اخبار داغ

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان:

خطر ایجاد فروچاله‌ها، آینده استان را تهدید می‌کند

خطر ایجاد فروچاله‌ها، آینده استان را تهدید می‌کند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تامین آب استان سمنان از منابع زیر زمینی، در آینده باعث ایجاد فروچاله ها می شود که تهدیدی برای استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، بزرگترین چالش استان را مسئله آب دانست و گفت:  کمبود منابع آب های سطحی در استان سمنان باعث شده تمام مصارف صنعت و کشاورزی و بخش زیادی از آب شرب استان از آب های زیر زمینی تامین شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی تصریح کرد: براین اساس ما افت شدید آب های زیرزمینی را در تمام دشت های استان سمنان شاهد هستیم که باعث ایجاد نشست زمین شده و در آینده خطر ایجاد فروچاله ها استان را تهدید می کند.

,  ,

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه تامین منابع آبی پایدار برای استان بایدعمده ترین برنامه پیش رو مسئولین استان باشد، افزود: در این راستا نیز محیط زیست استان از همه این برنامه ها حمایت خواهد کرد.

,

عبدوس با اشاره به وضعیت آلودگی آب در سطح استان سمنان، اظهار کرد: کمبود آب و گران بودن قیمت تامین آب باعث شده واحدهای صنعتی که مشکل آلودگی فاضلاب داشتند در پی این امر باشند که فاضلاب تولیدی خود را تسویه کنند و یا به مصرف خود واحد خود برسانند یا برای مصارف دیگر مثل فضای سبز و کشاورزی مورد استفاده قرار دهند.

,

وی  همچنین وضعیت آلودگی استان سمنان را مورد ارزیابی قرار داد و اضافه کرد: بزرگترین عامل آلودگی هوا در کلان شهرها ناشی از مصرف سوخت های فسیلی توسط خودروها است که در استان سمنان چنین مشکلی نداریم و شاخص ها نشان می دهد در طی سال در شهرهای استان بیش از 350 روز هوای سالم داشته ایم.

,

عبدوس ادامه داد: روزهایی هم که هوای ناسالم بوده ناشی از آلودگی گرد و غبار و ذراتی می باشد که باعث بالا رفتن آلودگی می شوند ولی این میزان هوای سالم یا ناسالم با توجه به معیار شاخص های آلودگی می باشد و به این معنا نیست که  اصلا آلودگی هوا از جانب صنایع فعال استان نداریم.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه اکثر صنایعی که پتانسیل آلودگی هوا دارند در غرب استان سمنان مستقر هستند، تصریح کرد: به همین دلیل استقرار صنایع آلاینده جدید را در این شهرک های صنعتی غرب استان محدود کردیم و اجازه ایجاد صنعت جدید آلاینده را نمی دهیم.

,

عبدوس به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا توسط بخش صنعت اشاره کرد و افزود: برای پایش صنایع استان همه ابزارهای موجود و قانونی خود را به کار بستیم به نحوی  که این واحدها هم به کنترل میزان آلایندگی خود تشویق شوند و هم دچار تعطیلی نشوند.  

,

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی در دوره سه ماهه توسط ما پایش و اندازه گیری می شوند که اگر آلودگی آنها بیش از حد استاندارد باشد به سازمان امور مالیاتی معرفی و موظف هستند از ابتدای سال مالیاتی یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی بپردازند.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: این امر تشویقی برای صاحبان صنایع در راستای کاهش آلاینده های واحدهای خود می باشد تا به جای اینکه این هزینه ای صرف پرداخت عوارض آلایندگی کنند، صرف کنترل و کاهش آلایندگی واحد های خود نمایند.

,

عبدوس به وضعیت استان سمنان در بخش آلودگی خاک نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به قانون جدید حفاظت از خاک که اخیرا ابلاغ شد همه واحدهای صنعتی موظف هستند در سامانه جامع پسماند که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست طراحی شده میزان پسماند را خوداظهاری کنند.

,

وی اضافه کرد: اگر واحدهایی از خوداظهاری میزان پسماند واحد خود سرباز بزنند و در نظارت ها و بازرسی های ما این امر مشخص شود، به عنوان واحد آلاینده به امور مالیاتی معرفی و مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می شوند.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان به دو نقطه آلوده در حوزه پسماند در استان که تدابیر لازم برای مدیریت آلودگی آن اتخاذ شده اشاره کرد و افزود: محل دفن لجن های اسیدی در منطقه گرمسار که حاصل تسویه روغن در شهرک های صنعتی است و همچنین محل پسماندهای ویژه در جنوب سمنان دو نقطه آلوده پسماند استان می باشد.

,

عبدوس خاطر نشان کرد: برای این دو نقطه آلاینده پسماند، برنامه ریزی کردیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال پسماندهای مایع را نخواهیم داد و فقط می توان پسماندهای جامع خود استان سمنان را به آنجا منتقل کرد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه