اخبار داغ

مرگ تدریجی دشت های میناب در خاموشی فروچاله ها/ خطر بلعیده شدن ۳۰ روستا را تهدید می کند

مرگ تدریجی دشت های میناب در خاموشی فروچاله ها/ خطر بلعیده شدن ۳۰ روستا را تهدید می کند
وضعیت بحرانی و رو به رشد فروچاله های دشت میناب نیازمند تدبیر انی و فوری است چرا که بیش از ۳۰ روستای میناب در خطر نابودی و بلعیده در عمق زمین قرار دارند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ فروچاله ها یکی از مشکلات  محیط زیستی  ایران هستند که در آن زمین به یک باره فرو می ریزد و هم اکنون ۱۴ استان ایران با این پدیده زیست محیطی روبروست که سهم شهرستان میناب بیش از سایر نقاط کشور است ؛ مصرف روز افزون آب، حفر چاه های بیش ازحد ظرفیت در شهرستان میناب، موجب کاهش و افت سطح منابع آب زیر زمینی و در پی آن نشست دشت ها و ایجاد فروچاله ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

میناب یکی از پر آب ترین شهرهای هرمزگان محسوب می شد که در سایه سو مدیریت ها و برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی به واسطه حفر چاه ها در بستر رودخانه ها و انتقال به بندرعباس وبندر خمیر زمینه نابودی باغ های سبز منطقه و هزاران نفر از نخیلات سربه فلک کشیده این شهرستان را فراهم کرده است.

,

طبق اظهارات کارشناسان حوزه آب، آب پشت سد استقلال فقط تا تیرماه امسال پاسخگوی تأمین آب بندرعباس بوده ازاین رو مسئولان هرچه سریعتر باید به فکر قطع خطوط انتقال آب بندرعباس باشند.

,

به صدا در آمدن زنگ خطر در میناب

,

زنگ خطر برای نجات جان این دشت ها سال ها است که به صدا در آمده ومسئولان را به فکر وبرنامه ریزی و اتخاذ راهکار وا داشته اما خطر همچنان بیخ گوش گلستان جنوب است وظاهرا تا کنون مرحمی موثر برای عمق فروچاله های این دشت یافت نشده است.

,

مختار سعیدی، رئیس شورای اسلامی روستای محمودی با اشاره به پیشروی فرو نشست زمین در این روستا و روستاهای همجوار اظهار کرد: شکاف های زمین به کابوسی برای مردم این منطقه تبدیل شده چرا که تقریبا ۴۰ درصد از منازل اهالی روستا خسارت دیده است.

,

سعیدی با تاکید براین که تاکنون بسیاری از احشام وحیوانات خانگی مردم روستا با سقوط در این فروچاله ها ناپدید شده اند، افزود: مادران روستا کودکان خود را با دلهره به مدرسه و بازی می فرستند و شب ها ترس رخ دادن اتفاقی غیر منتظره خواب را از چشمان مردمان منطقه گرفته است.

,

, ,

وی خاطر نشان کرد: مردم شاهد بازدید مکرر کارشناسان بوده  اما آنها  منتظر اقدامی عملی در مهار این پدیده مخرب در محل زندگی خود هستند.

,

یکی از فعالان محیط ‌زیست میناب در خصوص ایجاد فرو چاله ها عنوان کرد: فروچاله های دشت میناب از سال ۸۴ در منطقه چلوگاومیشی پیدا شده و  وضعیت بحرانی را در منطقه به وجود آورده که مستندات و فیلم‌هایی نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از همان سال تاکنون موجود است.

,

علی ذاکری با بیان اینکه علت فرونشست به‌ زعم بسیاری از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و منابع آبی،  برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی دشت میناب بوده است، افزود: تخلیه آبخوان‌ها از آب خود را به شکل فروچاله نشان داده‌اند از ایین رو بیش از ۳۰ روستا در بخش مرکزی و بنزرک میناب درگیر فروچاله‌ها هستند و مدارس، خانه‌های بهداشت و جاده‌ها آسیب‌های جدی دیده است.

,

کابوس های دانش اموزان برای رفتن به مدرسه

,

 

,

وی با بیان اینکه پدیده فروچاله‌ها به مرکز شهر میناب کشیده شده است، عنوان کرد: باند فرودگاه میناب و محله سلیمانی که دقیقاً روبروی بیمارستان مرکز شهر میناب است نیز درگیر فروچاله شده‌ و هر آن ممکن است هرکدام از این ۳۰ روستا در زمین بلعیده شوند.

,

ذاکری گفت: با تلاش و دعوت تشکل‌های مردمی و فعالان زیست‌محیطی، مدیر منابع آب ایران، پروفسور کردوانی پدر علم کویر شناسی، دانشکار آراسته پدر علم هیدرولوژی ایران، پروفسور کهرم، خانم ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرکل آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیستبازدیدهایی از منطقه داشته‌اند، قول‌هایی هم دادند و تاکنون ماحصل این تلاش این بوده که توانستیم پرونده وضعیت بحرانی دشت میناب را به شورای عالی آب بکشانیم که امیدواریم مسئولین و به‌خصوص نمایندگان هرمزگان در آنجا حمایت بکنند تا برای این مسئله یک مصوبه ملی بگیریم.

,

 

,

, ,


این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه باید یک تدبیر آنی و فوری از جانب مسئولین صورت بگیرد و باید یک تدبیر ملی برای وضعیت بحرانی دشت میناب اندیشیده شود، ابراز کرد: باید انتقال آب از حوزه میناب به بندرعباس جلوگیری و برای تأمین آب شرب بندرعباس از یک منبع پایدار استفاده شود که به‌ زعم کارشناسان تنها با احداث آب‌شیرین‌کن امکان‌پذیر است.

,
,

ذاکری با بیان اینکه حدود ۲۰ سال پیش در منطقه چلوگاومیشی میناب اگر به‌اندازه ۲۰ سانتی‌متر زمین را حفر می‌کردیم به آب می‌رسیدیم، اظهار کرد: حتی فیلم‌هایی قبل‌تر از آن موجود است که آب از روی زمین می‌جوشیده و روان بوده است اما اکنون فروچاله‌هایی ایجاد شده، تمامی نخل‌ها و درخت‌ها در حال از بین رفتن و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند.

,

وی خاطر نشان کرد: این‌ها نتیجه عملکرد بد در زمینهٔ مدیریت آب است و برداشت بی‌رویه از منابع آبی دشت میناب باعث شده که وضعیت به این شکل شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه