن عمر لوله ها با توجه به اینکه عموما در زیر خاک و تحمل فشارهای اعمالی استفاده می شود و جلوگیری از فساد آب از جمله ضرورت های استانداردسازی در لوله های پلی اتیلن هستند.

,

ا

, ا,

برخورد جدی با استفاده کنندگان اتصالات غیرمجاز در کشاورزی

, برخورد جدی با استفاده کنندگان اتصالات غیرمجاز در کشاورزی,

مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با افرادی که از لوله و اتصالات غیرمجاز در کشاورزی استفاده می کنند برخورد جدی خواهیم داشت.

,

شهبازی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: یکی از کارهایی که در سازمان جهاد کشاورزی به خاطر بهره برداری در افزایش آب انجام دادیم، اجرای طرح شبکه های آبیاری تحت فشار در قالب طرح های آبیاری قطره ای و بارانی بوده است.

,

وی افزود: همچنین با مشارکت کشاورزان در اراضی کشاورزانی که در طرح نیستند به ازای هر هکتار متوسط 10 میلیون تومان یارانه پرداخت کرده ایم که سیستم آبیاری غرقابی که راندمان 28 درصد دارد به سمت بارانی یا قطره پیش برود تا در نهایت این راندمان به بالای 65 درصد و تلفات آب به حداقل رسانده شود.

,

شهبازی گفت: در سیستم آبیاری قطره ای 85 تا 90 درصد راندمان بالاتر رفته و از سبز شدن علفهای هرز جلوگیری می شود ما به همین خاطر علاوه بر اینکه افرادی که زمین آنان و نقاط فعالیتشان را مشخص می کنیم با کمک ناظرهای فنی نمونه های کشاورزان را نیز به آزمایشگاه ارسال می کنیم که اگر غیر استاندارد باشند علاوه بر پس بردن آنها، به تعزیرات حکومتی ارجاع می یابند.

,

وی افزود: نمونه چنین برخوردی در منطقه کنگاور در یکی از ایستگاه های پمپاژ مشاهده شد که با مشارکت کشاورزان با وجود کارگذاری بخشی از اتصالات غیراستاندارد، همه را جمع کردیم و اجازه مصرف غیر استاندارد ندادیم.

,

شهبازی خاطر نشان کرد: در پروژه های ما اجازه استفاده از لوله یا اتصالات غیراستاندارد و هیچ کدام از قطعات غیراستاندارد که فشار لازم را تحمل نکنند داده نمی شود زیرا باید بر اساس نوع سیستم آبیاری به کارگرفته شده، لوله ها و قطره چکانها فشار لازم را تحمل کنند.

,

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از آزمایش های ما توسط نیروهای دانشگاه صنعتی شریف انجام و با همکاری آنان انجام می شود افزود: اگر در آزمایشگاه ها اجازه استفاده از این وسائل داده نشود اقدام به جمع اوری قطعات غیر استاندارد می کنیم همچنین کارخانه جاتی که چنین اقدامی کنند از طریق صنعت و معدن پیگیری خواهند شد تا آنان نیز به استانداردهای لازم برسند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه