اخبار داغ

عدم ذخیره روان‌آب‌ها برای استفاده در صنعت، کشاورزی و شرب در بوشهر

عدم ذخیره روان‌آب‌ها برای استفاده در صنعت، کشاورزی و شرب در بوشهر
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهرگفت: انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات مناسب و ساخت و تکمیل پروژه‌های سدسازی در استان بوشهر، زمینه ذخیره این روان‌آب‌ها برای استفاده مناسب در صنعت، کشاورزی و شرب به خوبی فراهم شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ سالانه حجم بالای روان‌آب‌های در استان بوشهر جاری می‌شود که بخشی مربوط به استان بوشهر است و بخشی نیز مربوط به استان‌های هم‌جوار و متاسفانه این روان‌آب‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

بخش عمده روان‌آب‌ها راهی دریا می‌شود تا این آب‌هایی که می‌تواند نجات‌بخش کشاورزی باشند، بی‌استفاده هدر روندبخش عمده این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها راهی دریا می‌شود تا این آب‌هایی که می‌تواند نجات‌بخش و توسعه‌گر کشاورزی استان بوشهر باشند، بی‌استفاده هدر روند.

, بخش عمده روان‌آب‌ها راهی دریا می‌شود تا این آب‌هایی که می‌تواند نجات‌بخش کشاورزی باشند، بی‌استفاده هدر روند,

انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات مناسب و ساخت و تکمیل پروژه‌های سدسازی در استان بوشهر، زمینه ذخیره این روان‌آب‌ها برای استفاده مناسب در صنعت، کشاورزی و شرب به خوبی فراهم شود.

,

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز از آبگیری حدود ۷۴ میلیون مترمکعبی سد رئیسعلی دلواری طی ۶۵ روز اول سال آبی جاری خبر داد و اظهار داشت: ذخیره سد مخزنی ۶۹۵ میلیون متر مکعبی رئیسعلی دلواری در اوایل مهر ماه امسال به کمتر از ۷۰ میلیون متر مکعب رسیده بود.

,

شاهپور رجائی افزود: این حجم از ذخیره، باعث ایجاد نگرانی جدی در کارشناسان نظارت بر بهره برداری آب کشور و استان شد. بارش‌ها در ۶۵ روز اول سال آبی جاری موجب ذخیره سازی قریب به ۷۴ میلیون متر مکعب رواناب در مخزن شد و حجم ذخیره آن را به ۱۴۴ میلیون متر مکعب رسانید.

,

سد رئیسعلی دلواری با قریب به ۱۵۵ میلیون متر مکعب کمبود ذخیره برای برآمدن از پس حقابه های اولویت دار مواجه است وی  خاطرنشان کرد: در واقعه سیلابی هفته اول آذرماه نزدیک به ۵۸ میلیون متر مکعب سیلاب وارد مخزن سد رئیسعلی دلواری شده است. خروجی روزانه سد رییسعلی دلواری کمتر از ۶۰ هزار متر مکعب و صرفا جهت ملاحظات زیست محیطی و حقابه رودخانه شاپور می باشد. 

, سد رئیسعلی دلواری با قریب به ۱۵۵ میلیون متر مکعب کمبود ذخیره برای برآمدن از پس حقابه های اولویت دار مواجه است,

رجایی با اشاره به خالی بودن ۷۹ درصد از حجم مخزن سد رییسعلی دلواری یادآور شد: حداقل حقابه های شرب، زیست محیطی و باغات تحت پوشش این سد به ترتیب چهار، ۳۰ و ۱۴۵ میلیون متر مکعب است.

,

وی افزود: علاوه بر حجم مذکور می بایست ۲۰ میلیون متر مکعب نیز بابت سهم تبخیر از سطح دریاچه و نفوذ از مخزن در نظر گرفت.

,

رجائی ادامه داد: به عبارت دیگر حداقل حجم ذخیره سه اولویت اول حقابه های پایین دست (شرب، زیست محیطی و باغات بعلاوه حجم پایداری و تعادلی ) معادل ۳۰۰ میلیون مترمکعب است. 

,

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی سد رئیسعلی دلواری با قریب به ۱۵۵ میلیون متر مکعب کمبود ذخیره برای برآمدن از پس حقابه های اولویت دار مواجه است.

,

وی تصریح کرد: کماکان ذخیره این سد در شرایط بحرانی قرار داشته و بایستی برخی انتظارات و توقعات جهت تامین آب زراعت و حتی آبیاری تکمیلی باغات را مدیریت کرد تا در فصل گرم سال ۱۳۹۸ شرایط تحت کنترل تری پیش روی برنامه ریزان قرار داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه