اخبار داغ

مهجوریت تاریخی در جنوب کشور؛

لافت، روستایی که به تعداد روزهای سال چاه های تل آب دارد

لافت، روستایی که به تعداد روزهای سال چاه های تل آب دارد
علی رغم اینکه قدیمی ترین چاه های تل آب در بندر تاریخی لافت قرار دارند اما در گمنامی به سر می برد و به روستایی ناشناخته در جنوب کشور تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  چاه های تل آب یا طلا از جمله مکان دیدنی در هرمزگان هستند که در فاصله ی ۷۶ کیلومتری ااز جزیره قشم واقع شده و به دلیل داشتن جذابیت هاو پیشینه تاریخی همه روزه پذیرای عده ی زیادی از گردشگران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این چاه های بی نظیر در واقع در بندر تاریخی لافت واقع شده اند، بندری که قدمت تاریخی آن به هزاره اول قبل از میلاد می رسد، که در این دوره  نیز نخستین سکونت گاه های روستایی در جزیره قشم شکل گرفت.

,

با وجود اینکه وقایع مهم تاریخی در این بندر رخ داده اما هنوز مکانی ناشناخته برای مردم کشور است،  تسلط دشمنان خارجی از پرتغالی ها، هلندی ها، قبایل عرب و فرانسوی ها و اقدامات آن ها در این بندر تاریخی باعث می شد تا این بندر از لحاظ فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی با سایر نقاط کشوردر ارتباط نباشد.

,

, ,

 

,

قلعه نادری نخستین بنایی است که پس از ورود به بندرلافت می توانید آن را مشاهده کنید، اگر به گوشه و کنار قلعه نگاهی بیندازید نیز چاه هایی را خواهید دید که همان چاه های تل آبی است که قدمت آن به دوره هخامنش و زرتشت می رسد که البته برخی از تاریخ شناسان نیز براین باورند قدمت این اثر تاریخی به دوره ساسانی می رسد.

,

وجود این چاه های آب در این بندر حاکی از نحوه  ذخیره آب توسط پارسیان دوره هخامنشی در این سرزمین دارد،  زیرا تا آن زمان قنات و چاه کنی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مردم به وسیله این چاه های تل آب نیاز روزانه خود را برطرف می کردند.

,

چاه های کنده شده در لافت که در سنگ سیست کوه و در مکانی گود حفر شده اند، از جمله بناهای تاریخی کم نظیر در ایران به شمار می روند. جاری شدن آب باران به داخل تل و صخره باعث شده تا این چاه ها نام “تل آو” را به خود بگیرند و در گذر زمان نیز به “طلا “تغییر نام داد.

,

, ,

در گذشته این چاه های آب به قدری برای مردم مقدس بود که در کنار آن اقدام به قربانی کردن گوسفند می کردند، و هر کدام از چاه ها را بانام خاصی می خواندند که از جمله آن ها می توان به غرابو، لوینی  و عاشوری اشاره کرد.

,

این چاه های تاریخ در شکل های مختلف دایره ای، مربعی وبیضی است که عده ای از محققان نحوه چ ساخت آن ها را مانند چاه های دوره ساسانی دانسته اند که معماران این دوره اقدام به ساختشان کرده اند.

,

در نزدیکی این چاه ها چندین درخت کهور که ساقه های گره خوده وقطور آن در سنگ فرو رفته تا ریشه آن ها به آب برسد، قرار داردکه مردم روستای لافت بر این اعتقادند که این درختان نگهبان چاه ها هستند.

,

, ,

به دلیل قرار گرفتن تل در نزدیکی این چاه ها که سطحش از سنگ مرجانی است آب باران پس از طی مسیر به داخل چاه می ریزد که جنس گچی لایه های کف چاه نیز باعث می شود آب این چاه برای مدت بسیار زیادی همچنان خنک بماند.

,

در این بندر ۳۶۶ حلقه چاه قرار دارد که تعداد آن به اندازه تمام روزهای سال است و مردم نیز در هر روز از سال به یکی از دهانه ها مراجعه و از آب آن استفاده می کنند، اما این چاه ها تنها آثار تاریخی در این بندر نیستند، بلکه آب انبار بزرگ سنتی، مساجد تاریخی و خانه های بومی که بادگیر های زیبا بر روی آن ها قرار دارد نیز از جمله مکان هایی هستند که گردشگران می توانند از آن ها بازدید کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه