اخبار داغ

یاسوج همچون گنبد و آق قلای گلستان نشود/سنگ شکن های رودخانه بشار زمینه ساز شرایط بحرانی مانند آق قلا است+تصاویر

یاسوج همچون گنبد و آق قلای گلستان نشود/سنگ شکن های رودخانه بشار زمینه ساز شرایط بحرانی مانند آق قلا است+تصاویر
مجوزهای بدون نگاه کارشناسی به سنگ شکن های حاشیه رودخانه بشار باعث می شود که بستر رودخانه بشار از بین برود و رودخانه بشار دیگر توان مقابله با بارش های سیل آسا را نداشته باشد و بلایی همانند سیل گلستان گریبانگیر برخی از نقاط این شهر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، زمستان تمام شده است اما از چند روز قبل کشور درگیر بارش های سیل آسا است باید گفت که هر چند که در سال های گذشته شاهد خشکسالی در نقاط مختلف کشور و حتی این استان بودیم اما امسال این کمبود بارش ها جبران  شد و حتی بیشتر از وضعیت معمول در استان و کشور بارش داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صبح زاگرس, ، ,

 

,

سه ماه زمستان تمام شد و بارش ها خساراتی را در نقاط مختلف کشور وارد کردند اما با آغاز سال 98 بارش های بهاره نیز آغاز شد اما بارش های سال جدید متفاوت از سال گذشته بود این بارش ها باعث شد که مناطق مختلفی از استان گلستان از جمله منطقه آق قلا به زیر آب بروند.

,

 

,

در اثر این بارش ها خسارت بسیار زیادی به خانه های مردم استان گلستان وارد شده است از طرفی خانه های منطقه آق قلا هم اکنون در محاصره اب است و نیروهای امدادی، ارتش و سپاه برای این خانواده ها بسته های غذایی و سایر وسایل مورد نیازشان را تامین می کنند.

,
, ,

هم اکنون بیش از 70 درصد منطقه آق قلا زیر آب است این سیل باعث سختی و مشقت مردم شده است مردمی  که در خانه های خود با آرامش نشسته بودند امروز زیر چند متر آب هستند و خانه و زندگی شان در خطر است در این هوای سرد برخی ها باید در چادرهای امدادی  به سر ببرند و برخی در شهر خودشان نتوانستند از خانه هایشان بیرون بیایند.

,

 

,

اما به راستی چرا در استان گلستان باید چنین  بارندگی باعث ایجاد سیل شود چه موضوعاتی باعث شده است که استان گلستان به زیر آب برود، این استان مسطح است و مسئولان این استان باید فکر این را می کردند که اگر روزی با چنین بارندگی رو به رو شوند باید چگونه از این بحران خارج شوند؟

,
, ,

بارندگی نعمت خداوند است و گاهی ممکن است سیل نیز ایجاد شود که یکی از بلایای طبیعی است، اما گاهی کارشناسی نامناسب برخی مسئولان در بخش های مختلف از جمله در حوزه نگاه به محیط زیست و دادن برخی مجوزها در حقیقت می توان اسمش را بلایای عدم مدیریت صحیح دانست.

,

 

,

یکی از عواملی که باعث می شود که در هنگام بارندگی ها سیل ایجاد نشود وجود رودخانه های مختلف است وقتی همه آب هایی که وارد زمین می شوند به یک رودخانه و یا سد منتقل شوند در حقیقت مردم نیز از این بلا در امان هستند اما وقتی رودخانه نیز از بین برود دیگر نباید از جاری  شدن سیل تعجب کرد.

,

 

,

یکی از مورادی که باعث شد منطقه گنبد به زیر آب برود از بین رفتن حاشیه رودخانه های این منطقه است، گفته می شود سنگ شکن های مختلف در حاشیه رودخانه باعث شده است که به مرور زمان حریم رودخانه به کلی از بین برود و آب به جای جاری شدن در رودخانه وارد شهر شود.

,
, ,

کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از استان هایی است که در چند روز اخیر با هشدارهایی مختلفی از سوی مدیریت بحران همراه بود اکنون سوال ما از اقای استاندار این است که اقای استاندار اگر در کهگیلویه و بویراحمد سیل جاری شود آیا رودخانه بشار توان مقابله با آن را دارد.

,

 

,

رودخانه بشار یکی از معروف ترین رودخانه های استان است که به نام مادر کارون معروف است روستاهای زیادی در مسیر این رودخانه قرار دارند اما در سال 97 شاهد بودیم که این رودخانه چگونه مورد بی مهری برخی ها قرار گرفت به گونه ای که رسانه های استان  نوشتند نفس رودخانه بشار به شماره افتاده است.

,

 

,

صدور مجوز های احداث سنگ شکن در حاشیه رودخانه بشار و عدم کارشناسی نامناسب باعث شده است که در اثر فعالیت سنگ شکن های حاشیه رودخانه بشار ذره ذره شاهد از بین رفتن بستر این رودخانه باشیم.

,
, ,

در اثر سودجویی برخی افراد خاص و عدم توجه به محیط زیست فعالیت سنگ شکن های مختلف در حاشیه رودحانه بشار باعث می شود که حریم رودخانه به مرور زمان از بین برود  و برخی نقاط شهر یاسوج در بارش های سیل آسا شرایطی همچون استان گلستان پیدا کند.

,

 

,

بستر رودخانه بشار یاسوج در اثر فعالیت سنگ شکن ها در حال از بین رفتن است اگر اینگونه پیش برود ممکن است رودخانه بشار نیز نمی تواند با بارش های سیل آسا مقابله کند.

,

 

,

از بین رفتن بستر و حاشیه رودخانه بشار یک هشدار جدی به مسئولان استان، اعضای شورای شهر و نمایندگان است که اگر این فعالیت ها ادامه داشته باشد باید در آینده شاهد خسارت های چند میلیاردی در اثر بارش های سیل آسا در استان باشیم و ان زمان دیگر هیچ نوش دارویی  پاسخ گو نخواهد بود.

,

 

,

این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر یاسوج نیز اخیرا فعالیت هایی را در کنار بستر رودخانه انجام داده اند.

,

 

,

سیل استان آق قلا و گنبد استان گلستان در حقیقت یک هشداری به استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد بود که در دادن مجوزهای سنگ شکن در حاشیه رودخانه بشار کمی بیشتر دقت کنند و منافع شخصی برخی ها بر جان مردم استان ترجیح ندهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه