اخبار داغ

در ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی چه می‌گذرد؛

«فرهنگ عمومی»؛ ناشناخته ترین موضوع برای متولی اصلی/ وقتی حمایت از تئاترهای حاشیه‌دار مقدم بر اجرای جشنواره‌های فرهنگی و دینی می‌شود

«فرهنگ عمومی»؛ ناشناخته ترین موضوع برای متولی اصلی/ وقتی حمایت از تئاترهای حاشیه‌دار مقدم بر اجرای جشنواره‌های فرهنگی و دینی می‌شود
درست است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت اجرایی در حوزه فرهنگ عمومی را بر عهده دارد، اما وضعیت فعلی در این مجموعه فاصله بسیاری با تحقق قوانین حوزه فرهنگی دارد که ناشی از پایبند نبودن متولیان به قوانین تعریف شده در این حوزه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تصمیم‌گیرنده و نیز تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگی برای استان‌ها به شمار می‌رود که ریاست آن بر عهده نماینده ولی‌فقیه و دبیرخانه آن نیز با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

اجرای قوانین مربوطه به حوزه فرهنگی، تصویب و اجرای اقدامات متناسب با شرایط روز جامعه در حوزه فرهنگ عمومی و نیز هدایت و راهبری مجموعه فرهنگی استان‌ها جزو اصلی‌ترین کارکردهای شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود که البته باید با نظارت و پیگیری‌های دبیرخانه میسر شود.

,

قطعا یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگی در دوره فعلی که چندین مرتبه نیز توسط رهبر انقلاب اسلامی بیان شده، توجه به موضوع حجاب و عفاف در جامعه است. هرچند اوضاع عمومی جامعه به خوبی بیانگر بی‌توجهی صرف مسئولان و متولیان امر به مساله حجاب است، اما با اندکی تامل و توجه به قوانین و نیز  جایگاه ادارات در این میان، کم‌کاری و کم‌توجهی ارشاد اسلامی به پیگیری‌ها از دستگاه‌های مسئول به خوبی نمایان می‌شود.

,

اما اینجا و در شمال‌غربی ترین نقطه کشور اتفاقات فراتر از انتظاری نیز در حوزه فرهنگ عمومی رخ می‌دهد که به خوبی نشانگر ضعف اساسی در بدنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به‌عنوان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان و اصلی‌ترین پایه‌ریز برای ورود جدی ادارات به موضوع فرهنگ عمومی است.

,

* بی‌بند و باری در ملا عام؛ نتیجه شعارهای توخالی

, * بی‌بند و باری در ملا عام؛ نتیجه شعارهای توخالی,

مقوله بدحجابی و بی حجابی در جامعه امروز به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های حوزه فرهنگی تبدیل شده که همین امر باعث ورود برخی دستگاه‌های متولی نظیر ناجا به موضوع شده است. ورودی که تنها به برخورد سلبی با عاملان منتهی می‌شود چراکه طبق قانون موجود وظیفه نیروی انتظامی تنها به این بخش خلاصه شده است.

,

اما بحث اصلی در این میان، جایگاه فرهنگسازی و اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف است که متاسفانه شاهد بی‌توجهی صرف مسئولان متولی به ویژه ارشاد اسلامی به‌عنوان مجری این بخش هستیم.

,

این موضوع در آذربایجان‌غربی به عنوان استانی مرزی و هم‌مرز با کشور ترکیه با رویکردی اروپایی بیش از دیگر نقاط کشور به چشم می‌آید. وضعیتی که تنها با برنامه‌ریزی‌های اصولی و مناسب از سوی شورای فرهنگ عمومی محقق خواهد شد.

,

ولی برخلاف انتظار و در کمال ناباوری، شاهد این موضوع هستیم که شورای فرهنگ عمومی به جای پرداختن به موضوعات مهم و حساس اجتماعی نظیر مقوله حجاب و عفاف و بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش این وضعیت، بیشتر دنبال مباحث حاشیه‌ای نظیر درگیر کردن ادارات و دستگاه‌های تاثیرگذار فرهنگی به راه‌اندازی موزه‌ها یا اجرای برنامه‌های کلیشه‌ای است.

,

در این میان، جایگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیرخانه این شورا به خوبی در طرح‌ریزی موضوعات آشکار و بارز است و بی‌توجه بودن مسئولان مربوطه به بحث روز جامعه و مشکلات اساسی موجود به خوبی نمایش داده می‌شود.

,

زمانی که مدیرکل و مسئولان ارشاد اسلامی در سخنرانی‌ها و اظهارات خود به جای پرداختن به موضوعات اصلی ترجیح می‌دهند به ارائه نوشتارهای غربی و نیز خاطراتی از حضور چهره‌های غربی در میان مردم مسلمان بپردازند، قطعا وضعیت رسیدگی به موضوعات فرهنگی جامعه نیز بهتر از این نخواهد بود.

,

* مدیرکلی که خود هنجارشکنی می‌کند!

, * مدیرکلی که خود هنجارشکنی می‌کند!,

در کنار این موضوع، نگاهی به گذشته نه چندان دور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به عنوان متولی اجرای قوانین درست و مناسب در حوزه فرهنگی، نشان دهنده بی‌رغبتی وی به برخورد مناسب با عاملان بی‌عفتی و بی‌بند و باری‌ها است.

,

زمانی که در جریان برگزاری جشنواره موسیقی بوکان، شاهد اجرای رقص مختلط با حضور دختران بالغ در مقابل چشمان مدیرکل ارشاد اسلامی به‌عنوان فرد روحانی با سواد بالا و در ادامه نیز شاهد جبهه‌گیری خاص وی و کارکنان دستگاه مربوطه در خصوص این بی بند و باری در مقابل دیدگان مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ بودیم، نباید انتظاری فراتر از این داشته باشیم که در میان عامه مردم و جوانان توجهی به جریان ارتقای فرهنگ عمومی و حجاب و عفاف شود.

,

این رفتار مدیرکل که بدون عذرخواهی یا اجرای توصیه نماینده ولی فقیه در استان به استاندار مبنی بر عزل یا توبیخ مسئولان برگزاری همراه بود، می‌تواند به یکی از آشکارترین اقدامات هنجارشکن در سطح آذربایجان‌غربی معرفی شود که متاسفانه مسئولان به سادگی از کنار آن گذشتند و ترجیح بر سکوت سنگین در برابر قانون‌شکنی داده شد!

,

* صدور فله‌ای مجوزهای کنسرت در برابر بی‌توجهی به برنامه‌های دینی

, * صدور فله‌ای مجوزهای کنسرت در برابر بی‌توجهی به برنامه‌های دینی,

بخش دیگر اقدامات نامناسب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، مربوط به صدور مجوزهای فله‌ای اجرای کنسرت چهره‌های مختلف موسیقی در سطح استان و به ویژه ارومیه است که در کنار بی‌توجهی صرف این اداره به اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت دینی و مذهبی موجب انتقادات فراوان از سوی فعالان حوزه فرهنگی شده است.

,

متاسفانه در طول مدت جلوس مدیرکل فعلی بر راس دستگاه اصلی حوزه فرهنگ استان، شاهد بی‌توجهی به اجرای برنامه‌ها و تئاترهای با محوریت موضوعات دینی و مذهبی بوده‌ایم. تا جایی که این اداره کل در روزهای اخیر و همزمان با اجرای جشنواره «زیر سایه خورشید» نیز از همراهی با موسسه برگزارکننده برنامه‌های جشنواره امتناع کرده و خود را کنار کشیده است!

,

جالب است که این اتفاقات و بی‌توجهی ارشاد اسلامی به موضوعات این‌چنین، در حالی رخ می‌دهد که این دستگاه اجرایی در موضوعات قومیتی و حمایت از تئاترهای پرحاشیه و دارای مشکلات خاص ید طولانی دارد و خود را مکلف به حمایت ویژه از آن‌ها می‌داند.

,

* بروز بی‌حجابی در اماکن عمومی و ادارات در غفلت متولیان اصلی

, * بروز بی‌حجابی در اماکن عمومی و ادارات در غفلت متولیان اصلی,

محور دیگر در موضوع فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی، اتفاقاتی است که اخیرا در حوزه حجاب و عفاف رخ داده و این قضیه تا حدی اهمیت و بروز داشته که نماینده ولی‌فقیه در استان نیز طی چند هفته اخیر یکی از بخش‌های اصلی سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه را به لزوم برخورد مسئولان با بروز پدیده کشف حجاب و بی‌حجابی در ملا عام اختصاص داده است.

,

اما متاسفانه همین بی‌توجهی از سوی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در کنار عدم حضور استاندار آذربایجان‌غربی به‌عنوان نائب رئیس شورا در جلسات و اعزام نماینده‌ای که هیچ جایگاه قانونی در شورای فرهنگ عمومی ندارد، باعث شده تا رنگ و بوی بدحجابی هرروز پررنگ‌تر شده و خیابان‌ها و حتی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی هم دچار این موضوع شوند.

,

ناگفته نماند که تذکرات نماینده ولی‌فقیه در استان و ریاست شورا نیز تاکنون آن‌چنان که باید کارساز نبوده و شاهد ناتوانی ارشاد اسلامی و بی‌توجهی استاندار به ورود جدی در موضوعات فرهنگی هستیم.

,

اینکه تمام ماجرا به کم‌کاری ارشاد اسلامی و عدم پرداختن شورای فرهنگ عمومی به موضوع باشد قطعا نادرست است، اما یقینا می‌توان نقش پررنگ نبود مصوبه در این شورا و نیز بی‌رغبتی ارشاد اسلامی در وارد کردن موضوع بدحجابی در جریان جلسات شورا را اصلی‌ترین دلیل عدم ورود ادارات و دستگاه‌های مسئول و متولی به ماجرا دانست.

,

اینکه دستگاه‌های فرهنگی و عضو شورای فرهنگ عمومی خود را از پرداختن به موضوع حجاب و عفاف مستثنی بدانند و در این زمینه اقدام مناسبی از سوی آن‌ها حتی در طول هفته حجاب و عفاف انجام نشود، به طور یقین ناشی از همین بی‌وجهی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خود را ملزم به چنین اجرائیاتی نمی‌داند.

,

* حلقه‌ای که در میان تمام سیاسی‌بازی‌ها و سیاست‌کاری‌ها گم شده است

, * حلقه‌ای که در میان تمام سیاسی‌بازی‌ها و سیاست‌کاری‌ها گم شده است,

حال در این شرایط موجود و با توجه به حساسیت مقوله فرهنگ عمومی به‌ویژه در حوزه حجاب و عفاف، باید دید که آیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی و نیز متولی اصلی پیگیری موضوعات فرهنگی از دستگاه‌های اجرایی، این اجازه را به خود می‌دهد که اندکی در کنار تمام امورات روزمره به ماجرای عقب‌ماندگی فرهنگی در استان نیز ورود کند یا همچنان ترجیح می‌دهد که خود را همانند چهره‌های حاضر در کنار گود به مشاهده و نظاره مشغول کند و اندک وجهه مثبت موجود را نیز بر باد دهد؟!

,

نقش و جایگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به عنوان حلقه وصل دستگاه‌های دولتی به بدنه شورای فرهنگ عمومی و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به حوزه فرهنگ عمومی در این میان به خوبی بارز و آشکار می‌شود که به احتمال زیاد هنوز آشنایی کافی با مسئولیت دبیرخانه این شورا را ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه