اخبار داغ

گامی بلند در راستای توسعه نوار ساحلی/ راه اندازی بازارچه ملوانی کرگان مشکل گشایی اقتصاد شرق هرمزگان

گامی بلند در راستای توسعه نوار ساحلی/ راه اندازی بازارچه ملوانی کرگان مشکل گشایی اقتصاد شرق هرمزگان
بخشدار بخش بندزرک میناب با بیان اینکه بازارچه ملوانی بزودی راه اندازی می شود، گفت: راه اندازی بازارچه ملوانی در بندرکرگان باعث ایجاد اشتغال پایدار برای مالکان مغازه ها و کسبه کرگان و همچنین جذب گردشگر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ بندر کرگان میناب یکی از دیرینه ترین بنادر هرمزگان است که هرساله به علت عدم احداث اسکله و پهلوگیری چند فروند لنج در آب ها فرو می رود که در دی ماه سال گذشته یک فروند لنج باری در بندر کرگان غرق شد که خسارت فراوانی را به لنج داران وارد می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,
در سال تیرماه سال ۹۱  هم دو دانش آموز در آب های ساحلی روستای کرگان که در کنار یک کشتی فرسوده تفریح می کردند، غرق شدند که متاسفانه این اتفاقات هر ساله اتفاق می دهند و خانواده های زیادی را داغدار می کند.
,
 
,
 قدمت گمرک بندرکرگان میناب بیش از ۸۰ سال است و ۷۰ فروند لنج در این بندرگاه قرار دارد که این بندر در زمینه صادرات خرما برای دام و واردات کالای ملوانی فعالیت دارد.
,
با توجه به اینکه بیشترین لنج به غیر از اسکله باهنر در این خور وجود دارد ۹۰ درصد مردم این اهالی به شغل ملوانی روی آوردند و ناخداها و ملوانان بندر کرگان معروف اند حتی از بندر تیاب مبناب و کوهستک سیریک از ناخدایان بندر کرگان استفاده می کنند و مهارت زیادی در برابر امواج دریا و آشنایی بیشتری به فنون لنج و دریانوردی دارند.
,
 
,
از طرفی سفرهای دریایی قدیمی مردم بندر کرگان به هند و پاکستان و سومال زبانزد است و زمانی بدون موتور و با بادبان سفرهای بالای ۶ ماه می رفتند و در نهایت می توان گفت یکی از معروف ترین بنادر شرق هرمزگان است که با راه اندازی بازارچه ملوانی فرصت مناسبی برای توسعه و رونق کسب و کار و جذب گردشگر فراهم نی شود.
,
 
,
بازارچه ملوانی موجب رونق کسب و کار و جذب گردشگر می شود
, بازارچه ملوانی موجب رونق کسب و کار و جذب گردشگر می شود, بازارچه ملوانی موجب رونق کسب و کار و جذب گردشگر می شود,
 
,
علی بلاک، بخشدار بخش بندزرک میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه بازارچه ملوانی کرگان بزودی به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: بازارچه ملوانی کرگان و تیاب با هدف عملیاتی کردن و حداکثر بهره برداری از آئین نامه ابلاغی هیأت دولت در خصوص ورود کالای ملوانی برای شناورهای زیر ۵۰۰ تن مصوب مردادماه سال گذشته و اصلاحیه ۱۳ خردادماه سال جاری است.
,
 
,
بخشدار بخش بندزرک میناب به مزیت های بازارچه ملوانی برای ورود کالای ملوانی برای شناورهای زیر ۵۰۰ تن اشاره کرد و گفت: تخفیف عوارض گمرکی بار ملوانان به مبلغ ۱۵ میلیون تومان برای هر ملوان است که هر لنج دارای ۷ ملوان که در واقع ملوانان هر لنج مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان برای هر سفر استفاده می کنند.
,
 
,
بلاک در ادامه بیان کرد: در سال هر لنج ۶ بار از ظرفیت بازارچه ملوانی استفاده می کند که به عبارتی ۶۳۰ میلیون تومان می شود که باید محاسبه مبلغ تخفیف توسط گمرک بر اساس قیمت کالا در مبدا مثلا امارات است که مبلغ مذکور در مقصد یعنی بیش از ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون به صورت واقعی که مبالغ بالا دو برابر خواهد شد.
,
 
,
وی با بیان اینکه بندر کرگان بیش از ۶۰ لنج فعال دارد، تصریح کرد: ظرفیت بازارچه ملوانی تخفیف چند میلیاردی را در بر خواهد داشت که اقتصادی و اشتغال مرزنشینان را متحول خواهد کرد.
,
 
,
بخشدار بخش بندزرک میناب به دیگر ظرفیت های بازارچه ملوانی پرداخت و افزود: تخفیف ۲۰ درصدی عوارض گمرکی برای کالاهای مازاد ملوانی تجار و مالکان کالا و همچنین بخشودگی کامل عوارض ورود کامل کالا برای تجار از ظرفیت های این بازارچه ملوانی است.
,
 
,
بلاک در ادامه اضافه کرد: تحویل سوخت به قیمت یارانه ای به مالکین لنج ها در محدوده آب های داخلی از ظرفیت های بازارچه ملوانی که کمک مناسبی برای مالکان لنج ها است چرا که تاکنون قیمت سوخت برای تردد لنج ها بر اساس قیمت بین المللی در خلیج فارس با مبلغ بالا دو هزار تومان محاسبه می شد که این ظرفیت کمک شایانی برای لنج داران است.
,
 
,
وی در ادامه اظهار کرد: ظرفیت های بازارچه ملوانی فرصت توسعه مناطق مرزی را فراهم کرده که شهرستان میناب با دو بندر تیاب و کرگان استفاده حداکثری را خواهد داشت و اما هدف اصلی راه اندازی این بازارچه ملوانی استفاده از ظرفیت آیین نامه ملوانی و ورود کالای ملوانی به صورت عملیاتی است.
,
 
,
بخشدار بخش بندزرک میناب بیان کرد: با الگو راه اندازی بازارچه توسط فرماندار برای اولین بار در استان در بندر تیاب با حمایت های استاندار و نماینده مجلس سال گذشته عملیاتی شد که بزودی با افتتاح بازارچه ملوانی کرگان استفاده حداکثری را از این ظرفیت داشته باشد.
,
 
,
بلاک به ویژگی بازارچه ملوانی در بندرکرگان اشاه کرد و گفت: کالای ترخیص شده کالای ملوانان در گمرک وارد بازارچه خواهد شد که خریداران با حضور در بازارچه کالای مدنظر خود را خریداری خواهند کرد و با دریافت فاکتور که توسط نماینده اتاق اصناف که در بازارچه مستقر است کالا را بدون هیچ گونه مشکلی می تواند در تمام نقاط استان حمل کند و توقیف بار را شاهد نخواهیم بود.
,
 
,
وی، ظرفیت دیگر راه اندازی بازارچه ایجاد اشتغال پایدار برای مالکان مغازه ها و کسبه کرگان و همچنین جذب گردشگر و استفاده از ظرفیت های مربوط به گردشگری از دیگر ظرفیت های بازارچه ملوانی کرگان عنوان کرد.
,
 
,
بخشدار بندزرک ابراز امیدواری کرد و گفت: طی دو هفته آینده با حضور استاندار و مسئولان استانی و شهرستانی شاهد افتتاح رسمی بازارچه ملوانی کرگان هستیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه