اخبار داغ

مینی‌بوس‌های پیر روی دست ناوگان حمل‌ونقل کرمانشاه!

مینی‌بوس‌های پیر روی دست ناوگان حمل‌ونقل کرمانشاه!
مینی‌بوس‌های پیر استان کرمانشاه که باید تا به حال از رده خارج می‌شدند هنوز روی دست ناوگان حمل و نقل مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، تنگ به تنگ هم مینی‌بوس‌‌های فرسوده با اتاقک‌های رنگ و رو رفته در پایانه کنار هم پارک کرده‌اند و در انتظار مسافرانی هستند که با این ناوگان روزانه با هزار سلام و صلوات دل به جاده می‌دهند و رسیدن بی‌دغدغه و بدون مشکل برایشان آرزو شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

سوار شدن بر این مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای که از ظاهرشان می‌توان فهمید چندین دهه است کار کرده‌اند و زمان خروجشان از ناوگان حمل و نقل خیلی وقت است تمام شده شجاعت خاصی می‌خواهد؛ مخصوصا وقتی این کار هر روزه‌ات باشد.

,

سهم عمده‌ای از تردد بین‌شهری مسافران بر دوش ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی است که عمرشان به بیش از سه دهه می‌رسد.

,

ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان کرمانشاه نیز از قاعده فوق مستثنی نیست و با توجه به عمر طولانی برخی از خودروهای موجود در این ناوگان، تا حدی دچار فرسودگی شده است.

,

پرداخت تسهیلات نوسازی از جمله راهکارهایی بود که طی سالهای اخیر برای رفع این مشکل پیشنهاد شد، اما با توجه به شرایط پرداخت تسهیلات که برای اغلب دارندگان خودروهای فرسوده قدری مشکل است، چندان مورد استقبال آنها قرار نگرفت و هنوز هم خودروهایی چون مینی‌بوس‌های فرسوده با طول عمر بالای ۳۰ سال در جاده های کرمانشاه می تازند.

,

توانایی پرداخت اقساط نوسازی را نداریم

,

برخی از رانندگان برون‌شهری کرمانشاهی در این زمینه به خبرنگار مرصادنیوز گفتند که برای نوسازی مینی‌بوس‌هایشان درآمد چندانی ندارند و اگر بخواهند این کار را انجام دهند زیر بار اقساط وام برایشان مشکل ایجاد می‌شود.

,

آنها می‌گفتند که با این وضعیت و گرانی به وجود آمده به ویژه در تامین هزینه‌های خودرو، حتی قادر به تامین معیشتمان نیستیم چه برسد که بخواهیم وام نوسازی خودرو بگیریم و خودرو خود را تعویض کنیم.

,

از آنجا که در طرح نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس بخشی از آورده را باید متقاضی بپردازد ظاهرا اغلب رانندگان به دلیل شرایط نامناسب مالی و و عدم درآمد کافی، قادر به تامین آورده نخواهند بود.

,

از طرف دیگر نیز پرداخت اقساط وام نیز برای آنها سنگین است و با درآمد فعلی قادر به پرداخت اقساط مذکور هم نیستند و برایشان به صرفه نیست با این وضعیت خود را درگیر این موضوع کنند.

,

, ,

 

,

خودروهای فرسوده و آمار تصادفات

,

سرهنگ محمد حیدری، رییس پلیس راه استان کرمانشاه نیز به خبرنگار مرصاد در خصوص اینکه خودروهای فرسوده چقدر در بحث تصادفات نقش دارند؟ اظهار داشت: فرسودگی خودروها به خودی خود نمی‌تواند عامل تصادفات باشد، اما اگر آن را در بحث ایمنی خودرو به عنوان یکی از آیتم های موثر در وقوع تصادفات قرار دهیم، این اتفاق می افتد.

,

وی افزود: با توجه به مستهلک بودن قطعات خودروهایی که فرسوده هستند، این خودروها در تصادفات آسیب بیشتری خواهند دید و توان و ایمنی این خودروها در حوادث نشان داده می شود.

,

رییس پلیس راه استان کرمانشاه تصریح کرد: در تصادفات راننده دارای خودروی فرسوده و سرنشینان این خودروها به دلیل کافی نبودن ایمنی این خودروها، صدمه بیشتری نسبت به راننده و سرنشینان خودروهای ایمن و مقاوم می بینند.

,

تاکید کرد: همانطور که ذکر شد، مقاومت و ایمنی خودرو با میزان آسیب وارده در تصادفات ارتباط مستقیمی دارد و چنانچه خودرو مقاوم باشد شدت حادثه کمتر و چنانچه از ایمنی کافی برخوردار نباشد، شدت حادثه افزایش خواهد یافت.

,

, ,

 

,

عمر ۵۱ درصد ناوگان مینی‌بوسی کرمانشاه بیش از ۳۰ سال است!

,

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز به خبرنگار مرصادنیوز در خصوص عمر ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون ۹۶۳ دستگاه مینی بوس با میانگین سنی ۲۸.۱۵  سال در ناوگان حمل و نقل برون شهری استان فعالیت دارند.

,

وی افزود: ۲۱۵ دستگاه اتوبوس با میانگین سن ۷.۶۴  سال و ۸۰۶ دستگاه خودروی سواری کرایه با میانگین سنی ۱۰.۰۷ سال در این ناوگان فعال بوده و نسبت به جابجایی مسافران برون شهری کرمانشاه اقدام می کنند.

,

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه تعداد رانندگان شاغل در ناوگان حمل و نقل برون شهری کرمانشاه را ۳۳۶۶ نفر اعلام کرد و گفت: این رانندگان در قالب ۱۹۸۴ خودرو فعالیت دارند.

,

کرمی تصریح کرد: ناوگان مینی بوس ۴۹ درصد ناوگان حمل و نقلی استان را تشکیل می دهد و ۵۱ درصد باقی مانده مربوط به اتوبوس و خودروهای سواری کرایه است که در مسیرهای برون شهری فعالیت دارند.

,

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر کل ناوگان اتوبوسی و سواری استان عمر زیر ۳۰ سال داشته اما ۵۱ درصد از ناوگان مینی بوس استان عمر بالای ۳۰ دارد.

,

, ,

وی در خصوص بحث نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی برون شهری کرمانشاه و اینکه در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است نیز گفت: آخرین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده در سال گذشته ابلاغ  شد و هم اکنون نیز در دست اجرا است، اما به علت نامناسب بودن شرایط تسهیلات مورد استقبال رانندگان قرار نگرفت.

,

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه افزود: در سال جدید نیز تاکنون طرح جدیدی جهت جایگزینی با طرح قبلی ابلاغ نشده است.

,

کرمی در خصوص مراحل دریافت تسهیلات تصریح کرد: رانندگان علاقه‌مند به نوسازی خودرو فرسوده می بایست برای دریافت تسهیلات فوق ابتدا به انجمن صنفی رانندگان مراجعه و در این زمینه تشکیل پرونده دهند و پس از بررسی مدارک توسط انجمن، درخواست کننده به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان معرفی شود.

,

به گفته این مسئول، پس از این مرحله نیز پرونده ها باید جهت بررسی شرایط اعطای تسهیلات به تهران ارسال شود و سپس اعطای تسهیلات صورت می گیرد، اما متاسفانه از آغاز اجرای این طرح تاکنون چندان مورد استقبال رانندگان کرمانشاهی قرار نگرفته است.

,

حضور خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی استان علاوه بر آلودگی صوتی و بصری ناشی از فعالیت آنها می تواند باعث آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیری به رانندگان و سرنشینان این خودروها در حوادث و تصادفات شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه