اخبار داغ

کنگ، بندری زیبا و منحصر به فرد در جنوب کشور/بافت تاریخی بندر کنگ ثبت جهانی می شود

کنگ، بندری زیبا و منحصر به فرد در جنوب کشور/بافت تاریخی بندر کنگ ثبت جهانی می شود
بندر کنگ یکی از مقاصد گردشگری فصل زمستان در جنوب کشور به شمار می رود؛ که بافت تاریخی آن به همت اهالی آن هنوز دست نخورده باقی مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ فصل زمستان که برف و کولاک سراسر کشور را فرا گرفته هرمزگان به واسطه دارا بودن آب و هوای مطلوب میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی بوده که برای لذت بردن از آثار طبیعی و تاریخی به این استان ساحلی سفر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بندر کنگ که در فاصله 165 کیلومتری از مرکز استان واقع شده یکی از مقاصد گردشگری فصل زمستان در جنوب کشور به شمار می رود؛ که بافت تاریخی آن به همت اهالی آن هنوز دست نخورده باقی مانده و مرمت و بازسازی آن نیز به سبک و سیاق سنتی صورت گرفته است.

,

بندر کنگ که در فاصله پنج کیلومتری بندر لنگه واقع شده دارای شاخصه های مهم گردشگری بوده که سالیانه هزاران نفر برای دید و بازدید از این بندر تاریخی به آن سفر کرده و با گشت و گذار در کوچه پس کوچه های قدیمی آن که بافت تاریخی آن دست خوش تغییرات نشده از آن لذت برده و خاطرات خوبی از سفر را به دست می آورند.

,

, ,

بندر کنگ دارای مناطق گردشگری فراوانی از جمله خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی، خانه گلبتان (بندرکنگ)، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدی، حسینیه غضنفری، قلعه لشتان، حسینیه حداد، کوه شو، کوه سیاه، قلعه مغویه (بندر مغویه)، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، و برکه های (آب انبار) دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، مجموعه برکه های بشاری و برکه های کنگ است.

,

بندر کنگ، مهد لنج سازی جنوب کشور 

, بندر کنگ، مهد لنج سازی جنوب کشور ,

شهر تاریخی کنگ از گذشته های دور شغل اکثر اهالی آن دریانوردی، تجارت و ماهیگیری بوده و به شهر لنج سازان شهرت دارد و این شهر را می توان مهد تمدن لنج سازی با چوب در جنوب کشور دانست.

,

یکی از جاذبه های دیدنی این بندر تاریخی تندیس لنج بوم مسی به شمار می رود که فلسفه هایی پر رمز و راز در تاریخ آن دارد؛ سال 1273 هجری شمسی لنجی چوبی که زیر آن را ورقه های مسی تشکیل داده توسط لنج سازان بومی بندر کنگ ساخته شده و اهالی این منطقه به وسیله آن به کشور های دیگر سفر کرده و تجارت انجام می دادند.

,

, ,

سال 1323هجری شمسی این لنج با 64 سرنشین به ناخدایی آقای کرچی که برای داد و ستد دل به دریا زده بودند در پی یک اقدام ناجوانمردانه مورد اثابت قرار گرفته و غرق می شود و در حال حاضر اهالی شهر بندرکنگ تندیس این لنج را ساخته و به یاد قربانیان این لنج بادبان های این لنج را بالا برده اند.

,

خانه های بوم گردی با بادگیرهای تماشایی از جذابیت های خاص این شهر تاریخی به شمار می رود که دیدن از آن خالی از لطف نبوده و به جرات می توان گفت این بندر تاریخی دارای بادگیر های منحصر به فردی بوده که نظیر آن را  نمی توان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد و تنها در جنوب کشور و بندر تاریخی لافت و پهل نمونه هایی از آن وجود دارد.

,

, ,

بافت تاریخی بندر کنگ ثبت جهانی  یونسکو می شود

, بافت تاریخی بندر کنگ ثبت جهانی  یونسکو می شود,

عباس نوروزی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بندر کنگ یکی از تاریخی ترین بندرهای کشور محسوب می شود، گفت: این شهر دارای بادگیرهای شاخص، خانه، معابر و کوچه های منحصر به فرد بوده که از دوران قاجاریه مورد استفاده قرار گرفته است.

,

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: در حالی که اوج فعالیت های تجاری این شهر تاریخی در دوران صفویه و قاجاریه بوده؛ اهالی این منطقه دریانوردی و صیادی را از گذشتگان خود به ارث برده اند و همچنان به این شغل می پردازند.

,

نوروزی بیان اینکه حدود 58 هکتار از از این بندر تاریخی را بافت قدیمی و سنتی تشکیل داده است، گفت: بافت قدیمی را خانه های تاریخی، مسجد، قلعه، آب انبار و... تشکیل داده است.

,

وی با تاکید بر اینکه خانه های سنتی بندرکنگ دارای بادگیر های شاخصی است، عنوان کرد: خانه های دارای بادگیر را می توان به وفور در این منطقه دید که نمونه هایی از آن نیز در بندر لافت و پهل وجود دارد.

,

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه صنعت لنج سازی این منطقه ثبت آثار ملی و میراث جهانی یونسکو شده است، عنوان کرد: بافت تاریخی این منطقه با دارا بودن جذابیت های خاص آن ثبت ملی شده و در صدد هستیم آن را جزء میراث جهانی یونسکو  کنیم.

,

نوروزی با بیان اینکه در چند سال اخیر زیر ساخت های گردشگری این منطقه افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: خانه صنایع دستی، هنرمندان، ملوانان و موزه دریانوردی در این شهر تاریخی وجود دارد که با افزایش و مرمت آنها باعث ایجاد جذب گردشگر در این منطقه شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه