اخبار داغ

خطر بی آبی برای نخیلات دشتستان

خطر بی آبی برای نخیلات دشتستان
در سراسر کشور ایران شهرستان دشتستان را بیشتر بنام بخاطر نخیلات می شناسند و می توان گفت این نخیلات اعتبار و خوش نامی را برای این شهرستان به ارمغان آورده اند به همین خاطر لقب نگین سبز استان بوشهر را به دشتستان نسبت داده‌اند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "سپاس"خشکسالی چند ساله حاکم بر استان بوشهر و نبود آب در منطقه و خشک و کم آب شدن سفره های زیر زمینی در مناطق مختلف استان به ویژه شهرستان دشتستان شرایط زندگی را برای مردم بخصوص کشاورزان بسیار سخت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "سپاس",

شهرستان دشتستان به عنوان بزرگترین شهرستان استان بوشهر و دارای بیشترین زمین های کشاورزی بخصوص نخلستان های سبز سر به فلک کشیده که بازار های جهانی را به خود اختصاص داده است این روزها برای نبود آب کمر خم کرده اند و کشاورزان را به دردسر بی آبی انداخته است.

,

از سوی دیگر کمبود آب آشامیدنی در شهرستان که حدود یک ماهی است که به اوج خود طی چندین سال گذشته رسیده است مردم شهرستان دشتستان را نیز نگران کرده است.

,

, ,

این روزها کارشناسان آب  برای جلوگیری از حاکم شدن خشکسالی دائمی مهمترین اقدام را صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و بستن چاه های مجوزداری که خسارت آفرین هستند در کنار توجه به اجرای طرح های آبخیزداری، سد سازی، ایجاد سیل بندها و دیوارهای حفاظتی و امثال آن را دانسته و از مسئولان اولویت دادن به این طرح ها را خواستار شدند.

,

در حال حاضر حدود 4میلیون 20 هزار اصل نخل در شهرستان دشتستان وجود دارد، که در بین این تعداد اصل نخل 130هزار تن خرما برداشت می شود که در این بین با وجود بی آبی روز به روز عمر این نخلیات کم می شود و از سوی دیگر برگ های درخت نخل در کنار محصول اصلی این درخت یعنی خرما هم می شود کارهای خوبی را در تولید صنایع دستی و خیلی از چیزهای دیگر به کار برد که همگی در خطر هستند.

,

فرماندار دشتستان درباره وضعیت نامساعد آب و کاهش منابع آبی اظهار داشت: کاهش شدید منابع آبی در بعضی از مناطق شهرستان دشتستان باعث کاهش محصولات کشاورزی در این منطقه شده است و طی سال های گذشته 200سانتی متر خط ایستاده آب افت پیدا کرده است.

,

زارع به طرح پایلوت اشاره کرد و افزود: یکی از افت های بی رویه عدم مصرف الگوی مصرف است، و امسال در شهر آبپخش طرح پایلوت اجرا شده است امید است به نتیجه برسیم.

,

پروژه اصلاح شیوه آبیاری نخیلات(پایلوت ۱۷۰ هکتاری) در اراضی روستای چهاربرج بخش با اعتباری بالغ ۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته نیز به بهره برداری رسد که امید است این طرح تاثیر بسزایی برای نخیلات این منطقه داشته باشد.

,

, ,

به گفته کارشناسان از نتایح این طرح می‌توان به افزایش راندمان آبیاری از ۳۵ درصد سنتی به ۹۵ درصد شیوه مدرن و صرفه‌جویی در هر هکتار به میزان پنج هزار مترمکعب در سال اشاره کرد و تعداد ۱۱۷ نفر از باغداران در این پروژه مشارکت دارند.

,

هم اکنون ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی نخلستانی دشتستان تحت پوشش آبیاری نوین است و مطالعات طرح در دشت شبانکاره، نخلستان‌های آب‌پخش و دشت کلل اجرا شده است.

,

زندگی کشاورزان دشتستان در شرایط نامساعدی بسر می برد به طوری که چرخه زندگی و اقتصاد و تولید در این منطقه رو به نابودی است زیرا معیشت بسیاری از مردم  از راه نخیلات و فروش خرما تامین می شده که امسال با ادامه خشکسالی زندگی و آسایش بر مردمان این دیار تنگ شده است.

,

این موضوع باید به دغدغه مهم مسئولان استان تبدیل بشود و بطور مستمر و مداوم باید پیگیر رفع بی آبی این شهرستان باشند ولی با توجه به وجود خشک سالی چندین ساله هنوز نسخه ای جدی برای بی آبی از سوی مسئولین تجویز نشده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه