اخبار داغ

زنانی که مردانه پای مشکلات ایستادگی می کنند

زنانی که مردانه پای مشکلات ایستادگی می کنند
بنا بر گفته مسئولان در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار زن سرپرست خانوار در آذربایجان غربی وجود دارد که ۴۸ درصد آنان به دلیل فوت همسر، سرپرست نداشته و تحت حمایت سازمان های حمایت کننده همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، زنان سرپرست خانوار قشری مظلوم از جامعه بوده و نیاز به حمایت دارند، این زنان که به دلایل مختلف سرپرست خانواده خود را از دست داده اند برای ادامه زندگی خود و رسیدگی به مشکلات شان که عموما از جنس فقر و مشکلات مالی هستند، نیاز به یاری دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بنا بر گفته مسئولان در حال حاضر بیش از ۳۸ هزار زن سرپرست خانوار در آذربایجان غربی وجود دارد که ۴۸ درصد آنان به دلیل فوت همسر، سرپرست نداشته و تحت حمایت سازمان های حمایت کننده همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان قرار دارند.

,

این زنان مشکلات مختلفی دارند که بخشی از این مشکلات را از طریق حمایت های مالی و پرداخت تسهیلات و ایجاد فرصت های شغلی با همکاری نهادهای مختلف اجتماعی، می توان رفع کرد.

,

* زنان محور توسعه و پیشرفت

, * زنان محور توسعه و پیشرفت,

«مهرداد مطلبی» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار می کند: بهزیستی استان با توجه به محوریت زنان در روند توسعه و پیشرفت خانواده و اهمیت نهاد خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد در جامعه برای ارتقای دسترسی زنان به منابع مادی، تقویت امنیت اقتصادی و اجتماعی آنان و برای  توانمندسازی افراد و خانواده طرح ها و فعالیت های گوناگونی را به مرحله اجرا می گذارد.

,

وی در پاسخ به این که چند نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش حمایتی بهزیستی استان قراردارند، می گوید: ارائه آمار در این زمینه دارای محدویت است، ولی تمام  زنان سرپرست خانوار که به دلایل مختلفی از جمله فوت، مطلقه بودن، از کار افتادگی، زندانی و یا متواری شدن سرپرست خانوار دارای شرایط لازم هستند، می توانند تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند و از مزایای آن بهره مند شوند.

,

معاون اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح های حمایتی ویژه زنان سرپرست خانوار ابراز می کند: پرداخت مستمری ماهیانه به خانواده ها براساس بعد خانوار شامل اعتبار مستمری ماهیانه که مستقیماً از طریق سازمان بهزیستی کشور به حساب مددجویان واریز می شود از جمله مهم ترین برنامه های این نهاد در راستای حمایت از زنان است.

,

مطلبی با اشاره به این که برخی طرح ها جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اجرا می شود، می افزاید: تشکیل گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، تشکیل گروه های خودیار با اجرای طرح تامین مالی خرد در مناطق روستایی و با رویکرد بانکداری پیوندی انجام می شود.

,

وی اذعان می کند: در این راستا در مدت سه سال طرح ۸۰ گروه خودیار که هر گروه شامل دوازده تا بیست و یک نفر از زنان تحت پوشش و نیازمند مناطق روستایی د ر پنج شهرستان به عضویت این گروه ها در آمده اند.

,

معاون اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی در ادامه می گوید: طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری و نیز طرح بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستائیان، عشایر و کشاورزان، اجرای طرح آماده سازی شغلی مددجویان با دریافت گواهی های آموزشی فنی وحرفه ای و آموزش مهارت های زندگی و کسب و کار و حمایت از فرصت های شغلی، همچنین پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره و سرمایه کار بلا عوض از دیگر طرح های اجرایی این نهاد است.

,

مطلبی پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار مستاجر را دیگر راهکار حمایتی بهزیستی استان دانسته و می افزاید: پرداخت تمام شهریه فرزندان دانشجوی زنان سرپرست خانوار در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، شبانه و دیگر دانشگاه ها، پرداخت و مساعدت در تامین لوازم ضروری منزل، پرداخت بخشی از هزینه های درمان و هزینه های معیشتی همگی در راستای توانمندسازی زنان رپرست خانوار استان انجام می گیرد.

,

وی با اشاره به طرح معافیت از خدمت سربازی بیان می کند: جهت کمک به معیشت خانواده و کاستن از مشکلات و بار مالی زنان، یکی از فرزندان ذکور این قشر از خدمت سربازی معاف می شود.

,

معاون اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی مشارکت برخی نهادهای استان را در یاری رساندن به بهزیستی مثبت ارزیابی کرده و می گوید: نهادهایی همچون استانداری دفتر اموراجتماعی و دفتر امور خانواده و بانوان، سازمان تامین اجتماعی در امر بیمه زنان، مسکن و شهرسازی، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دستگاه های خدمات رسان همچون آب و فاضلاب، برق، شهرداری ها، گاز و بانک های عامل استان در ارائه تسهیلات بانکی، بهزیستی را برای بهبود وضعیت این بانوان کمک می کننئ.

,

* اشتغال و مسکن مهم ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار

, * اشتغال و مسکن مهم ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار,

مطلبی با تاکید بر اهم مشکلات زنان سرپرست خانوار استان اذعان می کند: سطح سواد و تحصیلات اغلب زنان سرپرست خانوار پایین است، اشتغال، نداشتن مسکن و خانه استیجاری، درآمد کم و نداشتن حقوق مستمر، ضعف بنیه مالی برای تهیه جهیزیه دختران و ازدواج پسران از جمله مهم ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار استان است.

,

* بیش از ۳۸ هزار زن سرپرست خانوار در استان

, * بیش از ۳۸ هزار زن سرپرست خانوار در استان,

«عزیز سهندی» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار می کند: بسیاری از زنان سرپرست خانوار استان با مشکلات خانوادگی و اجتماعی مواجه هستند که از جمله مهم ترین آنان می توان به طلاق، فوت، بیماری و معلولیت سرپرست، مفقود شدن سرپرست، زندانی شدن، اعدامی و سرپرست سرباز اشاره کرد و فقر مادر همه مشکلات این قشر مظلوم جامعه است.

,

وی می گوید: در حال حاضر ۳۸ هزار و ۶۷ زن سرپرست خانوار در استان زندگی می کنند بیش از ۳۱ هزار نفر از آنان به دلیل فوت سرپرست بار سنگین زندگی را به دوش خود می کشند که شامل ۴۸ درصد است؛ ۷ درصد بر اثر طلاق،  ۴ دهم درصد به دلیل متارکه، یک دهم درصد به دلیل مفقود شدن سرپرست، یک دهم درصد از خانواده اعدامیان و ۲ درصد نیز به دلیل زندانی شدن سرپرست خود دچار این مشکلات هستند.

,

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان غربی، ابراز می کند: در سال ۹۶ میزان بیش از ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار ریال از هر بانوی سرپرست خانوار حمایت به عمل آمده و در سال جاری این مبلغ به میزان بیش از ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار ریال افزایش یافته است که در بخش های پرداخت مستمری ماهانه و بیمه خدمات درمانی بوده است.

,

سهندی تاکید می کند: از ابتدای امسال ۴۵ زن سرپرست خانوار در استان تسهیلات اشتغال دریافت کرده و زمینه خودکفایی آنان فراهم شده است که اعتبار صرف شده برای این تسهیلات ۶۸ میلیارد ریال است.

,

وی تصریح می کند: در سال گذشته برای رفع مشکلات مالی زنان سرپرست خانوار در استان، کمیته امداد با پرداخت ۲۰۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال یک هزار و ۲۷۲ فرصت شغلی برای آنها ایجاد کرده است.

,

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای زنان سرپرست خانوار در آذربایجان غربی می گوید: در سال گذشته، هشت هزار و ۹۱۰ زن سرپرست خانوار در استان آموزش های گوناگون مهارتی، فرهنگی و تربیتی کمیته امداد را فرا گرفتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه