اخبار داغ

بی‌فرزندی؛ رونمایی از اتفاق جدیدی پس از موج تک‌فرزندی!

بی‌فرزندی؛ رونمایی از اتفاق جدیدی پس از موج تک‌فرزندی!
آمارهای رسمی نشان می‌دهد. در حال حاضر حدود 14 و 4 دهم درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند و 18 و 9 دهم درصد نیز فقط یک فرزند دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اگر امروزه از هر زوج جوانی بپرسید که دوست دارید چند فرزند داشته باشید همه به تک فزندی اشاره می کنند و می گویند که ما چه گلی به سر پدر و مادرانمان زدیم که بچه های ما برای ما خواهند زد، آنها بر این باور هستند که خانواده ایده ‌آل خانواده‌ای با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می‌دهد اما کارشناسان بسیاری هم وجود دارند که می ‌گویند تک فرزندی گرچه مزایایی دارد، اما معایبی هم به همراه می ‌آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد جمعیت در ایران با سرعت کمی نسبت به دهه‌های قبل پیش می‌رود. این مساله تحت تاثیر آمار ازدواج و طلاق در ایران است و همزمانی که میزان ازدواج در ایران کاهش و طلاق رو به افزایش است، خانواده‌های جدید ایرانی هم با تاخیر دارای فرزند می‌شوند و آمار ها نشان می‌دهد اگر دارای یک فرزند شدند فاصله‌ای میان فرزند دوم و سوم آنها ایجاد می‌شوند که نسبت به سال‌های دیگر رشد قابل توجهی داشته است.

,


کسی طعم خاله وعمو شدن را نمی‌چشد

,
, کسی طعم خاله وعمو شدن را نمی‌چشد, کسی طعم خاله وعمو شدن را نمی‌چشد, کسی طعم خاله وعمو شدن را نمی‌چشد,


اگر کمی توجه کنید، مشهود است که پیرامونمان پر شده از خانواده‌های تک فرزند و 2 فرزند و دیگر کسی طعم خاله وعمو شدن را نمی‌چشد و براساس بر اساس آمار رسمی بیش از 33 درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند.

,
,

 

,


در زندگی هر فردی ازدواج کردن و نتیجه و ثمره ی این زندگی فرزند است، اگرچه هریک از این تصمیمات بستگی به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد اما پافشاری خود فرد در تصمیم گیریش همیشه حرف اول را میزند.

,
,

 

,


افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان

,
, افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان, افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان, افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان,


ثریا زارعی کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار می کند: در خانواده های تک فرزندی، بیش از حد به خواسته ها و مطالبات فرزند توجه شده و اغلب افراط و زیاده روی والدین در برآوردن خواسته های تنها فرزندشان مشاهده می شود. هر چند این خواسته ها غیر منطقی، بلند پروازانه و فراتر از توان و بنیه مالی خانواده و یا حتی بیرون از مرزها و حدود قانونی و شرعی باشد.

,
,

 

,


وی ادامه داد: این توجه بیش از حد والدین و قرار دادن فرزند در کانون توجهات اثرات سوئی بر شخصیت کودک دارد. اینگونه کودکان غالباً حساس، زودرنج، پرتوقع و کم صبر هستند، نمی توانند عواقب اشتباهات خود را آزموده و مسئولیت عمل خود را بپذیرند. این کودکان از جامعه پیرامون شان انتظار دارند همانند والدین با آن ها رفتار کرده و چتر حمایتی خود را بر سر آنان بگسترانند.

,
,

 

,


نقش همسالان بارزتر می شود

,
, نقش همسالان بارزتر می شود, نقش همسالان بارزتر می شود, نقش همسالان بارزتر می شود,

 

,


وی می گوید: فرزند در دوره اولیه کودکی بیشتر نیازمند حضور والدین خود است، ولی در دومین دوره کودکی اش نقش همسالان بارزتر می شود و مهارت های زیادی را از آنان می آموزد. وجود خواهر یا برادر بزرگ تر نیز می تواند مهارت های لازم برای اجتماعی شدن او را فراهم کند. حال اگر فرزند تک باشد به ناچار باید در کنار بزرگسالان پرورش یابد. در نتیجه او تجربه ای از کودکی و نوجوانی خود نداشته و با بازی ها، کارها و نقش های این گروه سنی آشنا نیست و یک دفعه پرشی به دوران مسئولیت پذیری بزرگسالان خواهد داشت.

,
,

 

,

 

,

زارعی خاطر نشان کرد: فرزندان در مدت زمانی نیاز به والدین و یک بازده ی زمانی نیاز به همنشینی و تقسیم هیجانات خود با همسالان خود دارد.

,

 

,

 

,

وی تصریح کرد:حضور خواهر یا برادر می تواند در مهارت های لازم اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد، حال اگر کودک شما تک فرزند باشد در کنار افرادی که سنشان بیشتر است، رشد می کند.بنابراین او طعم بازی های کودکی را نمی چشد.

,

 

,


تغیر الگوی ارتباطی در خانواده

,
, تغیر الگوی ارتباطی در خانواده, تغیر الگوی ارتباطی در خانواده, تغیر الگوی ارتباطی در خانواده,


وی افزود: رسانه ها مانند دریچه ای به جهان خارج در دیدگاه ها و رفتارهای افراد مؤثر هستند؛ کم شدن ارتباطات کلامی، در خانواده های کم جمعیت، سبب حاکمیت رسانه های تصویری می گردد، این امر تغیر الگوی ارتباطی در خانواده را به همراه دارد. کودک یا نوجوانی که از تنهایی رنج می برد به دنبال جایگزینی برای اوقات فراغت خود است در نتیجه به تلوزیون، جاذبه های گرافیکی و هیجان های کاذب در بازی های رایانه ای و دنیای مجازی رو می آورد.

,
,

 

,

 

,

تلاش در راستای بهبود شرایط زندگی

, تلاش در راستای بهبود شرایط زندگی, تلاش در راستای بهبود شرایط زندگی, تلاش در راستای بهبود شرایط زندگی,


با توجه به همه گیر بودن معضل تک فرزندی و آسیب های اجتماعی و جمعیتی آن برای جامعه، لازم است برنامه ریزان و سیاست گذاران در راستای بهبود شرایط زندگی چه در فضای شهری و چه از نظر فرهنگی تلاش کنند تا شرایط برای رشد فرزندان سالم در محیط جامعه و همچنین خانواده ها فراهم شود.

,
,

 

,

قطعاً همزمان با تشویق والدین به فرزندآوری،‌دولتمردان نیز باید در اندیشه باشند و شغل، بیمه و رفاه اجتماعی را برای افزایش جمعیت فراهم کنند در حقیقت این سازوکارها باید متوازن با یکدیگر باشند یعنی باید سطح رفاه اجتماعی را توسعه داد تا با افزایش جمعیت مردم و جامعه به مشکل نخورند.

,

 

,

باید به فکر اشتغال جوانان بود، هم‌اکنون برخی خانواده‌ها چندین فرزند بیکار در خانه دارند و همین مسائل به عنوان یک ضدتبلیغات برای فرزندآوری است.11.5 میلیون جوان در آستانه ازدواج مجرد هستند، علت آن چیست، اشغال ؟ نداشتن مسکن؟ باید این موارد را شناسایی و با حل آنها، جوانان را به ازدواج تشویق کرد.

,

 

,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه