اخبار داغ

یادداشت/

پذیرش تفاوت ها؛ شکستن دیوار جدایی

پذیرش تفاوت ها؛ شکستن دیوار جدایی
طبق آمار هم‌اکنون ۶۰۰ میلیون فرد معلول در جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند. ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی کرده و یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، طبق گزارش سازمان ملل متحد امروزه حدود ۱۵درصد جمعیت جهان و هر جامعه ای را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند که به صورت آشکار و نهان دچار معلولیت می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

طبق آمار هم‌اکنون ۶۰۰ میلیون فرد معلول در جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند. ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی کرده و یک سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهند که از هر ۱۰ کودکی که در جهان به دنیا می‌آید، یکی معلول متولد می‌شود.

,

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مفاهیم بسیاری در اصول ۲۱، ۲۸و ۲۹ قانون قابل تعمیم به حقوق انسانی و شهروندی معلولان و جانبازان است، اما به طور مشخص قانون جامع حمایت از معلولان اقدام قانونی دیگری است که در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری در ۱۷خرداد ۱۳۸۳ انجام گردید.

,

تعریف معلولیت

, تعریف معلولیت,

معلولیت، به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیتهای عادی زندگی فردی یا اجتماعی به علت وجود نقصی مادرزادی یا اکتسابی،در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می شود و فردی که اینگونه باشد را معلول می نامند.

,

محفلی کوچک امّا ارزشمند جامعه معلولین سردشت شنبه شب ۱۹ خردادماه جاری محفلی را با دعوت از جمعی خیرین،مسؤولان و فعالان اجتماعی ترتیب داده بود. هرچند انتظار استقبال بیشتر می رفت ولی خوشبختانه تعداد زیادی از مسؤولان،خیرین و خانواده حضور داشتند.

,

در این مراسم ضمن معرفی و شناساندن جامعه معلولین و مرکز آموزشی «کانی» وابسته به این جامعه،در رابطه با جایگاه و پتانسیل های معلولین،ضرورت توجه بیشتر به برآورده نمودن خواسته ها،رفع چالش ها و به ویژه اصلاح نگرش جامعه نسبت به این بخش مهم از اعضای خود سخن رانده شد.

,

مهم ترین چالش نداشتن مکان مناسب و استاندارد

, مهم ترین چالش نداشتن مکان مناسب و استاندارد,

بر اساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین کلیه وزارتخانه ها،سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفنددر طراحی،تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نماید که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم نماید . این در حالی است که کلیه معلولان در ابتدایی ترین درد دلهای خود از عدم تحقق این امر گلایه مند هستند.

,

گلاله جواهری رئیس هیأت مدیره جامعه معلولین سردشت و مدیر مرکز آموزشی «کانی» راجع به سابقه تأسیس مرکز و چالش ها پیش رو می گوید:« جامعه معلولین سردشت در سال ۸۲ تأسیس شده و اکنون بیش از ۴۵۰ عضو دارد. مرکز آموزشی کودکان تربیت پذیر زیر ۱۴سال «کانی» هم در سال ۸۵ دایر گردیده است و اکنون دارای ۱۷ مدد جو تربیت پذیر می باشد.
جواهری می افزاید: تربیت پذیران تحت پوشش مرکز دارای روش های آموزشی مخصوص خود و سطح بندی آموزشی ویژه هستند.

,
,

وی در رابطه با چالش های پیش رو اظهار می دارد: استیجاری بودن مکان آموزشی مرکز و نامتناسب بودن شرایط مکانی با استانداردهای مورد نیاز برای وضعیت و شرایط تربیت پذیران- البته برای همین مکان هم اکنون تحت فشار هستیم-،نداشتن هیچ نوع وسیله نقلیه با مالکیت مرکز جهت رفت و آمد و امور لازم،ضعف بنیه مالی مرکز به ویژه حقوق و درآمد اندک مربیان و مددکاران را از مهم ترین این چالش ها می داند.»

,

فقر فرهنگی و نگرش منفی

, فقر فرهنگی و نگرش منفی,

بفرین خضری که در کودکی در اثر خطا پزشکی دچار نارسایی حرکتی شده است. اکنون خود نایب رئیس جامعه معلولین است. وی راجع به چالش های سر راه جامعه معلولین می گوید:«نگرش منفی در بخش زیادی از اعضای جامعه و تصور بر ناتوانمندی و سر بار بودن معلولان که تا اندازه ای ناشی از عدم توسعه فرهنگی است،همچنین عدم استقبال،پشتیبانی و توجه کافی برخی از مسؤولان از برنامه ها و خواسته های جامعه معلولین از مهم ترین چالش های موجود ما هستند.»

,

این مددکار و طب یار جامعه معلولین اظهار می نماید:«همیشه سعی نمودم با برنامه ریزی و پشتکار به آرزوی هایم جامه عمل بپوشانم. خوشبختانه توانسته ام تاکنون بخشی از آن ها را تحقق بخشم از جمله اینکه توانسته ام؛ادامه تحصیل دهم لیسانس حسابداری بگیرم و در حوزه الهیات هم تحصیل کردم ولی موفق به اخذ مدرک نشدم. عضو کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ربط بوده ام. در دوره قبل بازرس جامعه معلولین و اکنون نایب رئیس جامعه هستم. ۱۳سال سابقه مدیریت مهد کودک در شهر ربط داشتم و دارم. مدیرکارگاه فرش بافی بوده ام که با همّت بافندگان توانستیم فرش های ارزشمندی را از جمله دو تخته فرش نفیس یکی برای مجلس فرانسه و یکی هم برای مجلس نیجریه تولید نماییم.
مهم ترین آرزویم اصلاح نگرش عموم جامعه به سمت مثبت گرایی نسبت به جامعه معلولین و همچنین کاهش چشم گیر آمار معلولان جهان به ویژه معلولان اکتسابی است.»

,
,

مشکلات جامعه توانمندان پنهان

, مشکلات جامعه توانمندان پنهان,

داشتن نگرش منفی بخش زیادی از جامعه، نداشتن اشتغال و بیکاری،انزوای اجتماعی،بیماری های روحی و روانی،فقدان ضمانت های اجرایی برای قوانین مرتبط با این جامعه، موازی کاری و تعدد سازمانهای ارائه دهنده خدمات،عدم نگرش علمی و سیستمی به مسائل معلولان،موانع اجتماعی،فرهنگی و … تنها بخشی از مهمترین مشکلات این قشر جامعه هستند.

,

تغییر نگاه

, تغییر نگاه,

ناتوانی و معلولیت حقیقتی انکار ناپذیر هستند و معلولان نیازی به ترحم و دلسوزی نابه جا ندارند. آنان نیاز به احترام، برابری و حمایت از حق تعیین سرنوشت خود دارند. چیزی می خواهند که هر انسانی طلب می کند و آن امکان مشارکت در جامعه و تقبل مسؤولیتها و برخورداری از حقوق برابر با سایر اعضای جامعه است. البته رسیدن به این خواست مستلزم ایجاد تغییر و یا اصلاح برخی نگرشهای نادرست در جامعه است.

,

 

,

عثمان عباسی؛

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه