اخبار داغ

گفتگویی با تنها بانوی ساعت ساز بندری؛

حرفه ساعت سازی ارثیه اجدادی خاندان بازماندگان است/ مادرم دوشادوش پدر در زمینه تراش شیشه فعالیت داشت

حرفه ساعت سازی ارثیه اجدادی خاندان بازماندگان است/ مادرم دوشادوش پدر در زمینه تراش شیشه فعالیت داشت
ساعت سازی قشمی یکی از محدود واحدهایی است که در تهاجم مجتمع های تجاری بندرعباس با دکور قدیمی و متد سنتی به کسب و کار فعالیت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛پیشرفت صنعت و نگاه ویژه مقامات به ظرفیت های بکر بندرعباس موجب گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری در این شهر ساحلی شده که در سالهای اخیر عنوان قطب اقتصادی و تجارت کشور را به دوش می کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

ظرفیت های بندرعباس در صنایع بزرگ و سنگین موجب شده تا پیشرفت های چشمگیری داشته باشد از این رو استانی که تا پیش از انقلاب در اوج محرومیت و فقر امکانات تبعیدگاه مجرمان بشمار می رفته اکنون میزبان اقوام مهاجر از،گوشه و کنار کشور باشد تا دوشادوش یکدیگر در راه پیشرفت و توسعه گام بردارند.

,

پیش از گسترش فعالیت های کلان اقتصادی صاحبان حرف در بندرعباس به صورت جزیی فعالیت داشتند و به واسطه نوار ساحلی گسترده تمرکز اغلب مردم استان بر روی مشاغل مرتبط با دریانوردی و ملوانی بوده و در این میان عده ای انگشت شمار به مشاغل دیگر فعالیت داشتند.

,

بازار قدیم بندرعباس به عنوان کانون فعالیت های اقتصادی دهه های اخیر شاهد کسب و کار ریش سفیدان و کهنه کارانی است که نسل اندر نسل به فعالیت مشغولند و حرفه آبا و اجدادی خود را به فرزندانشان می آموزند.

,

در همهمه بازارهای پرزرق و برق و مجتمع های تجاری مرکز شهر که قارچ‌گونه بر تعداد آن افزوده می شود، هنوز دکان ها و مغازه های قدیمی خودنمایی می کنند که حکایت از فعالیت کهنه کاران با تجربه دارد.

,

حد فاصل مجتمع تجاری زیتون و بازار بزرگ هرمزگان مغازه ای قدیمی با سبک و سیاق سنتی خودنمایی می کند که نگاه رهگذران را به خود جلب داشته است.

,

, ,

ساعت سازی قشمی یکی از محدود واحدهایی است که در تهاجم مجتمع های تجاری با دکور قدیمی و متد سنتی به کسب و کار فعالیت دارد و از مشتریان پروپاقرصی برخوردار است.

,

وجه تمایز این ساعت سازی با سایر هم صنفان فعالیت بانویی جوان و با تجربه است که به تعمیر انواع ساعت ها مچی و دیواری مشغول است.

,

دکور منحصر به فرد این مغازه مملو از ساعت ها و تجهیزات قدیمی است که بیش از نیم قرن از عمر آن می گذرد و بنا به اظهار این بانوی صاحب حرف یادگار پدر بزرگ پدرشان است.

,

ماریا بازماندگان قشمی، بانوی خوش ذوق هرمزگانی با اشاره به فعالیت خود در زمینه ساعت سازی اظهار کرد:ساعت سازی حرفه ابا و اجدادی ماست و پدربزرگم به همراه برادرانش در مغازه ای که من فعالیت دارم، حرفه ای شدند سپس بعدازهم جداشدند یک نفرشان در میناب وبقیه در بندرعباس به کار خود ادامه دادند.

,

, ,

وی افزود: پدربزرگم مدتها در زمینه ساعت سازی فعالیت داشت اما از آنجایی که یکی ازچشماش نابینا بودکار را پسرانش واگذارکرد و خود وارد کار فروش مصالح ساختمانی شد که بعدها در اثر بیماری جان خود را از دست داد.

,

این بانوی خلاق گفت:پدرم بهمراه عموهایم مدتی در شغل پدریشان فعالیت داشتند اما عموهام بعدازمدتی مغازه را رها کردند و وارد مشاغل دیگر شدند از آنجایی که پدرم فرزند بزرگ خانواده بود و پشتکار زیادی داشت کار خود را در این حرفه ادامه داد.

,

, ,

بازماندگان ادامه داد: از آنجایی که من هم فرزند بزرگ خانواده بودم و علاقه ای به تحصیل در دانشگاه نداشتم از سن ۱۸سالگی واردشغل ساعت سازی شدم و اکنون حدود ۲۲سال است که در این زمینه فعالیت دارم.

,

وی افزود:دوخواهر ودو برادرم نیز در زمینه ساعت سازی حرفه ای هستند اما تخصصشان در زمینه تعمیر موتوری مثل من نیست از این رو بعد از فوت پدر اگر نباشم کار مغازه لنگ می ماند.

,

, ,

این بانوی خلاق یادآور شد:مادرم نیز دوشادوش پدر در زمینه ساعت سازی فعالیت داشت و سال ها در زمینه تراش شیشه اقدام می کرد اما اکنون به واسطه کهولت سن و داغ از دست دادن پدرمان خود را بازنشست کرده است.

,

وی ادامه داد:همسرم نیز در زمینه تعمیرات ساعت فعالیت می کرد که وی نیز سه ماه پیش جان خود را دست داد و هم اکنون اداره مغازه به دوش من افتاده است.

,

این بانوی خلاق با اشاره به علاقه پسر ودامادش به شغل آباو اجدادیشان خاطرنشان کرد:از پسرم خواسته ام که هنر خانوادگی ما را دنبال کند تا بوسیله او حرفه اجدادیمان به نسل آینده منتقل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه