اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی خواستار شد؛

ضرورت ایجاد پژوهشگاه نوروز ایرانی و موزه نوروز ایرانی در کرمانشاه

ضرورت ایجاد پژوهشگاه نوروز ایرانی و موزه نوروز ایرانی در کرمانشاه
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، با اشاره به ویژگی‌های استان کرمانشاه بر ضرورت ایجاد پژوهشگاه نوروز ایرانی و موزه نوروز ایرانی در این استان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، بیژن کلهرنیا امروز شنبه در مراسم افتتاح نخستین جشنواره ملی آئین‌های نوروزی که درطاقبستان کرمانشاه برگزار شد، گفت: در پایان جنگ جهانی دوم ملت‌ها متوجه شدند همه چیز را از دست دادند و این باعث شد، اعلام مالکیت فرهنگی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: ملت‌های دیگر به جای مالکیت اقتصادی و سیاسی به دنبال مالکیت فرهنگی بودند این مبارزه برای مالکیت فرهنگی امروزه هم ادامه دارد.

,

وی افزود: مبارزه‌ای بین ملت‌ها شد تا اثبات شود چه چیزهایی دارند و این مبارزه امروز جدی تر از قبل ادامه دارد و کشورهای دارای مدنیت‌های تاریخی مثل ما فراموش کردند چه چیزهایی را دارند و حتی خوراک و پوشاک و موسیقی و داشته‌ها را کنار گذاشتیم تا دیگران آن را ببرند و ما به شکل دیگران درآمدیم.

,

این استاد دانشگاه کرمانشاهی تصریح کرد: این بی بها بودن اندیشه و فرهنگ در زندگی ایران از یک سو و جاماندن ما وفراموشکاری ژرف از سوی دیگر باعث این اتفاق شده است.

,

وی با بیان اینکه ما به گذشته تاریخی افتخار می‌کنیم گفت: همه در حال دست به دست کردن دست نوشته‌های کوروش هستند و این در حالی است که شایعات و سطحی نگری جای همه چیز را پر کره است و ما شایعه فرهنگی تولید می‌کنیم.

,

کلهرنیا اشاره‌ای به پیشینه کرمانشاه داشت و گفت: کرمانشاه شهر تاریخ، شهر مدنیت و شهری بوده که فرهنگ ساخته است. در زمان جنگ هر روز کرمانشاه بمباران می‌شد و در برخی روزها ۲۵ هواپیمای عراقی ساعت‌ها همه چیز را بر سر شهر آوار می‌کرد.

,

وی افزود: در چهار راه اجاق پناهگاهی ساختد که به سازه‌های چندین هزار ساله تاریخی می‌رسید اما چون فرصت نبود ببیند چیست آن را کندند و دور ریختند و بتن ریختند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه ریشه‌های تاریخ روی این خاک کرمانشاه است، گفت: گوشه و کنار این کوه قاچاقچیان آثار تاریخی فاتحانه می‌خواهند نسخ نامه آن را به خسرو پرویز نسبت می‌دهند، اما غلط است.

,

وی افزود: کرمانشاه یکی از نشانه‌های مدنیت و ریشه‌های تاریخ ما است و بیستون یکی از شاهکارهای بشریت و گذرگاهی است که تمام ملت‌ها از آن می‌گذرند. کتیبه نگاشته بیستون نیز از شاه کلیدهای تاریخی است.

,

کلهر نیا ادامه داد: کرمانشاه گذرگاه تاریخ بوده و در تمام طول تاریخ از مسیر شرق به غرب، مدنیت‌ها گذر می‌کردند. کرمانشاه مرکز مدنی و ثقل فرهنگی بوده و به مثابه‌ای تاریخ نوروز نامگذاری شد.

,

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم کرمانشاه بماند و باشد ما می‌خواهیم این طاقبستان ثبت جهانی شود، ما می‌خواهیم موزه نوروزی در کرمانشاه پا بگیرد و پژوهشگاه نوروزی نیز باید پا بگیرد.

,

این استاد دانشگاه گفت: ما به پژوهش‌های جامع درباره چیستی نوروز نیاز داریم و بیهوده به پیشا اسلام و بعداً اسلامافتخر نمی‌کنیم بلکه ما اندیشه ورزانه به جوهره انسان و نه شاهان می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.

,

وی اشاره‌ای به ویژگی‌های کرمانشاه و مردم آن داشت و گفت: ارامنه، زرتشتی، عاشوری کرمانشاه را به مثابه شهر صلح انتخاب می‌کردند و اندیشه ورزان ایرانی، نویسندگان و شعرا نیز به گونه‌ای دیگر به ویژگی‌های کرمانشاه پرداخته‌اند، لذا باید پژوهشگاه نوروز ایرانی و موزه نوروز ایرانی در کرمانشاه شکل بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه