اخبار داغ

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان:

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان آغاز شده است، گفت: برداشت این محصول تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ کلزا، یکی از باکیفیت ترین دانه های روغنی با مصرف خوراکی بوده که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی در مناطق معتدله رشد کرده و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازکاری اقلیمی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیاست که از آن به عنوان نقطه ثقل طرح های افزایش تولید دانه های روغنی نام برده می شود و علاوه بر اینکه حاصلخیزی خاک را به دنبال دارد و در کنار کشت گندم  بسیاری از آفات و بیماری های آن را حذف می کند.

,

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار بوده و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

,

, ,

محل رویش کلزا در ابتدا کرانه شرقی دریای مدیترانه بوده و با شناخت این گیاه در کشورهای مختلف از جمله ایران نیز کشت آن آغاز شده و سابقه ای طولانی دارد؛ دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

,

این گیاه بسیار مفید و در آمدرا در سال های اخیر در مزارع هرمزگان رونق فراوانی داشته و شهرستان های حاجی آباد، رودان، بستک و پارسیان با درارا بودن آب و هوای معتدل مناطق بکر کشت این گیاه هستند.

,

, ,

آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان

, آغاز برداشت گیاه کلزا از مزارع هرمزگان,

سیدرضا امیری زاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه برداشت کلزا در هزار و دویست هکتار از زمین‌های کشاورزی هرمزگان آغاز شد، گفت:  پیش بینی می شود امسال دو هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

,

امیری زاده افزود: شرایط آب و هوایی مناسب  سال جاری کاهش سطح زیر کشت، بهره گیری از بذر مرغوب، مدیریت تغذیه، اجرای تاریخ دقیق کشت و مدیریت آب موجب افزایش عملکرد این محصول شد.

,

وی با بیان اینکه کلزا بیشتر در شهرستان‌های حاجی آباد، رودان، بستک و پارسیان کشت می‌شود، تصریح کرد: برداشت دانه روغنی کلزا تا پایان خرداد ادامه دارد.

,

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: تامین بذر یارانه‌ای، خرید تضمینی و پرداخت بموقع به بهره برداران، از بسته‌های حمایتی سال جاری دولت به کلزا کاران است.

,

امیری زاده خاطر نشان کرد: کلزا از دانه‌های روغنی مهمی است که بعلت داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده، بدون کلسترول کیفیت تغذیه‌ای بالایی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه